5
Trond Kallevåg
Fengselsfugl
Hubro
Trond Kallevåg Hansen har gjennom sine tre album laget seg en verden av vellyd, inspirert av oppveksten i Rogaland, og tankene om en stor verden langt utenfor. Hans forrige album, «Bedehus og Hawaii», illustrerte disse kontrastene. Vi anmeldte dette albumet sammen med to andre fra selskapet Hubro som tilfeldigvis kom samtidig, Erlend Apneseths «Salika, Molika» og Øyvind Torvunds «The Exotica Album», de tre kanskje fineste utgivelsene med så udefinerbar musikk i 2019.
[ Hedvig Mollestad: Gitarmagi på sitt beste ]
Det nye albumet er inspirert av Kallevågs arbeid som musikklærer i Oslo fengsel, men mest på et filosofisk plan. Man tenker ikke over dette mens den vakre, behagelige musikken finner seg stadig nye veier ut i musikalsk frihet. Komposisjonene er nye, men har titler fra gamle sanger av Gjest Baardsen og Ole Høiland, som gjør dette til en slags ny definisjon av outlaw country. For det er virkelig noe med denne organiske følelsen av store landskap som minner om stemningene i den mest smektende countrymusikken. Bare i den lange avsluttende tittellåten tillater de seg å skeie litt ut.
[ Sinikka Langelands sanger er store naturopplevelser ]
Det fine bandet til Kallevåg består av Adrian Løseth Waade (fiolin), Geir Sundstøl (pedal steel), David Wallumrød (tangenter), Alexander Hoholm (kontrabass) og Ivar Myrset Asheim (trommer). Med Sundstøls munnspill og Asheim på sag i tillegg blir lydbildet enda mer fargerikt. En gang i året bør man unne seg gleden av å omtale et stykke musikk som en vederkvegelse. Nå er tiden igjen inne.
