Mens fansen venter på deres lenge utsatte ti konserter i Oslo Spektrum kommer Karpe tilbake i velkjent ekstravagant stil. Med den timelange påkostede filmen «Omar Sheriff», som kun er tilgjengelig gjennom filmens eget nettsted, og de seks nye sangene, som legges ut på strømmetjenestene på vanlig måte.
De kaller også filmen for en loop, siden den går og går i ring. Den kan ikke pauses, går man ut og setter den på om igjen kommer man tilbake et annet sted. Og det spiller ikke så stor rolle hvor man begynner å se. Loopen krever bare full konsentrasjon fra seeren i en hel, sammenhengende time.
[ Les anmeldelsen av «Omar Sheriff»: Ned gjennom kaninhullet med Karpe (+) ]
Navneleken
Tittelen «Omar Sheriff» er et opplagt ordspill på Omar Sharif, egypteren som var en av 60-tallets mest karismatiske skuespillere, med roller i publikumsfavoritter som «Doktor Zhivago» og «Lawrence Of Arabia». Omar er også et av fornavnene til Magdi Omar Ytreeide Abdelmaguid. Han forteller at han virkelig er oppkalt etter skuespilleren.
Men Sheriff? I filmen ber en automatisk innloggingstjeneste om navnet til Chirag Rashmikant Patel. «Chirag», sier han. «Velkommen Sheriff» er svaret. Slik blir han Sheriff i resten av filmen. Han er vant til å se og høre at fornavnet blir feil gjengitt.
– Det har vært så mange misforståelser. Mange synes Sheriff var så morsomt at de begynte å kalle meg det. Da tenkte jeg i ren hip hop-ånd at jeg må bruke det selv. En klassisk metode for å stilne mobberne, sier han.
[ Honningbarna er den rake motsetningen til "fast tilviste plasser" ]
Ekstra spennende
Sammen med regissøren Kavar Singh har Karpe forsøkt å lage en egen verden, med base i det gamle kulturhuset de kjøpte i Skien i 2018. Her satte de også opp et eget show høsten 2020, fem eksklusive kvelder for et svært begrenset publikum
– Det er vanskelig å vite hva som kom først, musikken, bygget i Skien, showet vi hadde der, eller denne filmen. Det har vært en prosess hvor alt bygger seg opp samtidig, sier de.
[ Her er de beste norske albumene i 2021 ]
– De nye sangene er en del av handlingen. Det er enda mer musikk i filmen også. Det vanlige er å skrive en låt, og så finne ut hva man kan ha som visuelt bakteppe. Å gjøre dette samtidig, tenke på det som ett verk, det er ikke så mange som gjør, men det er ekstra spennende. Da trenger vi ikke å forklare alt i bildene, eller alt i musikken.
Magdi og Chirag understreker at denne historien ikke er lineært bygget opp, slik man vanligvis lærer at en fortelling skal være.
– Film er vanligvis enten dokumentar, spillefilm, kortfilm, eller musikkvideo. Vi forbereder seerne på at dette er noe annet. En presentasjon av et univers. Vi har en tidslinje med vinduer vi går inn i og ut av, i noen av dem går det kanskje bare an å smugkikke. Alle kan få sin egen opplevelse av dette. Vi prøver å finne interessante måter å presentere musikk og estetikk på.
«Pepperkake, poppadom»
Så hva «handler» «Omar Sheriff» om? Jeg får et samlet inntrykk av science fiction, drømmende fantasier, møtene mellom kulturer («pepperkake, poppadom»), det store huset deres i seg selv, og forholdet de to artistene seg imellom.
– Jeg synes det var treffende. Desi og det arabiske i kombinasjon med science fiction, å drømme seg bort, lokalet i Skien, forholdet vårt til publikum, språk og referanser, sier Magdi.
[ D'Sound feirer 25 år siden deres første album. Vi ber om unnskyldning for den første anmeldelsen. ]
Chirag legger mer spesifikt til at loopen handler om huset i Skien som en portal til en større verden, der et norskspråklig band aldri kommer til å opptre: – Etter 20 år med låter på norsk er det noe vi aldri skal oppleve. Her får vi likevel gjort det ved hjelp av digitale effekter, sier han, og viser til en spektakulær scene der han synger for titusener på DY Patil Stadium i Mumbay. Den rørende sangen heter «Kenya», og er spesiallaget for å høres ut som smektende stadionpop.
Et kulturelt bidrag
I presseomtalen av prosjektet forteller Chirag om at koronabobla, isolasjonen fra folk flest, har ført til en ny måte å uttrykke seg på. – Jeg har for første gang skrevet musikk uten å tenke at jeg må være tolk. Det er det beste og skumleste med dette prosjektet for min del. Kanskje blir ikke rapping ordentlig bra før man tar av den tolkhatten, spør han.
Derfor er ordflommen full av språklige detaljer som ikke alle vil skjønne umiddelbart. Men for all del, det er lov å spørre.
– Kanskje derfor et dette et viktig kulturelt bidrag. Begynnelsen på at dette i mainstreamen også kan være en måte å være norsk på. Uten å unnskylde seg selv og først si «her er en kebab-norsk ordliste», sier Chirag.
I den omtalte stadionsangen «Kenya» siteres noen linjer fra den belgiske visesangeren Jacques Brels «Ne me quitte pas» («ikke går fra meg»). Originalopptaket av Brel selv som synger er også lydspor i en scene i filmen.
– Den sangen kledde så veldig hvor vi er i filmen akkurat der. «Ikke forlat meg», det forteller også om at ikke alt varer evig. Ikke alt dette er opp til oss.
– Hva, at det varer mellom dere to, eller mellom dere og publikum?
– Begge egentlig.
Millionfondet
En av de nye låtene heter «PAF.no». En referanse til et fond duoen opprettet for å gi bort masterrettighetene til sine samlede verker til bistand for flyktninger, asylsøkere og innvandrere. Masterrettighetene er inntektene fra den innspilte musikken (men ikke for komponistinntektene). På nettstedet ser vi at telleverket for inntektene tikker og går, og er kommet opp i 1.5 millioner kroner på ett og et halvt år. De første tildelingene skulle kommet i høst.
– Korona satte en stopper for det. Men vi har bestemt hvem som skal få, så det går vi ut med i mars, forteller de.
I disse dager hører vi om artister som selger de fremtidige rettighetene for sangene sine for svimlende summer. Hvordan fant Karpe på å heller gi bort pengene sine?
– Vi signerte en platekontrakt da vi var veldig unge. Vi drømte etter hvert om å eie masterrettighetene selv, siden det er livsverket vårt.
Karpe lå i mange år i konflikt med plateselskapet Cosmos om disse rettighetene, men kom fram til et forlik i 2019.
– Det som holdt oss gående var prinsippet. Penger har aldri vært en hovedmotivasjon for oss. Derfor var dette et løfte vi ga oss selv i ni år før vi fikk rettighetene selv, at inntektene skulle gå til noen som trenger det mer. Kontrakten med fondet er skrevet, så de pengene blir aldri våre.
Chirag og Magdi føler seg nå optimistisk trygge på at de ti konsertene i Oslo Spektrum kommer til å gå etter planen i august. Før dette gjør Karpe tre store festivalopptredener i juni, Neon i Trondheim, Bergenfest og Slottsfjell i Tønsberg.
Hold deg oppdatert. Få daglig nyhetsbrev fra Dagsavisen