Kultur

Raja byr den frie scenekunsten opp til dans

Kulturminister Abid Raja (V) sier i kulturbudsjettet at han vil ta ansvar for det frie scenekunstfeltet i framtida. I mellomtiden lar han tre millioner drysse over hardt prøvede Jo Strømgren Kompani.

– Det er en fantastisk gledelig nyhet at et fritt dansekompani har kommet på statsbudsjettet! jubler Anne Cecilie Bodin Larsen i en e-post til Dagsavisen. Hun er daglig leder i Jo Strømgren Kompani (JSK), som lenge har vært i en presset økonomisk situasjon. I likhet med seks andre frie, etablerte scenekunstfeltet har de mistet finansiering, og sto nærmest på bar bakke. Men i kulturbudsjettet for 2021 er de tildelt tre millioner. Det samme beløpet går til Verdensteatret.

– Budsjettet viser en tydelig anerkjennelse av dansekunsten og ikke minst hva vi har klart å oppnå gjennom 22 år, fortsetter hun.

– Støtten over statsbudsjettet vil gi oss en forutsigbarhet, stabilitet og langsiktighet som er helt avgjørende for det videre arbeid til kompaniet.

Les også: – Dansekompaniene må være et statlig ansvar

Første kompanier ut

«Regjeringen ønsker å legge til rette for at etablerte scenekunstkompanier skal kunne fortsette sin virksomhet under stabile og forutsigbare forhold», står det også i kulturminister Abid Rajas første kulturbudsjett, som onsdag ble lagt fram i Bærum Kulturhus.

– Dans har vært oversett altfor lenge. Nå løfter vi dansen inn på statsbudsjettet, og gir dans som kunstformen et løft, sa Raja, og nevnte bevilgningen på tre millioner til blant annet Jo Strømgren Kompani som «et første steg». Han omtalte også spøkefullt seg selv som den «dansende ministeren», og vil totalt gi 11 millioner til å styrke dansefeltet. Larsen i Jo Strømgren Kompani håper tilskuddet betyr at også de andre frie kompaniene vil få sin finansiering etter hvert.

– Vi merker oss at flere kompanier som sto i samme situasjon som oss fremdeles står uten garantier for videre drift. Vi håper vår tildeling er et første steg i en større strategi, slik opprettelsen av Basisfinansieringen var et første steg for en større ordning, skriver Larsen til Dagsavisen, og legger til:

– Den gangen var også JSK og Verdensteatret første kompanier ut.

Forsinket melding

Feltet og kulturopposisjonen i Stortinget har lenge etterlyst en slik strategi. Det er nå tre år side Stortinget ba regjeringen komme tilbake med en strategi for scenekunst. Den skulle egentlig bli lagt fram denne høsten. I kulturbudsjettet for 2021 sier imidlertid regjeringen at den blir ytterligere forsinket «på grunn av covid-19-pandemien» og en «ekstraordinær situasjon som følge av de omfattende smitteverntiltakene». De vurderer det derfor som nødvendig å få mer oversikt over «pandemiens langsiktige konsekvenser for scenekunstområdet» før en helhetlig strategi kan presenteres. «Regjeringen mener imidlertid at det innenfor dansefeltet er nødvendig å iverksette noen tiltak allerede fra 2021», og foreslår altså en satsing på dans på 11 millioner kroner.

– Skuffet

Tove Bratten, som er daglig leder i organisasjonen Danse- og teatersentrum, tolker absolutt kulturminister Rajas budsjett slik, at dette er begynnelsen på en strategi for scenekunst. Hun legger vekt på at regjeringen nå sier klart at de tar et nasjonalt ansvar for de frie scenekompaniene på en måte man ikke har sett før. Hun understreker det betydningsfulle i at kompaniene nå har kommet under sin egen post på statsbudsjettet, nemlig post 75. Den har fått navnet: «Tilskudd til litteraturhus, kunstscener og kompanier m.m.»

– Forslaget om tilskudd til Jo Strømgren Kompani og Verdensteatret framstår som et oppmuntrende signal til hele scenekunstfeltet, mener Bratten, og legger til:

– Jeg skjønner veldig godt at mange er skuffet i dag, som Alan Lucien Øyens «Winter Guest», Ingun Bjørnsgaard Prosjekt og Ina Christel Johannessen i Zero Visibility. Men jeg mener at slik den nye posten ser ut nå, så åpner dette for statlig tilskudd til også disse i framtida, sier Bratten, som tidligere har omtalt de frie kompanienes problemer som «en verkebyll».

– Vi har fått gjennomslag for noe vi har arbeidet for i mange år, og som har virket helt umulig: At departementet tar et ansvar for det frie scenekunstfeltet. Det er en veldig viktig avklaring, som rett og slett er kjempebra, sier Bratten.

Les også: Siste dans for frie kompanier: – Vi er bekymret for framtida

Mer fra Dagsavisen