Kultur

– Jeg har jo alltid samlet på kvinnelige kunstnere

– Koronaen har gjort det tydelig at lengselen etter kunst- og kulturopplevelser er enorm. Det sier dronning Sonja til Dagsavisen idet hun åpner sitt nye galleri i Oslo.

Dronning Sonja sitter på en barkrakk ved den store disken midt i gallerirommet. Forbipasserende titter rett inn, men Dronningen synes å trives i sitt nye galleri i Bispevika, i strøket bak det nye Munchmuseet. QSPA-galleriet skulle åpnet i januar, men med korona-nedstengningen av Oslo er åpningen blitt utsatt. Denne uken kunne dørene endelig åpnes. Det er så viktig for dronningen, at hun inviterer til intervju.

– Det er som julaften hver gang jeg kommer til et grafisk verksted, sier dronningen, som skal vise kunst laget av prisvinnerne som er hedret med Queen Sonja Print Award (QSPA) og andre grafiske kunstnere. Også dronningens egen kunst skal vies plass.

– Jeg er bekymret for grafikkens fremtid. Mange grafiske verksteder blir nedlagt. Derfor er det viktig å vise frem god grafikk. QSPA Gallery er jo et møtested der vi skal nå ut til mennesker og gjøre grafisk kunst kjent. Galleriet er startet med et sterkt ønske om å formidle videre alt det gode med denne kunsten, sier dronningen.

Dronning Sonja. QSPA.

Åpenbaringen med grafikk

QSPA Gallery er ikke stort, men galleriet skal vise grafikk av ypperste kvalitet. Kunstprisen Queen Sonja Print Award fyller ti år i år, og et fysisk formidlingssted er et naturlig skritt videre i arbeidet med å få publikum til å verdsette grafikk. Dronningen selv har spesialisert seg innen grafikk, med god hjelp av sine læremestre.

– Det er en del tilfeldigheter her i verden. Jeg visste ikke så mye om grafisk kunst da Kjell Nupen introduserte meg for det. Han inviterte Ørnulf Opdahl og meg ned til Atelier Larsen. Det ble en åpenbaring. Det er, som Magne Furuholmen sier, som julaften hver gang jeg får anledning til å jobbe med grafikk. Fascinasjonen er stor: Hva har det blitt av det du forsøker å få til når du løfter arket etter at det har vært gjennom pressen?, spør hun.

– Du har så mange muligheter, også til å sette sammen ulike teknikker. Se bare på svenske Anna Pajak, som har laget det store, røde trykket bak meg. Hun har satt sammen serigrafi og tresnitt. Eller se på canadisk-japanske Emma Nishimura, som har laget den skulpturen som står ved vinduet. Der har hun brukt papir på toppen, og det er jo veldig fascinerende.

Kvinnelige vinnere

Det skal ikke mye til før kunstneren Sonja er inne i lange utredninger om sin fascinasjon for grafikken. Dronningen har hatt tre menn som læremestre. Alle er suksessfulle og høyt ansett. Selv om de norske kunstutdanningene i dag teller flere kvinner enn menn, så er det fortsatt menn som dominerer statistikken over hvilke kunstnere som selger mest, har høyest priser og får mest omtale. Hvor viktig er det for dronningen å trekke frem kvinnelige kunstnere?

– Jeg har jo alltid samlet på kvinnelige kunstnere, og har støttet dem hele veien. Det interessante nå er at vi gjenoppdager de kvinnelige pionerene fra mellomkrigstiden. Der har vi veldig mange gode, kvinnelige kunstnere. Det er ganske fint at det nå kommer en revisjon av kunsthistorien. Jeg kjenner mange samlere som er opptatt av dette. Bare her har vi tre kvinner.

Dronning Sonja. QSPA.

Høythengende priser

Dronningen sikter til de tre siste vinnerne av Queen Sonja Print Award, som alle er kvinner. Dette er siste helg for utstillingen, som også viser et nytt verk av dronning Sonja. Absolutt flest verk er signert den portugisiske veteranen Paula Rego, som er blitt en institusjon med sin teknisk dyktige grafikk og sitt helt spesielle persongalleri.

QSPA deler ut tre priser annethvert år, og Rego har fått QSPA Lifetime Achievement Award. For å sette henne i perspektiv: Den forrige vinneren av prisen var David Hockney. Den største prisen, The Queen Sonja Print Award, er på 400.000 kroner pluss et opphold ved grafikkverkstedet Atelier Larsen i Helsingborg. Den tredje prisen, QSPA Inspirational Award, er på 50.000 og inkluderer et opphold ved et grafisk verksted utenfor New York. En tur rundt til New Yorks beste gallerier inngår i prisen. Dronningen mener dette er en fantastisk mulighet for unge kunstnere.

– For en tid siden hadde jeg studenter fra Kunsthøgskolen i Oslo på besøk i Kunststallen, og det var veldig fascinerende å se på hva de hadde utviklet. Så det lever og blomstrer. Da diskuterte vi grafikkens status. Det gjelder å ta vare på de talentene som finnes. Og det at grafikken er rimeligere enn mye annen kunst kan jo være en døråpner for folk til å skaffe seg sitt første kunstverk. Norsk grafikk står seg godt, også i en internasjonal sammenheng.

Dronning Sonja. QSPA.

Fascinerende tegninger fra barnebarnet

– Koronaen har gjort det tydelig at lengselen etter kunst- og kulturopplevelser er enorm. Kunsten ligger i oss alle. Jeg ser på mitt barnebarn Maud, som lager veldig fascinerende tegninger. Vi er blitt klar over hvor mye det betyr i manges liv å få ha disse opplevelsene. Så vi er mange som verdsetter dette mer etter koronaen.

Dronningen bruker de siste minuttene til å vise frem grafikkmappen hun har fått satt sammen for å finansiere kunstprisen. 17 kunstnere av høy, internasjonal klasse har donert hvert sitt verk. Men kjønnsbalansen og andre hensyn er det så som så med: Kun fire er kvinner, og de fleste kommer fra USA, Storbritannia og Norden. Da er det bedre med prisen mappen skal finansiere.

Gjennom prisens ti år lange historie er kjønnsfordelingen 7:3 i kvinnenes favør. Det må dronning Sonja kunne si seg fornøyd med. Og som et siste ess i ermet svarer hun «det skal du ikke se bort fra» på spørsmålet om dronningen kunne tenke seg å holde omvisninger i galleriets utstillinger.

Mer fra Dagsavisen