Kultur

– Døden hans vekket en liten faen i meg

Han fjernet låtene som var laga i pillerus. Nå har artist Sebastian Zalo (25) funnet mening med musikk igjen.

«Da Benjamin døde var det akkurat som at alle målene vi satte sammen ble skrevet i sten for meg.»

Åpningssporet på Sebastian Zalos EP «Vi som skulle bli gamle menn» er preget av en veldig stillhet. Det er kun Zalos rolige stemme, som forteller om bestekompisen Benjamin Ruud. Han ble bare atten år gammel, funnet på en kirkegård i Horten, mai 2016.

De hadde begynt å rappe sammen i 2014. Benjamin ville bli superstjerne, han la planene for hvordan de skulle ta over verden. Det var ikke snakk om hvis. Men når. Sebastian Zalo ler når han tenker på kompisens solide tro på dem.

– Det plaga dritten ut av meg! Jeg har aldri vært opptatt av å bli kjendis, men han snakka alltid om «når vi blir verdenskjente, så skal vi gjøre sånn og sånn». Så det å gi han litt berømmelse nå, det er veldig i hans ånd.

dd

Onani og meditasjon

Han har lenge vært på den mentale lista over lovende nye artister, men det var først i fjor ting begynte å ta av for Sebastian Zalo. Med nominasjoner både til Spellemann og P3 Gull, og deltakelse i NRK-serien «De Neste», kjente både Zalo og manager Gard Øksendal at ting hadde gått akkurat som planlagt. I et rolig, men riktig tempo. At EP-en han slipper nå er en hyllest til kompisen, er litt som å se tilbake til der det starta.

– Benjamin er mye av grunnen til at jeg klarte å finne selvtillit og styrke til å komme dit jeg er i dag.

Dagsavisen møter Zalo og manageren utenfor radioresepsjonen på NRK. Det begynner å gå mot slutten på en lang promo-runde. Sebastian Zalo er lei. Sliten.

Det er ikke det å fortelle historien om kompisen som er skummelt i seg selv. Ikke å åpne opp i podkasten G-punktet om at han har en åtte måneder lang orgasmepause heller. Det stilte han gjerne til intervju med NRK P3 for å utdype, og kalte seg i samme slengen «en rusavhengig type».

– Hvis du spør «hva skjer om dagen» så sier jeg akkurat det som skjer. Helt til jeg skjønner at jeg ikke burde gjort det. Men da må jeg finne ut av det først, ler Zalo.

De som jobber med Zalo, beskriver ham som uredd. Han er gjerne åpen om de grensestridene og eksperimentelle sidene sine. Men at folk skal pakke inn historiene hans og gi dem vekk på nytt, er utmattende. Etter at han delte om morgenrutinen sin i en avis, og hvordan han står opp klokka fem og mediterer, har han ikke fått samme gleden av å gjøre det.

– Jeg må kanskje begynne å tenke etter hva jeg har lyst å holde bare for meg selv. Men jeg verner ikke om egne følelser når det kommer til musikken.

Artist Sebastian Zalo er aktuell med EP-en  «Vi som skulle bli gamle menn», en hyllest til bestekompisen Benjamin Ruud som bare ble atten år gammel.

På pillekjøret

Zalos tekster på EP-en er konfronterende, personlige og til tider mørke. Han beskriver savn, sorg og en destruktiv, selvutslettende oppførsel etter tapet av kompisen. I låten «Hull i mine levis» rapper han:

«Føler at du har vært her med meg, hele tiden.

Følte du følte smerten med meg.

Da jeg var på pillekjøret og ikke engang orket å se meg selv i speil.

Det var den styggeste tiden jeg har hatt inni meg»

Han liker å være ærlig og åpen i tekstene sine. Når musikken begynner å leve sitt eget liv, får det plutselig egen betydning hos folk.

– Hvis noen har mista en venn, for eksempel, og hører på EP-en, så kan plutselig mine låter bety mye for dem. Det synes jeg er ganske nydelig, rett og slett.

