Kultur

Kunstneren som ville leve

Hvordan skal du komme over en opplevelse som er så traumatiserende at den merker deg for livet? Kåre Øijord fant svaret i kunsten.

KUNST

Kåre Øijord

«Kåre Øijord – En mann, hans tid og hans landskap»

Drammen Musem, til 8. august


Kåre Øijord satt i konsentrasjonsleiren Buchenwald under andre verdenskrig. Da han kom hjem, brukte han malerkunsten til å jobbe seg ut av traumene. Han valgte å ville leve, å ville skape kunst. Han var en moderne maler, men fordi han var litt sent ute og holdt på med sitt, ble han aldri en spesielt kjent kunstner i sin samtid. Da han døde for fem år siden, 95 år gammel, var han glemt. Slik ville det vært fortsatt, hadde det ikke vært for at Drammens Museum svarte positivt på henvendelsen fra malerens barn om å markere at det i år er 100 år siden han ble født. Det kan vi være glade for.

Kunsthistorien er full av glemte kunstnere det er verdt å ta en ny titt på. De senere årene har vi fått flere bevis på det. Utstillingen med Kåre Øijord (1921 – 2016) føyer seg inn i en flott rekke. Men det som gjør denne utstillingen uvanlig er dens spesielt publikumsvennlige relevans. Og hvordan den trosser behovet for å opphøye den oversette kunstneren til et høyere plan. Øijord var verken banebrytende eller nyskapende. Men han var dyktig på sitt vis, og han fyller ut historien på en måte som de fleste kan lære noe av.

Artikkelen fortsetter under bildet

Kåre Øijord (1921-2016) satt i konsentrasjonsleiren Buchenwald under krigen. En del av bildene han laget for å bearbeide minnene vises i Drammens Museums utstilling.

Og han laget fine malerier som mange vil like. Det er liten tvil om at det moderne maleriet har vunnet vid aksept de senere årene. Da de norske pionerene stod på barrikadene i mellomkrigstiden, og kanskje spesielt i de første tiårene etter andre verdenskrig, var motstanden stor. Den nåtidige og brede interessen for modernistisk og abstrakt maleri er et fenomen som, blant annet, skyldes hvordan denne billedkulturen er blitt tatt opp i populærkulturen. Utstillingen med Kåre Øijord har et godt pedagogisk opplegg. Både informasjonstekster, katalog og (spesielt) video, setter kunsten inn i sin sammenheng og forklarer hvorfor mange vil finne kunsten hans interessant.

Kåre Øijord skulle bli tannlege. Men studentene protesterte mot nazistene og okkupasjonen under krigen. Derfor ble han arrestert og sendt til Buchenwald. Der fant han en metode for å utholde lidelsene ved å tegne, i den grad han fikk tilgang til tegnemateriale. Etter krigen begynte han på Kunstakademiet, og de første årene bearbeidet han minnene i en serie gripende tegninger, akvareller og malerier.

Samtidig studerte og kopierte han de klassiske mestrene med sin personlige vri. Studiene inkluderte også inspirasjon fra Munch og Picasso. Arbeidene fra denne perioden er samlet i visningsrommet i museets hovedbygning, og her er det mye fint å se. For bak studiene og de traumatiske øyenvitneskildringene ser vi en kunstner med en egen uttrykksevne.

Kåre Øijords kunst stilles ut i Drammen Museum.

Det er en egen intensitet i disse tidlige arbeidene. I utstillingens resterende 77 malerier, som er samlet i Lychepaviljongen, er denne følsomheten omdannet til et malerisk språk som både er livsbejaende og meget dyktig gjennomført. Kåre Øijord valgte livet, og kunsten ble hans overlevelsesverktøy. Han turnerer maleriet og penselen med en sikkerhet som avsløres både i de store trekkene og i de små detaljene. Se hvordan han former tre små figurer med raske penselstrøk, på et svaberg i bakgrunnen i maleriet av kollegaen Per Remfeldt. Eller hvordan han bygger billedrom i studiene av liljene i vinduskarmen. De mange variantene tar opp i seg landskapets, lysets og årstidenes skiftninger.

Det var fire landskap som preget Kåre Øijords virke: Utsikten over Drammen; Hvaler; Telemarksbygda Arabygdi; og Holmsbu. Sistnevnte tettsted er kjent for sin kunstnerkoloni fra mellomkrigstiden, men bortsett fra denne vage plasseringen er det få referanser til samtidige kunstnerkolleger i informasjonsmaterialet. Utstillinger er heller ikke nevnt, og slik sett blir kunstneren Kåre Øijord hengende litt i løse luften.

Kåre Øijord (1921-2016) satt i konsentrasjonsleiren Buchenwald under krigen. En del av bildene han laget for å bearbeide minnene vises i Drammens Museums utstilling.

Kurator og museumsdirektør Åsmund Thorkildsen legger større vekt på Kåre Øijords egen metode, «Observerismen». Kuratoren plasserer også Øijord i den amerikanske tradisjonen for «action painting», noe som kan synes litt fjernt. Han var først og fremst en landskapsmaler, og sprutet ikke malingen på lerretet slik de mest berømte action painting-malerne var kjent for. I sin argumentasjon forklarer Thorkildsen sammenhengen ved at Øijord var en observerende maler først og fremst i prosessen. Han nøyde seg ikke med å observere verden og gjengi den på lerretet. Nei, han observerte også seg selv og den måten han malte på, både rent fysisk og intellektuelt. Kurator karakteriserer også Øijord som en grubler, en belest og kunnskapsrik mann som gjorde kunstens intellektuelle utfordringer om til et betagende billedrom som pulserer med liv.

Det er mange interessante innfallsvinkler til Kåre Øijords kunstnerskap. Det inspirerer. Jeg liker det jeg ser, og med den lange utstillingsperioden er det god sjanse for at jeg legger turen innom Drammens Museum også en annen gang.

Se flere bilder her:

Kåre Øijord malte dette bildet fra Hvaler.

Familien tok kontakt med Drammen Museum med forespørsel om å markere Kåre Øijords 100-årsdag. Maleren som satt i Buchenwald under krigen døde i 2016. At han elsket farger vil glede mange.


Kåre Øijord brukte familien som modeller. Han lagde en hel serie mormor-bilder som preges av en sentralt plassert figur i et landskap med sterke farger. «Mormor-serie» (1975).

Kåre Øijord var en utpreget moderne maler. Han karakteriserte figurer, lys og landskap med enkel sikkerhet. At han også elsket farger vil glede mange

Kåre Øijords avbildninger har ofte et overjordisk, nærmest religiøst preg. Gjennom hele våren og sommeren fram til august kan kunsten hans oppleves i Drammen Museum.

Kåre Øijord (1921-2016) satt i konsentrasjonsleiren Buchenwald under krigen. En del av bildene han laget for å bearbeide minnene vises i Drammens Museums utstilling.


Mer fra Dagsavisen