Kultur

Lar The Beatles banne

- Ingen av dem trenger å bekymre seg for ryktet sitt lenger, sier Sir Peter Jackson om sin over sju timer lange Beatles-dokumentar «Get Back». Han har fått vise gruppa slik de var – til og med banningen er med.

Det var vel ikke å vente at regissøren av «Lord Of The Rings» og «Hobbit»-filmene skulle lage en kort dokumentarfilm om The Beatles når han fikk sjansen til å gå gjennom de gamle opptakene fra 1969. Mens det hittil har vært antydet at serien kom til å være tre episoder på to timer hver, sier Peter Jackson nå at den varer i over sju timer til sammen. Etter det vi erfarer kan det til og med hende at den nærmer seg åtte timer når «Get Back» omsider har premiere på kanalen Disney+ torsdag 25. november. Vittige tunger har allerede døpt Jacksons prosjekt for «Lord Of The Ringos».

Den siste konserten

Dagsavisen var med på et nettmøte med Peter Jackson mandag. Her fortalte han pressen om sitt arbeid med «Get Back», dokumentarfilmen om hektiske og dramatiske dager for The Beatles i januar 1969, som endte med at gruppa spilte på taket av hovedkvarteret sitt midt i London. Dette ble deres aller siste konsert sammen, og den ble attpåtil stoppet av politiet fordi den forstyrret lunsjtidas ro og orden i storbyen.

– Vi tror vi kjenner The Beatles fra spillefilmene «Help» og «A Hard Day’s Night», og det vi har sett fra pressekonferansene deres, men alt dette var opptredener. Her oppfører de seg helt naturlig, på en måte som ikke har vært sett før. The Beatles som en enhet opphører, og de står fram som egne individer. Ikke som «moptops», men som mennesker. Ingen av dem er primadonnaer, de er bare fire anstendige fyrer fra Liverpool med forskjellige personligheter, sier Peter Jackson.

Ganske uorganiserte

Den opprinnelige, svært løse planen til The Beatles var å øve fram nye låter til en TV-konsert i løpet av et par uker. De bestemte seg for å filme øvingene også, for å lage en liten halvtimes opptakt til selve konserten i programmet. Noen rundt dem foreslår å gjøre selve konserten i et 2.000 år gammelt amfiteater i Tunisia. Gruppa er ikke begeistret over forslaget. Peter Jackson synes at det rareste med alle opptakene er å se hvor liten organisasjon The Beatles hadde rundt seg i 1969. – Det er ingen som har en klar idé som hvordan dette skal ende, sier Jackson.

Peter Jackson har regissert den omfattende dokumentarfilmen om The Beatles vinteren 1969.

– Sist de spilte konserter hadde de Brian Epstein til å ordne opp for seg. Når de var i studio hadde de alltid hatt George Martin med. Når jeg ser på opptakene fra 1969 skjønner jeg fortsatt ikke hvem som organiserer dette. Det er faktisk uorganisert, sier Jackson. Og likevel, de nye sangene bare kom og kom. Dette er mye mer enn bare opprinnelsen til albumet som ble «Let It Be».

– Her er 12 sanger som kom med på «Abbey Road», og åtte–ti som de tok med seg til sine solokarrierer, som «Gimme Some Truth», «All Things Must Pass» og «Another Day», sier en tydelig imponert regissør.

Sensur før og nå

Råfilmen er den samme som ble brukt til Michael Lindsay-Hoggs dokumentarfilm «Let It Be» i 1970, men den ble bare 80 minutter lang. The Beatles tok selv kontrollen over resultatet, og ville for eksempel ikke ha med den mest dramatiske episoden, der George Harrison en dag går ut av øvingslokalet, og sier at han er ferdig for godt. Han kom likevel tilbake etter noen dager med harde forhandlinger, men opptakene av alt dette har altså støvet ned i 50 år.

– Jeg synes ikke «Let It Be» som film fortjener det miserable ryktet den har. Jeg har snakket mye med Michael Lindsay-Hogg om hvordan det var, han har fortalt om hvordan gruppa blandet seg inn, hver for seg, og at han ikke fikk ta med at George slutter, sier Jackson, som er full av respekt for sin forgjengers grunnarbeid.

– Michael ville sikre seg så mange skjulte opptak som han kunne. Han visste at når folk har kamera mot seg oppfører de seg annerledes enn de pleier. Han brukte flere teknikker for at det ikke skulle virke så opplagt. Limte over de røde lysene som kom på når kameraene gikk, og gjemte bort mikrofoner for egne lydopptak, forteller Jackson:

– Gruppa bråket gjerne litt med gitarene når de snakket sammen om sånt de ikke ville at andre skulle høre. I dag har vi teknikk som gjør oss i stand til å fjerne denne gitarlyden og avsløre hva de sa.

The Beatles øver og øver, her på 16. dagen, før det som første ble albumet "Let It Be" i 1970, og i 2021 dokumentarfilmen "Get Back.

Ingen innblanding

De to gjenlevende medlemmene av The Beatles, og enkene etter de to som er døde, har fortsatt hatt anledning til å kontrollere sluttresultatet, men de har ikke blandet seg nevneverdig inn, ifølge Peter Jackson.

– Det hadde vært helt normalt om de ønsket å kutte noen scener, eller forkorte andre, men her har jeg ikke fått en eneste anmodning fra gruppa om å endre noe. Disney ville ta bort banningen deres, men de mente selv at den måtte være med, sier Jackson. Slik er «Get Back» visstnok den første Disney-produksjonen med banning noensinne.

Peter Jackson ble født i 1961, like før The Beatles slo gjennom, og forteller at han selvfølgelig ikke husker herjingene deres de nærmeste årene etterpå. Han oppdaget dem først og fremst gjennom de røde og blå samlealbumene som kom i 1973. Jackson forteller at hele TV-serien «Anthology» i 1995 ble vist på TV påfølgende dager i hans hjemland New Zealand. Han ønsket å gi seerne den samme følelsen med «Get Back» når denne serien blir vist for første gang i løpet av tre dager i neste uke.

Dagsavisen kommer tilbake med full omtale av TV-serien rundt premieren 25. november.