Kultur

Balenciaga selger ødelagte sko til 18.000 kroner

Ville du kjøpt «ødelagte» sko til 18.000 kroner?

Balenciaga

Mote er big business. Trender kommer og går. De siste årenes store vinner av eksklusive merker der ute er Balenciaga. Under ledelse av creative director Demna Gvasalia har merket blitt en favoritt blant både kjendiser, rikinger og og andre stilinteresserte verden over.

Ikke minst har Kim Kardashian ofte blitt sett ikledd Balenciaga fra topp til tå. Dette har nok også vært fordi hennes eks Kanye West jobber tett med merket. Han har laget merchandise i samarbeid med Demna Gvasalia og Kanye, eller Ye som han heter nå, har Balenciaga med på laget med sin kolleksjon sammen med Gap.

Motehuset er særlig kjent for sine rause silhuetter, mørke pallett, masker og logoer. Ja, og sko, da. Deres Triple S har vært enormt populær med sin noe klumpete stil.

Nå kommer Balenciaga altså med en ny modell til den nette sum av 1.850 dollar. Det er faktisk rundt 18.000 norske kroner. Dessuten er de ødelagte, særdeles ødelagte, skriver blant andre CNN.

Balenciaga

I en pressemelding sa det Paris-baserte merket at kampanjebildene viser skoene «ekstremt slitte, flekkete og skitne».

– Jeg anser at dette må være et slags kunstprosjekt? ler Dagsavisens motejournalist Sissel Hoffengh.

– I kunstens navn kan man jo tillate seg alt mulig, og kanskje blir dette et samleobjekt. Men å selge klær som er rippet eller ødelagte på en eller annen måte for bruk, det er jo en god gammel tradisjon i motebransjen, og noe som vi har sett mest av når det gjelder jeans. Ofte har stoffene gjennomgått så hard behandling før plaggene blir solgt at de nærmest ikke tåler noen ting når de blir brukt. Jeg vil tippe at du knapt kan løpe sekstimeteren iført de tøyskoene der før sålene ramler av, ler hun.

– At et motehus nå velger å gjøre det samme med sko og samtidig prise dem høyere enn en splitter ny og fin sko kan også bare være et velfungerende PR-stunt. Det funker jo, ettersom de får oppslag både hos CNN og andre medier. Men hva symboliserer det egentlig? Mulig gir det å træshe merkevarer en slags kred til den som eventuelt bærer dem, litt sånn: se jeg er så rik at jeg ødelegger de dyre skoene mine, liksom sier Hoffengh og legger til:

– Jeg hørte engang Rune Døving, professor på på Høyskolen Kristiania sammenlikne det å kjøpe fillete jeans med å kjøpe en ferdig bulka bil, og det er jo et glitrende eksempel. Det ville jo ingen funnet på å kjøpe. Om noen punger ut for disse skoene er det i beste fall er komisk og bare å si «riktig god bedring», sier Sissel Hoffengh.

Ifølge motehuset vil bare 100 par ekstra ødelagte, som de kaller det, joggesko være tilgjengelige for 1.850 dollar. I tillegg finnes det andre modeller med mindre slitasje til en billigere penge, jo mindre slitasje, jo lavere pris. Skjønt lav? 495 dollar, snaut 5.000 kroner for et par tøysko er ikke av de rimeligste slaget. Andre utgaver finnes også til rundt 6.000 kroner.

Hold deg oppdatert. Få daglig nyhetsbrev fra Dagsavisen