Sebastian Zalo hyller bestekompisen som døde i en alder av atten år, i den nye EP-en «Vi som skulle bli gamle menn»

---

Sebastian Emmanuel Zalo (25)

  • Oppvokst i Horten kommune i Vestfold.
  • Debuterte i desember 2017 med låten «Du ser».
  • I 2019 signerte han til Xenon Sounds, og i 2020 inngikk Xenon Sounds, Sebastian Zalo og Universal Music et samarbeid. Den første låten fra samarbeidet, «Kjære frykten min» ble sluppet 17. april 2020, og høsten 2020 slapp han sitt debutalbum RTRO//SPKT.
  • Samme høst opptrådte han blant annet på Lindmo og God morgen Norge, og ble også nominert som årets nykommer på P3 Gull.
  • Våren 2021 ga han ut sin første singel for året, «Dra tilbake». I februar 2021 ble han nominert til Spellemannprisen 2020 for årets gjennombrudd.
  • Han var med i NRKs musikalske underholdningsprogram De neste våren 2021.
  • Zalo synger «Magi» – kjenningsmelodien til NRKs julekalender Kristiania magiske tivolitheater, som først ble sendt julen 2021.

---

Artister som føkker opp

I fjor skapte Zalo oppsikt da han fjernet to miksteip-utgivelser utgitt i 2018 og 2019. «Musikken speiler et liv jeg ikke lenger kan promotere», skrev han, og henviste til skildringer av rus og «valg som i verste fall kunne fått meg drept».

– Jeg hadde mista kompisen min og rusa meg mye. I den perioden lagde jeg musikk uten en plan. Jeg ville bare ha mer suksess enn i forrige uke. Det var et desperat forsøk på å komme med noe nytt og bedre, uten at låtene egentlig sto i fokus. Jeg hadde mista hele essensen av hvorfor jeg lagde musikk.

Han kjente et behov for å fjerne den musikken han ikke lenger sto inne for, så han ikke reklamerte for noe han selv ikke synes var noe bra. Zalo sammenligner det med å eie en butikk som selger dritt.

– Det gjør vondt å prøve å få folk inn i sjappa mi hvis jeg ikke liker det jeg selger.

Han forventer ikke at andre skal tenke det samme, eller følge hans moralske kompass.

– Folk må få si og mene det de vil, og stå i det selv. Men jeg tror ikke enkeltartister kan gjøre så stor skade. Noen fakker opp for seg selv, andre er symptom på at samfunnet har fakket opp. Det finnes folk som prøver å bli artist eller kjendiser, fordi de liker gull, glitter og gratis alkohol. Det er mange i den bransjen her som ikke har noen moral i det hele tatt. Hvis jeg skulle gått rundt og brydd meg om det, så hadde jeg vært en plaga fyr.

Han elska musikk, han elska berømmelse, sier Sebastian Zalo om bestekompisen Benjamin Ruud.

Åpner gamle sår

Etter at Zalo fikk økende oppmerksomhet og ble sendt på TV i beste sendetid med programmet «De neste», fant han ut at han ikke kunne forholde seg så mye til hva andre mente om musikken hans. Enten det er dårlig eller god tilbakemelding.

– Hvis jeg skal ta til meg skryt, så må jeg ta til meg kritikk. Så jeg har bestemt meg for at det andre mener om musikken min ikke spiller noen rolle for meg, den ene eller andre veien.

Han opplever å ha fått god og støttende tilbakemelding på EP-en om bestekompisen, selv om det til dels har vært tungt å fortelle den samme fortellingen på nytt og på nytt. Men å fortelle om Benjamin har vært aller mest fint.

– I og med at det var greit for familien hans, så har det føltes godt. De vet at jeg ikke bruker historien om han for å promotere meg sjæl. De kjenner jo Benjamin. Han elska musikk, han elska berømmelse.

Nå føler han at han har fått plattformen til å nå ut med enda mer musikk. Og den skal være bedre.

– Vi synes ikke det vi har laget nå er det beste vi kan komme med.

Han presiserer at motivasjonen ikke er å bli superstjerne. Det har den aldri vært.

– Men tilbake til det der med moral og sånt da: Jeg har jo høy moral. Jeg ville noe godt med musikken jeg lager. Så hvis noen skal ha en høy stemme i den bransjen her, burde det være meg, ler han.

Hold deg oppdatert. Få daglig nyhetsbrev fra Dagsavisen



Mer fra: Kultur