Kultur

Produsent foran Cannes-festivalen: - Vi har gode sjanser til å få pris

Travel festivaluke for Thomas Robsahm, regissør på filmen om a-ha og produsent for Joachim Trier. -Unikt for norsk film, sier han om deltagelsen på årets Cannes.

Denne uka skal regissør Thomas Robsahm til filmfestivalen i München med sin internasjonalt omtalte dokumentarfilm om a-ha.

Men først skal produsent Thomas Robsahm gå opp den røde løperen i Cannes. Igjen.

– Det å være i Cannes og stå på den røde løperen – det har jeg gjort før. Men sist var det så mye stress at jeg ikke klarte å nyte det. Målet denne gangen er å glede seg mer over det, sier Thomas Robsahm.

Forrige gang var i 2015, da Joachim Triers «Louder Than Bombs» var tatt ut til hovedkonkurransen i Cannes. Joachim Triers påfølgende film «Thelma» (2017) ble ikke tatt ut. Robsahm var produsent for begge to, og nå er han produsent på Triers nye film «Verdens verste menneske».

Helt fra starten var målet å få filmen til Cannes-festivalen. Tirsdag åpner Cannes-festivalen 2021. Og torsdag er det verdenspremiere i Cannes for «Verdens verste menneske».

Innspilling av «Verdens verste menneske» på St. Hanshaugen i Oslo. Regissør Joachim Trier med skuespillere Renate Reinsve og Herbert Nordrum. 24.08.2020

– Dette er verdens viktigste filmfestival. Å være tatt ut til Cannes åpner for å selge filmen til hele verden, og åpner veier videre for Joachim Trier som filmskaper, sier Robsahm.

På palmejakt i Cannes

Han er produsent i Oslo Productions, som siden 2018 har hatt Joachim Trier og Eskil Vogt i stallen.

De er nå i Cannes med hver sin spillefilm: Joachim Trier i konkurranseprogrammet med «Verdens verste menneske», Eskil Vogt i Un Certain Regard-programmet med «De uskyldige».

Vogt har dessuten skrevet manuset til «Verdens verste menneske» med sin faste samarbeidspartner Joachim Trier. Trier og Vogt var med i Un Certain Regard-programmet for første gang i 2011 med «Oslo 31. august».

– «Verdens verste menneske» skal vises i Cannes torsdag, så blir det masse presse, mest med Joachim og skuespillerne. Da drar jeg til Filmfest München for premiere på «a-ha The Movie», det blir to premierer på to dager. Så er det tilbake til Cannes, da tar jeg litt fri sammen med kona, etter masse møtevirksomhet. Og neste lørdag satser vi på pris! sier Thomas Robsahm.

Som deltaker i hovedprogrammet er Joachim Trier med i konkurransen om Gullpalmen, kanskje filmverdenens mest prestisjetunge pris, bare muligens slått av Oscar. Prisene deles ut på festivalens siste dag 17. juli. Det er langt opp til gullet, men det fins også sju andre priser, og Robsahm mener «Verdens verste menneske» har en realistisk sjanse.

– Jeg mener vi har gode sjanser til å få en pris. Jeg har ikke sett de andre filmene. Men jeg synes vi har laget en film i verdensklasse. Jo mer jeg snakker om at vi kan få en pris, jo flauere blir det om vi ikke vinner noe. Så jeg sier jo dette fordi jeg oppriktig tror det. Vi har en fair sjanse, sier Robsahm.

– Sist vi var i Cannes var mottakelsen litt mindre positiv enn vi hadde ventet. «Louder Than Bombs» var en annen type film – undervurdert, mener jeg, men litt for lavmælt for enkelte. «Verdens verste menneske» avslutter Oslo-trilogien som startet med «Reprise» og fortsatte med «Oslo 31. august». Det er en film man ler mye av og samtidig blir berørt av. Vi har sett helt fra starten at dette er en lettere film å få ut til et stort publikum enn «Louder Than Bombs», mener Robsahm.

