Kultur

Oslo-festival oppretter hjelpefond for Beirut: – Situasjonen er kritisk

Med et nyopprettet hjelpefond og solidaritetskonsert på Rockefeller vil Oslo World bidra til å gjenreise musikklivet i Beirut.

– Libaneserne blir ofte kalt «The resilient people». Gang på gang reiser de seg opp fra avgrunnen. Denne gangen er det annerledes, nå tror jeg veldig mange kjenner på en enorm følelse av motløshet.

Dette sier Alexandra Archetti Stølen, festivalsjef på Oslo World Festival, til Dagsavisen. Hun viser til den tragiske hendelsen i Beirut 4. august, da 27.500 tonn med ammoniumnitrat i byens havneområde eksploderte. En ulykke som tok livet av 190 mennesker og gjorde 300.000 hjemløse over natta. For Oslo World, som har samarbeidet tett med den lokale musikkscenen i Beirut det siste tiåret gjennom musikkfestivalen «Beirut & Beyond», har det vært viktig å vise solidaritet med innbyggerne i den kriserammede byen, forteller Stølen.

Les også: Vil utfordre «det hvite blikket»

Oppretter hjelpefond

– I tillegg til eksplosjonen som ødela store deler av sentrum, har du en økonomi som er helt skakkjørt med svært høy inflasjon og stor grad av korrupsjon. Situasjonen er kritisk, og da tror jeg det er viktig at man også støtter opp om kulturlivet. Musikk er noe vi har med oss alle sammen, og som vi tyr til både når ting er vanskelige og i gledessituasjoner. En levende by er avhengig av et levende kulturliv, utdyper hun.

I den forbindelse har Oslo World opprettet et eget hjelpefond i samarbeid med studioet Tuenefork, Beirut & Beyond og Theatre de la ville i Paris, til støtte for musikere og kulturarbeidere i Beirut. Selv om Stølen er tydelig på at det har vært viktigst å fokusere på humanitær bistand de første månedene etter ulykken, framhever hun betydningen av å bygge opp igjen den musikalske infrastrukturen i byen.

– Området som ble hardest rammet av eksplosjonen er byens kulturelle sentrum, og mange av arenaene vi har brukt under Beirut & Beyond ble fullstendig ødelagt. Dette gjelder også det meste av studioer og instrumenter i området, sier hun og legger til:

– Derfor oppretter vi et fond som kan støtte det lokale musikklivet, musikere, grafikere og teknikere som har mistet alt. I samarbeid med lokale aktører håper vi å kunne motivere musikere til å skape ny musikk, spille den inn, gi den ut og opptre live når spillestedene etter hvert åpner igjen.

En jury satt sammen av lokale og internasjonale artister og bransjeaktører vil være med å vurdere søknadene fra musikerne. Ifølge Stølen kan dette være en mulighet for lokale musikere til å reflektere rundt det vanskelige året som har vært, og dagens situasjon i Libanon.

Les også: – Jeg synes det er kjipt at jeg ikke lærte om Gro Harlem Brundtland på skolen

Solidaritetskonsert for Beirut

Hjelpefondet vil også stå i fokus under åpningskonserten på Oslo World 27. oktober på Rockefeller. På programmet står artister som Frida Ånnevik, Moddi, Oddrun Lilja, Unge Beirut, Trygve Seim og Frode Haltli.

– I en ideell setting ville vi selvsagt hatt med artister fra Beirut, men på grunn av koronasituasjonen kunne vi ikke invitere folk utenfra. Derfor bestemte vi oss for å invitere norske artister med et sterkt sosialt engasjement. I tillegg vil artister som Bachar Mar-Khalifé, Yasmine Hamdan fra Libanon bidra fra Paris over stream, forteller Stølen.

Mange av de norske artistene på plakaten har et nært forhold til musikkmiljøet i Beirut fra før. Mens Trygve Halti og Frode Seim begge har opptrådt på Beirut & Beyond, møtte Moddi motstand fra libanesiske myndigheter i forbindelse med coverversjonen av et kontroversielt dikt framført av artisten Marcel Kalife, på plata «Unsongs» i 2017. Til Dagsavisen forteller Moddi om en tekst som i bunn og grunn handler om å tørre å drømme:

– Å prøve å ha et håp for framtida, i et land og en region som ikke akkurat innbyr til håp og drøm akkurat nå.

Har musikere i velstående land som Norge et ansvar for å vise solidaritet med kunstnere som befinner seg i et land i krise?

– Jeg liker ikke ordet ansvar i en kontekst som dette. For eksempel er det ingen som krever solidaritet av en rørlegger i en slik kontekst, og det samme prinsippet burde gjelde for musikere. Men vi har definitivt en mulighet til å vise solidaritet, og så har vi kanskje en mulighet til å lære litt om hvor viktig musikk kan være, sier han.

Les også: Elsk og hat fra Adam Ezzari

Kulturhovedstad

Festivalsjef Stølen reflekterer avslutningsvis over hvorfor vi her hjemme i Norge skal vie oppmerksomhet til akkurat Beirut, i en tid hvor mange land befinner seg i alvorlige krisesituasjoner.

– Hviterussland, Syria, Palestina og Venezuela, ja listen over land i krise kan jo bli ganske lang for øyeblikket. Men Oslo World har vært tilknyttet kulturvirksomhet i Libanon i snart 10 år, og nå har vi et ønske om å være med på å gi håp, og bygge opp musikklivet igjen. Beirut er en viktig kulturhovedstad i en hardt prøvet region, og jeg håper mange føler et behov for å støtte opp nå, sier hun og tilføyer:

– Selvsagt er det en vanskelig tid for å be nordmenn støtte musikere i et annet land enn sitt eget. Likevel har jeg et håp om at folk ser viktigheten av et slikt solidaritetsfond. Og alle monner drar. Hvis mange gir litt, kan det bli det mye til slutt.