Kultur

Se! Et flunkende nytt teater!

Her følger noe så sjeldent som en ekte gladsak fra kultursektoren i koronaens tid.

E-posten som tikket inn til Dagsavisens kulturredaksjon var uimotståelig. «Det har ikke vært mange gode nyheter for teaterfeltet og teaterpublikumet under korona, men vi har en!», lød første linje, signert Elin O. Rekdal.

Nyheten, viste det seg, er intet mindre enn en flunkende ny teaterscene for barne- og ungdomsteater, i det som skal bli et stort nytt teaterhus i Kabelgata på Økern i Oslo. Vel verdt et positivt svar på Rekdals hjertelige invitasjon om å komme og se selv. Noe som forklarer at Dagsavisens journalist og fotograf tidlig mandags morgen tramper gjennom den skitne snøen som dekker Økerns trafikkmaskiner og skinneganger nederst i Groruddalen, for å komme til Kabelgata.

Les også: På Økern kommer det også splitter ny svømmehall (D+)

Møtested

Der ligger allerede de stilige moderne glasspalassene som huser Kuben videregående skole, Oslos største som med sine 1850 elever, hovedsakelig på yrkesfag. Vi kikker nysgjerrig inn i skolens moderne verksteder brukt av ulike tekniske linjer, langs Kabelgatas pene, fredede teglsteinsfasader. Stopper ved nummer 31, der Kloden holder til.

– Et møtested der barn og ungdom skal få gode opplevelser og erfaringer med scenekunst, og der unge kan utvikle seg videre i det frie feltet. Det er det Kloden skal være, sier Ådne Sekkelsten og Kjell Moberg.

Les også: Enda en gladnyhet! Høie vil revurdere kultur-nedstengingen

Alle sjangre

Ådne Sekkelsten er direktør eller daglig leder, Kjell Moberg kunstnerisk leder for Kloden. En scene de altså har bygd så godt som helt ferdig mens landet har vært i ulike grader av nedstengning i snart et år.

– Det skal ikke være et tradisjonelt teater med et fast ensemble. Det fins allerede mange teatergrupper over hele landet som lager barne- og ungdomsteater på svært høyt nivå i Norge. Mye vises på skoler, som en del av Den kulturelle skolesekken. Ved Kloden vil forestillingene deres kunne vises for publikum fra hele byen. Vi vil ha mindre kommersielle ting enn mye av det som vises i sentrum. Alt fra dans til eventyrstund, og dukketeater etter hvert, sier Moberg.

– Vi har et nasjonalt og et internasjonalt nettverk av scenekunstnere. Dessuten samarbeider vi tett med Kuben videregående. Elevene derfra har vært testlabben vår, fortsetter han.

Planene for framtida er klare. Foto: Amanda Iversen Orlich

Industrihistorie

Opprinnelig skulle elevene på noen av de bygg- og anleggstekniske utdanningsprogrammene også være med å bygge scenen. På grunn av koronaen ble det vanskelig. Vanskelig ble det også å få arrangert dugnadene teatergründerne hadde planlagt. I stedet fikk teaterlederne svingt hammeren selv.

– Vi har selvsagt hatt håndverkere. Men siden vi begge har erfaring med snekring, har vi vært med og arbeidet, vi også. Kabelgata er rik på norsk industrihistorie, det gir god mening å vise fram hva som blir gjort av arbeid. Det skal vi fortsette med også videre, sier Sekkelsten.

Les også: Denne boka om Nasjonalmuseet gir arbeiderne et ansikt (D+)

Representasjon

De to teaterlederne viser rundt. Den tidligere lagerhallen har spor etter tidligere virksomhet. Høyt oppunder taket stikker en kraftig isolator fram, i sin tid brukt til testing av høyspentledningene som var med på å gi Kabelgata navn. Midt i hallen er scenen, ti gange tolv meter stor – tom og klar for innhold så snart smittesituasjonen gjør det mulig.

– Representasjon er ekstremt viktig. Alle skal kunne finne noe å kjenne seg igjen i på Kloden. Også alle som ikke er så vant med å besøke institusjonene i sentrum. Vi ser mye på hva steder som Biblo Tøyen har fått til, eller Rommen Scene, sier Kjell Moberg.

Slik så lageret ut før det ble teater. Foto: Amanda Iversen Orlich

Billigere

– Planen er å lage et sted der barn og ungdom kan komme for å henge, og så få kunstopplevelser i tillegg. Kloden skal ikke være et teater der man kun slipper inn om man har kjøpt en dyr billett, sier Ådne Sekkelsten.

Faktisk er planen at også billettene skal være billigere enn de er til institusjonsteatrene.

– Vi kan ikke legge oss på samme prisene som i sentrum. Kloden skal være tilgjengelig for hele befolkningen, sier Moberg.

Les også: Det kommer masse Hollywood-filmer på Netflix framover. Les mer her

Nye bydeler

Det er ikke så få mennesker det er snakk om heller. Groruddalen har allerede folketall høyere enn de fleste norske byer. Løren er så godt som ferdig utbygd, med blokker tett i tett. Nå bygges det like på Økern, Ulven og Hovinbyen, alle i gåavstand fra Kabelgata. Også Kloden skal vokse. I 2025 skal det etter planen ha to romslige scener, i tillegg til kontorer, og en innendørs «gate» der folk kan henge.

– Vi vil være med og bygge en ny bydel. Være en motor i byutviklingen. Kabelgata skal være strøksgata i Hovinbyen, det ønsker utbygger Oxer Eiendom også. Vi vil at folk som flytter hit, blir boende. At de finner det tredje stedet, altså noe mer enn bare bolig og skole. En grunn til å bli, sier Sekkelsten.

Les også: Nå er våren i gang i bokhandelen. Her er noen bøker å se fram til

Mange vil leie

Både han og Moberg retter derfor en stor takk til Oslo kommune og Bydel Bjerke, som har satset på prosjektet økonomisk. Den takken går også til Kulturrådet, Sparebankstifelsen, andre stiftelser, og til privatpersonene som har gitt pengegaver.

– Vi vil fortsette med en miks av private og offentlige midler. Behovet for en scene er stort. Vi har ikke annonsert at vi leier ut, likevel får vi to-tre henvendelser daglig fra scenegrupper som vil leie et sted å øve. Her disponerer de scenen døgnet rundt, og slipper å rigge opp og ned hver dag slik de må mange steder, forklarer Moberg.

Enn så lenge har scenen kun blitt brukt til strømming av forestillinger til skoleklasser, for eksempel av Lost & Found Productions fra Andøy i Nordland, som strømmet sin seksualopplysningsforestilling, «Oh Baby Baby», til sjuendeklassinger fra Kloden.

– Men så snart vi kan åpne for publikum, gjør vi det, lover teatersjefene.

Kunstnerisk leder Kjell Moberg og daglig leder Ådne Sekkelsten. Foto: Amanda Orlich Iversen