– Helt spesielt for norsk film

Eskil Vogt er medforfatter på «Verdens verste menneske» og er selv regissør og manusforfatter på «De uskyldige». Anders Danielsen Lie, som spiller i «Verdens verste menneske», har en av de bærende rollene i fransk-engelske «Bergman Island», som også er med i hovedprogrammet. Den omfattende norske deltakelsen i årets Cannes er uten sidestykke, mener Robsahm.

Fransk-engelske «Bergman Island», med Anders Danielsen Lie, er i hovedkonkurransen på Cannes-festivalen 2021

– Det er fantastisk. Det har skjedd tidligere at to norske filmer har vært vist i Cannes, men nå er begge filmene tatt ut i det offisielle programmet. Det utgjør en forskjell om du vises i Palais-salene eller i sidegatene. Sånn sett er dette unikt. Det at Eskil Vogt har to filmer i to programmet, og Anders Danielsen Lie spiller i to filmer, gjør dette til et helt spesielt år i Cannes for norsk film, konstaterer han.

«De uskyldige» har norsk kinopremiere 27. august, «Verdens verste menneske» kommer på kino 15. oktober.

Regissør Eskil Vogt (i midten) med skuespillere i «De uskyldige»: Mina Yasmin Bremseth Asheim, Rakel Lenora Fløttum, Sam Ashraf og Alva Brynsmo Ramstad

Gjennom pandemiåret har premieren på dokumentarfilmen om a-ha blitt utsatt flere ganger. Dokumentarist Aslaug Holm og Thomas Robsahm har regi på filmen sammen. I slutten av juni ble den vist for første gang under Tribeca-filmfestivalen i New York. Der fikk filmen en av publikumsprisene og ellers god omtale. På andre siden av ferien drar Robsahm til filmfestivalen i Haugesund med a-ha-dokumentaren.

– Det var kjempehyggelig å få publikumspris i Tribeca. Så langt har responsen vært bedre enn forventet. Min erfaring er at god respons tidlig alltid snur, men nå er det jo jeg som er regissør. Som produsent er du litt mindre bekymret enn som regissør, sier Robsahm, som regidebuterte med spillefilmen «Sorte pantere» i 1992, og regisserte flere spillefilmer og kortfilmer utover 90-tallet, samt kinodokumentaren om fotballhelten Erik «Myggen» Mykland, før han gikk mer over til produsentrollen. I 2015 lagde han dokumentarserie om punken i Norge, og har nå regissert den definitive dokumentarfilmen om Norges største band.

Fra «a-ha: The Movie», regi: Thomas Robsahm og Aslaug Holm

– «A-ha – The Movie» får norgespremiere i Haugesund, og det blir kinopremiere for fullsatt Colosseum 3. september. Det gleder jeg meg til. Da er vi tilbake til det vi ønsket oss: Å vise filmen for fullsatt kinosal, sier Robsahm.

Robsahm og Oslo Pictures var også produsent på Maria Sødahls «Håp», som tidligere i år var med helt til siste runde i kampen om Oscar-nominasjon.

– Midt under covid-pandemien er dette blitt et år der veldig mye klaffer personlig, samtidig som usikkerheten for framtiden fortsatt er stor for mange i bransjen.

Thomas Robsahm.

– I år har jeg fått en Oscar-shortlist, en publikumspris i Tribeca, og en film i Cannes. Da har jeg gjort noe riktig. Så unorsk må jeg få lov til å si det. Jeg tar det som en bekreftelse på at jeg har tatt noen riktige avgjørelser på hva jeg skal bruke tiden min på, sier Robsahm.

Men suksess i Cannes er ikke synonymt med fremgang i norsk filmbransje, konstaterer Robsahm.

– Norsk filmbransje, kort oppsummert: Du vinner Amanda på fredag, og mandag får du avslag fra NFI. Avslagene kommer like tett som prisene.

– Om en pris i Cannes bidrar til at man får lage en ny film, er det det viktigste. Å ha muligheten til å utøve yrket ditt i en stadig hardere konkurransesituasjon, det er målet.



Mer fra Dagsavisen