Kultur

Munch i 2022: Disse utstillingene kan du se på Munchmuseet i år

Villskapens øye, to Stenersen-samlinger, svartmetall og den prisbelønte samtidskunstneren Sandra Mujinga er blant nyhetene når Munchmuseet presenterer programmet for 2022.


Mandag legger Munchmuseet fram planene for 2022. Mye er kjent fra før av, men etter at 170.000 publikummere har besøkt museet bare i løpet av de tre første månedene etter åpningen, avsløres nå sju ulike utstillinger planlagt for 2022 i tillegg til de faste presentasjonene av Edvard Munchs kunst. Blant annet skal samlingene som forretningsmannen Rolf Stenersen donerte til Oslo og Bergen vises sammen for aller første gang, i en utstilling som skal kaste nytt lys over Stenersens betydning for norsk og europeisk kunst.

– «Stenersen!» er et samarbeid med KODE i Bergen, og vil inkludere en stor mengde verk fra KODE, som han donerte til Bergen by i 1971. Dette er første gang de to kunstsamlingene stilles ut sammen og derfor en helt unik sjanse til å oppleve Stenersens lange og lidenskapelige virke som samler, fastslår Munchmuseets direktør Stein Olav Henriksen til Dagsavisen via e-post.

Fra Stenersen-samlingen som nå er på plass i Munch.

Sandra Mujinga solo

Men først ut i det nye året er Sandra Mujinga. Hun er en av Norges mest banebrytende unge samtidskunstnere, og først ut i Munchmuseets nye SOLO Oslo-program, som skal presentere sentrale kunstnere med Oslo som utgangspunkt.

– Sandra Mujinga er blant de mest spennende samtidskunstnere vi har her i landet. Hun har tidligere vist at hun kan skape spektakulære installasjoner og passer dermed ypperlig til samtidskunstprogrammet på Munchmuseet, som skal ivareta arven etter Edvard Munch ved å være nyskapende, ekspressiv og tverrfaglig, sier Stein Olav Henriksen.

Han understreker at SOLO Oslo er en stor satsing i Munchmuseet sitt samtidskunstprogram som skal bidra til å utvikle den lokale kunstscenen.

– Sandra er først ut i serien og vi ser stort fram til å presentere denne brennaktuelle kunstneren i en helt egen Solo-utstilling. Sandra Mujinga har nylig vunnet Preis der Nationalgalerie, Tysklands fremste pris for unge kunstnere og er en ettertraktet kunster også internasjonalt, sier han om Mujinga, som er født i Kongo, utdannet i Malmö og oppvokst på Nesodden og i Oslo.

Sandra Mujinga

Mujinga har hatt flere mindre utstillinger også i Norge tidligere, både i UKS i Oslo og sist i Bergen Kunsthall. I den tyske Preis der Nationalgalerie inngår blant annet en egen utstilling med påfølgende publikasjon i Berlins prestisjetunge galleri Hamburger Bahnhof i løpet av 2022.

Først skal hun innta Munchmuseet i Bjørvika, nærmere bestemt det spektakulære rommet i 10. etasje hvor hun med utgangspunkt i utforskningen av det synlige og usynlige skal vise stedsspesifikke teknologiske formasjoner og «monsterlignende skulpturer» som ved bruk av ny teknologi vil «projisere levende bilder av en avatarfigur på delvis gjennomsiktige glassvegger». Det hele i tråd med Mujingas forhold til superhelt-tegneserier, science fiction og sosiale medier.

Villskapens øye

Utstillingen «Villskapens øye» åpner i ett av Munchmuseets største visningsrom 12. februar. Den vil i likhet med deler av utstillingen «Det moderne øye», som åpnet i Centre Pompidou i Paris i 2012 og som senere ble vist blant annet på Tate i London og Tøyen i Oslo, settes i sammenheng med Edvard Munchs kunstneriske respons på øyesykdommen som rammet han i 1930, og som midlertidig blindet ham på det ene øyet.

Max Ernst

Edvard Munchs arbeider fra denne tiden er abstrakte og symbolske, inspirert av synene sykdommen fremkalte på netthinnen. I «Villskapens øye» på Munchmuseet blir dette satt inn i en sammenheng med to kunstretninger som begge gjorde seg gjeldende i Munchs virketid, i spennet mellom symbolismen på slutten av 1800-tallet og det grensesprengende kunstsynet som surrealismen førte med seg på 1930-tallet. Utstillingen vil i tillegg til Munchs egne bilder bestå av arbeider av blant andre Salvador Dalí, Pablo Picasso, Marcel Duchamp, Max Ernst, Dora Maar, Joan Miró og Louise Bourgeois. «Villskapens øye» vil henge fram til 8. mai.

Munch

Tung kunstsommer

Sommeren 2022 blir den mest hektiske perioden i det nyåpnede Munch-bygget. I tillegg til basisutstillingene vil hele tre utstillinger dominere. Fra slutten av april til slutten av august vil black metal-bandet Satyricon i utstillingen «Satyricon & Munch» lage et spesialkomponert musikkverk som kobles sammen med utvalgte malerier og grafiske arbeider av Edvard Munch. Og 25. juni åpnes det som rett og slett kaller «Sommerutstilling». Her rettes søkelyset mot historiene som fortelles gjennom kunsten, med blant andre Nikolai Astrup, Andy Warhol, Ernst Ludwig Kirchner og Louise Bourgeois på veggen.

