Kultur

Jazz: Spellemann-vinner med store horisonter

Daniel Herskedal fikk Spellemannprisen i komponistklassen for fjorårets «Call For Winter». Hans nye album er ganske annerledes, men likevel like prisverdig.


Daniel Herskedal

Harbour

Edition


På sitt nye album har tubaisten Daniel Herskedal med seg Eyolf Dale (piano) og Helge Andreas Norbakken (trommer). Denne trioen spilte også sammen på «Voyage» i 2019, og det nye albumet er mer en naturlig oppfølger til dette enn til «Call For Winter», som Herskedal laget helt alene i studio.

«Call For Winter» var stemningsmettet, ambient musikk. «Harbour» er også melodisk sterk, men trioen står for en mer aktiv rytmisk utfoldelse. Den nye musikken har derfor en sterkere følelse av jazz, der det høres ut som den prisede komponisten gir seg mer hen til improvisasjon sammen med sine medspillere, som begge får god anledning til å briljere i lydbildet. Tuba, piano og trommer er en uvanlig instrumentering, men står i denne sammenhengen fram som den naturligste ting av verden.

«Call For Winter» kom ut under en hetebølge for nøyaktig et år siden, noe som ga nye perspektiver til innholdet. Denne gangen er det kyster og havner som er temaet for titlene. For å understreke dette er plata spilt inn i Ocean Sound-studioet på Giske, ut mot havet. Det er ikke sikkert at dette i seg selv har påvirket musikken, men jeg tar gladelig mot invitasjonen til assosiasjoner om høy himmel og store horisonter. Det er mye frisk luft i lyden her.

Daniel Herskedal legger som vanlig noen forsiktige politiske føringer med titlene på noen av låtene sine. «Arriving At Ellis Island» beskriver stedet der de fattigste immigrantene ble satt i land i USA. Avslutningssporet «The Beaches Of Lesbos» kunne vært så idyllisk som det går an, men det er altså på disse strendene mange av vår tids båtflyktninger havner, eller, enda verre, ikke havner. Nils Petter Molvær tenkte likt om den samme tragedien med «Lamna Reef» på sitt album «Buoyancy». Nå høres «The Beaches Of Lesbos» ut som en vakker sørgesang som avslutning av «Harbour». Albumet er likevel en stor glede å høre på.

Daniel Herskedal: Harbour







Mer fra Dagsavisen