---
Helge Lien Trio
«Revisited»
Ozella
---
---
HÜM
«Don’t Take It So Personally»
Losen
---
Det er nær tre år siden Helge Lien Trio feiret sine første 20 år med å gi ut sitt tiende album. Nå er de tilbake, med en ny besetning og gamle låter. Den nye besetningen var knapt på plass da pandemien stengte ned konsertscenene, Johannes Eick var kommet inn på bass, mens Knut Aalefjær, som også var med i starten, var tilbake på trommer. Så hva gjør de? De dykker ned i katalogen og kommer opp med et knippe låter de tar med Tøyen Kirke, for en liveinnspilling uten publikum. På høsten lysner det også nok til at de får gjennomført en konsert på Hamar Teater. Resultatet er ferske «Revisited«.
[ Bugge Wesseltofts nye album: En trøst i harde tider ]
Jeg hadde med glede takket ja til nye låter fra pianist og bandleder Helge Lien, han er en ypperlig låtskriver, med stor evne til å skrive fengende melodier, noe dette albumet er en påminning om. Når det er sagt er det noe fint ved å la en ny besetning blåse liv i de gamle låtene, det særegne uttrykket har dessuten utviklet seg siden debuten i 2001, hør bare hvordan 20 år poetiske «Lille Jazzballong» tas til nye klangrike høyder av og det tilføres en ekstra groovy punch i «Gamut Warning», fra spellemannsvinnende «Hello Troll». Kjemien var åpenbart på topp da trioen spilte seg varm under pandemien, for dette låter bra. Dette er en variert og vakker reise gjennom den rike katalogen til en av landets fremste pianotrioer.
[ Fieh: Funky og flott fra grendahuset ]
Mens Helge Lien Trio kan sies å være en institusjon innen den nordiske jazzen, er HÜM et ferskt navn. Pianotrioen debuterer med albumet «Don’t Take It So Personally». I sentrum for trioen står den Oslo-baserte serbiske pianisten Bojan Marjanovic, som også har skrevet låtene, med unntak av den serbiske folketonen «Cvekje cafnalo», som avslutter albumet. Med seg har han Bjørnar Kaldefoss Tveite på bass og Magnus Sefaniassen Eide på trommer.
Trioen serverer moderne melodiøs jazz med et snev av nordisk jazzestetikk og et drag av melankoli over seg, på låter med titler som «Kringsjå blå» og «Artic Ice». Pianist Marjanovic imponerer med sitt stemningsmettede og melodiøse spill, i dynamisk driv med Tveite og Eide, både i lavmælte ballader som fine «Dream Beliefs» og i mer kraftfullt driv på en låt som «Sedmaya», som er et av høydepunktene på dette albumet. En sterk debut fra en trio vi ser fram til å høre mer fra.