Satyricon

Men den største og mest omfattende utstillingen fra 14. mai og gjennom sommermånedene, er «Stenersen!». Plasseringen av Stenersenmuseet og Stenersen-samlingen i det nye Munchmuseet er blitt noe kritisert etter åpningen i oktober for å være liten og lite representativ for hva helheten i gaven fra forretningsmannen og kunstmesenen Rolf Stenersen (1899–1978) rommer. Nå skal samlingen han donerte til Oslo presenteres i langt større skala, og for første gang vises sammen med kunstsamlingen han donerte til Bergen, som forvaltes av KODE. 160 verk, 80 fra hver av samlingene, skal deles inn i ni ulike temaavdelinger som setter Stenersen og kunstsamlingen hans inn i ulike sammenhenger.

«Sylvette»

– Dette er en viktig utstilling hvor vi retter oppmerksomheten mot Stenersen som kunstsamler, forfatter, kunstkritiker, institusjonsbygger og kulturpersonlighet. Utstillingen plasserer Stenersens samlervirksomhet i en større kontekst, der litteratur, kunst, kapital og samfunnsforhold trekkes inn. Med dette som utgangspunkt vil vi komme tettere på Stenersen og kaste nytt lys over de mangfoldige samlingene han ga til fellesskapet og deres enestående betydning for norsk og europeisk kunst og kunsthistorie, sier Stein Olav Henriksen om samlingene som foruten en rekke Munch-bilder bygger på datidens norske, men også internasjonale samtidskunst.

Blant kunstnerne i denne utstillingen er ifølge Munchmuseet Per Krohg, Reidar Aulie, Arne Ekeland, Jakob Weidemann, Paul Klee, Pablo Picasso, Else Hagen, Max Ernst, Teddy Røwde, Käthe Kollwitz, Helene Schjerfbeck og Vasilij Kandinskij.

Rolf Stenersen

– Stenersen ville samle på unge og «levende kunstnere» som gjerne var oversett og kritisert. Han brydde seg ikke om «bildet er stygt eller pent». Det var gleden ved å oppdage og lete etter «nye bilder» som drev han til å samle på kunst. Dessuten var Rolf Stenersen en viktig støttespiller for Edvard Munch og samlingen hans inkluderer en stor mengde verk av kunstneren. Faktisk begynte samlingen hans med verk av Munch, som også ga Stenersen råd om hvilke kunstnere han burde satse på, sier Henriksen.

Marianne Bratteli

Mot slutten av Munch-året 2022 kommer er en egen utstilling av Marianne Bratteli (f. 1951), som har tittelen «Hjertebank». Utstillingen er et samarbeid mellom Munchmuseet og Telemark kunstmuseum, hvor den først skal vises fra 7. mai, med malerier innlånt fra private samlinger og en rekke institusjoner som Nasjonalmuseet, KODE og Tangen-samlingen. Også noen nye verk av Bratteli inngår i utstillingen som åpner i Munchmuseet og Oslo i siste halvdel av oktober.

Marianne Bratteli

---

Munch-kalender 2022:

SOLO Oslo: Sandra Mujinga 22.01 – 03.04

Sandra Mujinga utforsker betydningen av skygger i en utstilling inspirert av science fiction, posthumanisme og tegneseriehelter. I et tilhørende formidlingsprosjekt løfter Zeenat Amiri fram en alternativ betrakterrolle i museet.

«I villskapens øye» 12.02–08.05

Munch settes i sammenheng med internasjonale kunstnere fra modernismen og surrealismen.

Satyricon & Munch 30.04–28.08

Black metal-bandet Satyricon har laget et spesialkomponert musikkverk som kobles sammen med utvalgte malerier og grafiske arbeider av Edvard Munch.

«Stenersen!» 14.05 – 14.08

Ca. 160 verk fra samlingene Rolf Stenersen donerte til Oslo og Bergen.

«Sommerutstilling» 25.06 – 28.08

Verk av kunstnere som Nikolai Astrup, Andy Warhol, Ernst Ludwig Kirchner og Louise Bourgeois. Hvem samler og bestemmer, og hvordan påvirker dette vår felles kulturarv?

SOLO Oslo 01.10–01.11

Den andre utgaven av SOLO Oslo er med kunstneren Apichaya (Piya) Wanthiang, som vil invitere besøkende til å bevege seg gjennom en pulserende, bankende, pustende installasjon.

MUNCH Triennale – «Maskinen er oss» 01.10 – 11.12

Teknologiens rolle i vårt samfunn utforskes i en gruppeutstilling med aktuelle, internasjonale samtidskunstnere.

Marianne Bratteli 22.10–11.12

Utstillingen tar for seg de store linjene i Brattelis kunstnerskap fra 1980-tallet og fram til i dag.

---

Mer fra: Kultur