– Vi er skuffet. Dette er ikke godt nok. Jeg mener regjeringen systematisk nedprioriterer kulturlivet, sier Tone Østerdal om regjeringens gjenåpningsplan. Hun er daglig leder for Norske Konsertarrangører (NKA), og får støtte fra Hans Ole Rian, forbundsleder for Norges største kunstnerorganisasjon Creo.
– I forrige uke merket jeg meg at kulturminister Abid Raja skrøt av at regjeringen prioriterer kulturlivet så høyt i gjenåpningsfasen. Da har vi veldig forskjellige lesebriller, for jeg leser ikke det samme som ham i denne gjenåpningsplanen, sier Østerdal til Dagsavisen.
Låser seg til trinn
Som ventet forlenget Oslo onsdag sine strenge tiltak, noe som gjør at kulturlivet i hovedstaden vil være helt nedstengt i minst to uker til. Men for resten av landet åpner regjeringen fredag for nasjonale lettelser etter gjenåpningsplanens «trinn 1», som er første del av i alt fire trinn mot en normal hverdag. For kulturbransjen betyr dette blant annet at et publikum på 100 nå kan samles innendørs på faste, tilviste plasser, mens inntil 200 på samme måte kan samles på offentlige arrangementer utendørs. Creos Hans Ole Rian mener det er uheldig at regjeringen ser ut til å ha låst seg fast i denne firetrinnsplanen, og at de bør utvise mer fleksibilitet når de skal ta så avgjørende beslutninger for en hardt koronarammet kulturbransje.
– Selv om de på forhånd har sagt 100 på trinn 1, kunne de like godt åpnet for 200 innendørs og 500 utendørs nå. Det er langt innenfor det forsvarlige, mener Rian.
– Vi snakker her om profesjonelle arrangører, som er verdensmestre i publikumshåndtering og smitteverntiltak. De må få anledning til å samle flere personer enn de 100 som det åpnes opp for på trinn 1, og de 200 som det åpnes opp for på trinn 2, sier han til Dagsavisen.
Kulturlivet vs. IKEA
Rian legger likevel til for Creos 9500 medlemmer og resten av kulturbransjen vil tross all åpning være en lettelse, som betyr noe både økonomisk og kulturelt.
– Hvorfor er arbeidsplasser viktigere i varehandelen viktigere enn i kulturfeltet?
— Tone Østerdal, Norske Konsertarrangører
[ Abid Raja får kritikk fra kulturlivet ]
– Veldig mange savner sterkt det å spille og opptre live, møte et levende, analogt publikum og å gjøre det som gir dem mening i livet – levere opplevelser, og bidra til at folk igjen finner mening og samhold, sier han til Dagsavisen.
– Men dette oppleves også som urettferdig: Hvorfor kan andre bransjer – kjøpesenter, varehus og andre næringer der langt flere enn 100 mennesker samles, åpne uten antallsbegrensninger? Hvorfor skal det være lov å samle mange tusen mennesker på IKEA – når Olavshallen i Trondheim ikke kan samle flere enn 100 eller 200 stykker? spør Rian, som mener dette framstår ulogisk og viser at regjeringen ikke anser kulturnæringen som like viktig som andre næringer.
– Nå har vi 13 måneders erfaring bak oss, og tallene vi har i Norge og utlandet viser at kulturbransjen i svært liten grad bidrar til smittespredning.

For lite med 100
Det samme mener Tone Østerdal, som representerer 420 festivaler, klubber, spillesteder, konsertforeninger, studentsamfunn og kulturhus. Minst 70 av disse medlemmene har forretningsadresse i det nedstengte Oslo, men noen av dem arrangerer i hele landet. De resterende 350 arrangørene er spredt over hele landet og for dem betyr regjeringens lettelser at de kan ha 100 personer innendørs på faste, tilviste plasser.
– Men en ting er det tallet, 100 personer, som alle vet er for lite til at noen kan tjene penger på det. Det blir mer som en slags håndsrekning til de offentlig finansierte institusjonene som da kan ha folk i salen, noe som er helt topp. Men for de private, der mange ikke likevel ikke kan få støtte fra stimuleringsordningen, finnes det ikke økonomisk trygghet i dette, sier Østerdal, og viser til de siste dagenes kritikk mot Kulturdepartementet og Kulturrådet fordi overraskende mange har fått avslag på sine søknader.
[ – Festivalene får 350 millioner i sikkerhetsnett fra Raja ]
– For de frivillige arrangørene har vi fått vite at de ikke har noen søknadsmulighet før i juni. Alt dette viser at det er et stort misforhold mellom gjenåpning og de økonomiske virkemidlene som vi ble forespeilet skulle være der, sier hun, og etterlyser mer differensiering når det skal åpnes, og at kultur prioriteres høyere.
– Vi forstår at regjeringens intensjon handler om å begrense mobiliteten i befolkningen. Men la for eksempel kjøpesentre og markeder få åpne med lavere kapasitet i stedet. Hvorfor er arbeidsplasser i varehandelen viktigere enn i kulturfeltet? Dette kunne blitt løst mye mer smidig og effektivt. Hadde regjeringen prioritert kulturfeltet, hadde de straks satt seg til bords med profesjonelle kulturarrangører for å diskutere gjenåpningsplanen i praksis. Men ingen av oss har hørt et pip om det.