Kultur

Klassisk toppmøte: – Vi kom ikke nødvendigvis til å være en god match

Lise Davidsen og Leif Ove Andsnes måtte avlyse konserten med sanger av Edvard Grieg i Den Norske Opera denne uka. Albumet med sangene har ikke pandemien klart å stoppe.

Vi snakker ikke bare om nok et hvilket som helst samarbeid her. Lise Davidsen og Leif Ove Andsnes er Norges to største stjerner i den klassiske musikken. Nå har de kommet sammen for å framføre sangene til den historisk sett største av dem alle, Edvard Grieg.

– Jeg møtte Leif Ove på flyplassen i Bergen en gang, og spurte, «hei, har du lyst til å gjøre Grieg med meg?» Jeg spurte ham om igjen mer formelt senere, selv om jeg vet at han er solopianist, og har andre ting å fokusere på, forteller Lise Davidsen:

– Jeg var litt nervøs før vår første øving. Vi kom ikke nødvendigvis til å være en god match, men jeg synes vi har funnet vår egen vei inn i sangene, og at det ble et fint samarbeid.

Verdensstjerner

Lise Davidsen fikk et gjennombrudd da hun vant både Dronning Sonja Internasjonale Musikkonkurranse og Plácido Domingos Operalia for unge operatalenter i 2015. Hun ble en verdensstjerne på rekordtid, fikk Spellemannprisen som årets internasjonale suksess i 2019, og vant prisen for beste kvinnelige sanger under International Opera Awards i fjor. Leif Ove Andsnes har på sin side vært verdensberømt i over 30 år. Han har vunnet 10 Spellemannspriser, og har blant annet vært nominert til Grammy-prisen i USA 11 ganger.

Musikken til Edvard Grieg har også vist seg å ha en vedvarende appell. Senest hørte vi tonene hans i BBCs nye filmatisering av «Jorden rundt på 80 dager», der «I Dovregubbens hall» var med på å hausse opp stemningen gjennom en seks minutter lang intens scene.

– Det er noe rett frem i måten Grieg har skrevet musikken på, noe umiddelbart som får fram bilder i oss, sikkert andre bilder hos meg enn hos deg, men det er noe i den som trigger oss, sier Lise Davidsen. Likevel er ikke så mange av sangene hun synger nå allment kjent i utlandet.

– De spør ikke om jeg kan komme til New York og synge Grieg. Såpass ærlig må jeg være. Men å gjøre det har vært en drøm som har surret rundt i hodet mitt siden jeg studerte på Grieg-akademiet. Jeg har tatt med noen av sangene som ekstranummer på konserter, og tenkt at selvfølgelig skal de være på mitt program. Jeg måtte bare sette min egen sopranstemme på sangene først, mer enn bare «dette har jeg lært, derfor gjør jeg det», forklarer hun.

Store følelser

Albumet begynner med åtte av tekstene Grieg tonesatte fra Arne Garborgs diktsyklus «Haugtussa». Et av disse er «Møte», som hun vurderte som en tittel på hele albumet med Leif Ove Andsnes.

– Jeg vet ikke om det er fakta, eller fordi jeg har hørt det sagt så ofte, men samtidig som den er veldig internasjonal er det noe norsk med musikken til Grieg. Den beskriver kulturen vår, og hvordan vi forholder oss til den. «Haugtussa» med aksepten for tusser og troll og å være synsk, det er ikke sånn at vi tror på det, men vi har akseptert mytene.

Lise Davidsen. Operasanger

– Haugtussa er ei jente med ufattelig mange følelser. Garborg klarte å sette ord på rusen det er å være himmelfallen forelsket. Noe naivt og deilig som vi kan kjenne oss igjen i. Hun finner fred i naturen, det er der hun får sagt ting høyt. Hun går i ett med naturen på en måte som mange nordmenn kan forstå, sier Davidsen.

For platekjøpere følger det med et hefte med alle tekstene. Her er «Haugtussa» oversatt til engelsk for et internasjonalt publikum.

– Språket er et viktig element i sangene, men det er ikke så lett å ta fatt i for alle. Her er både nynorsk og bokmål, og noen sanger var på dansk. Jeg tror det går an å nyte musikken uten å forstå tekstene, men herlighet så mye bedre de er når man gjør det. Jeg skulle egentlig ønske at det var undertekster på alle konserten mine.

Saken fortsetter under videoen

Avlyst i operaen

Davidsen og Andsnes har valgt ut 28 av Edvard Griegs rundt 150 sanger for albumet. Bare fire av disse ble tolket av Lars Lillo-Stenberg og Bugge Wesseltoft på deres Grieg-album i fjor. En av Griegs mest kjente glansnummer glimrer med sitt fravær, «Solveigs sang», fra «Peer Gynt»?

– Den passer bare ikke så godt til min stemme. Jeg kan gjøre den på en konsert, men jeg ville ikke ha den med på albumet, siden jeg ikke kunne stå inne for å synge den, sier Davidsen.

Lise Davidsen og Leif Ove Andsnes skulle ha sunget og spilt i Den Norske Opera torsdag, men denne konserten ble avlyst. Ikke bare utsatt.

– Det er vanskelig å booke om våre to kalendere, sier Davidsen, som er opptatt i lange tider framover.

– Jeg sier ikke at det aldri kommer til å skje i operaen, men vi skal i alle fall gjøre en konsert sammen på Festspillene i Bergen mai, forteller hun.

Denne uka fortsetter de i stedet med fem konserter i fire andre land.

– Jeg er skuffet over norske myndigheter. Jeg er med på smittevern, men er skuffet på kulturens vegne, sa Leif Ove Andsnes i et intervju med Bergens Tidende forleden.

– Jeg synes dette er litt vanskelig å uttale seg om, sier Davidsen.

– Hvert land har sine regler. Sosialisten i meg er glad for at staten ikke forlanger vaksinepass, at regjeringen ikke kan si hvem som kan gjøre hva. Vi vil jo at alle skal med. Men hvor mye skal man samtidig bli fratatt? Vi gjør fem konserter i andre land nå, så det er merkelig og litt dumt at vi ikke fikk til den i operaen. Det var den jeg hadde gledet meg mest til. Men det jeg virkelig ikke forstår er hvorfor ikke alle bare kan la seg vaksinere!

Hold deg oppdatert. Få daglig nyhetsbrev fra Dagsavisen


Mer fra Dagsavisen