Kultur

Ny norsk animasjonsfilm med Siri Dokkens karakterdesign: – Plutselig fikk skissene mine farger og bevegde på seg

Regissør Kajsa Næss valgte avistegner Siri Dokken til å designe karakterene i det som blir den mest påkostede norske tegnefilmen gjennom tidene.

– «Er du sikker? Jeg har ikke gjort dette før», sa jeg. Men de ville gjerne ha min strek.

Det sier Dagsavisens egen avistegner, Siri Dokken. De siste årene har hun vært medvirkende i en ny norsk storsatsing med regissør Kajsa Næss i spissen. Høsten 2022 blir det premiere på den nye norske animasjonsfilmen «Titina» - en sann historie om triumf og nederlag, sett gjennom øynene til Titina: den første og siste terrieren på Nordpolen.

«Årets Cannes-festival markerer startskuddet for det internasjonale salget av den mest påkostede norske tegnefilmen gjennom tidene: Kajsa Næss’ «Titina», skriver Norsk Filmdistribusjon i en pressemelding. Den animerte familiefilmen bygger på den sanne historien om Amundsen og Nobile og oppdagelsen av Nordpolen med luftskip, fortalt med den lille hunden Titina som hovedrolle. Med et budsjett på rundt 77 millioner kroner er filmen i full produksjon, og ferdigstilles sommeren 2022.

Næss satte sin lit til Dokken, og valgte å ta sjansen på at det ble en utfordring hun ville møte med stil. Og slik ble det. Dokken har laget hoveddesignet på nesten alle karakterene i filmen, etter hvert med hjelp fra rutinerte og profilerte karakterdesignere.

– Jeg kan alltids tegne, men å tegne noe som skal fungere i 360 grader, røre på seg og ha mimikk, er ikke noe jeg kan i utgangspunktet. Derfor ble vi etter hvert et helt uvurderlig team. De klarte å ta skissene mine og få dem til å bli noe, sier Dokken til Dagsavisen.

Prosessen begynner med Dokkens skisseringer. Etter mye arbeid gir hun det fra seg.

– Noen uker senere har skissene mine plutselig fått farger, begynt å bevege på seg og dratt av sted for å gjøre ting jeg ikke vet om. Det er en skikkelig kul erfaring, sier hun.

En bitteliten del av noe kjempestort

Som avistegner, og spesielt som tegner for kommentarseksjonen, skal man videreføre poenger og gjøre det effektivt, slående og morsomt. I kontrast til det har arbeidet som karakterdesigner gått over flere år. Spesielt hovedkarakteren, terrieren Titina, var det ekstra mye jobb med, forklarer Dokken.

– Hun skal ha en så interessant karakter, sier Dokken, som har tegnet politiske avistegninger for Dagsavisen siden 1995.

Familiefilmen tar utgangspunkt i faktiske hendelser. Hendelser som egentlig var ganske dramatiske, i kombinasjonen av nasjonsbygging, stolthet og lederskap.

– Men i filmen er det behandlet på en måte som gjør at det blir varmt og morsomt, og også ganske korny. Det ser ut til å bli en melankolsk film med mange aspekter, sier Dokken.

Den siste tiden har hun ikke vært like tett på produksjonen, og derfor har hun ikke kontroll over hvor mye som har endret seg siden sist. Det er det fascinerende med å jobbe på noe så stort, synes hun. Til vanlig, i jobben som avistegner, jobber hun alltid alene. Da har hun full kontroll på det hun gjør. I arbeidet med filmen, jobber hun kun med en bitteliten del av noe kjempestort.

– Det er veldig annerledes, men det har vært kjempegøy. I begynnelsen av prosjektet var vi få folk som jobbet sammen, men så har det vokst og blitt internasjonalt og nå er det jo svært. Jeg har nesten blitt litt starstrucked underveis, fordi jeg har truffet så mange proffe og flinke folk som gjør helt ville ting, sier hun.

Selv om Dokken fortsatt tror at Næss tok inn noen med for lite erfaring, har hun stortrivdes i arbeidet med filmen.

– Jeg tenkte at hun var sprø. Ingen av oss skjønte heller hvor stort dette var før vi begynte, sier hun.

Variert arbeidshverdag

Arbeidet med filmen har også likhetstrekk med Dokkens vanlige hverdagsarbeid.

– Å tegne karakterer som evner å bevege leseren, gjør jeg jo hele tiden som avistegner også. Den delen er ikke så ulik, sier hun.

Men å jobbe med noe historisk er ekstra krevende, forklarer hun. Særlig i filmen «Titina», som er tro mot de faktiske hendelsene på ett plan, samtidig som den løsriver seg helt og tar seg store friheter.

– Det er en balanse mellom hva som skal være presist, og når det skal skjære ut av det presise.

Tross godt samarbeid og nye erfaringer, kommer nok ikke Dokken til å slå seg til ro i filmbransjen.

– Å være avistegner er det beste jeg vet og det passer meg utrolig bra. Jeg kunne godt gjort det hele tiden uten å blunke.

Men det gjør hun ikke. De siste fire årene har hun hatt en professorstilling ved Kunsthøyskolen i Oslo (KHiO), hvor hun har jobbet spesifikt med å undervise i og formidle avis- og satiretegning. Stillingen hennes har vært finansiert av Fritt Ord. Fra høsten av begynner hun i en 50 prosent undervisningsstilling ved avdeling Design på KHiO, hvor hun blant annet skal undervise i karakterutvikling og redaksjonell illustrasjon. Siden 2005 har hun også tatt andre jobber ved siden av jobben som avistegner.

Hold deg oppdatert. Få daglig nyhetsbrev fra Dagsavisen!