Kultur

Alan Lucien Øyen advarer: Norsk scenekunst kan forsvinne ut av Norge

Nå må myndighetene bestemme seg: Vil de la internasjonalt anerkjent scenekunst forsvinne helt ut av Norge? spør koreografen Alan Lucien Øyen.

Bilde 1 av 4

– Du har kanskje tenkt å spørre meg om vi skal legge ned nå? Til det svarer jeg at jeg syns det er absurd å skulle være nødt til å vurdere det nå, i et øyeblikk hvor mulighetene våre, den internasjonale anerkjennelsen og etterspørselen aldri har vært større, sier Alan Lucien Øyen til Dagsavisen. Og fortsetter:

– Jeg får i stedet lyst til å si til norske kulturmyndigheter: Wake up and smell the coffee. Se dere rundt, ta et valg! Vil dere fortsatt ha turnerende, norsk, internasjonalt anerkjent scenekunst på særdeles høyt nivå? Vil dere ta vare på og forvalte den langsiktige investeringen dere har gjort over mange år, for hundrevis av millioner kroner? Eller sier dere nå bare: «Dette var gøy, festen er over, nå pakker vi sammen og drar?»

Opprørt

Alan Lucien Øyen er tydelig opprørt. Vi møter ham i operafoajeen i Bjørvika, der han er huskoreograf for Nasjonalballetten. Hans kritikerroste forestilling «The Hamlet Complex» er nettopp ferdigspilt, og i går var det verdenspremiere på hans nyskapte danseduett «Gomennasai». Han er etterspurt over hele verden, og har som kunstner mer enn nok å gjøre. Men som leder for det frie dansekompaniet «Winter Guest» er han alvorlig bekymret for de frie scenekunstkompanienes framtid i Norge.

Les også: Monumentalt danseteater

– Høyst prekær

Winter Guest er ett av de sju frie, etablerte scenekunstkompaniene som tidligere i høst mistet sin finansiering, fordi den såkalte basisstøtten falt bort. Dette har fått store konsekvenser også for internasjonalt anerkjente kompanier som Jo Strømgren Kompani, Ingun Bjørnsgaard Prosjekt og Zero Visibility Corp, som alle nå står uten finansiering. Leder Ina Christel Johannessen i Zero Visibility har tidligere uttalt til Dagsavisen at hun nå vurderer å legge ned hele virksomheten, etter over 30 år.

Les også: Dansekompanier kan bli lagt ned: – Det ser mørkt ut

Tidligere avslag på søknader viser at de etablerte kompaniene heller ikke kvalifiserer for den nye støtteordningen «Fri scenekunst – kunstnerskap». Den nye ordningen premierer i stedet nystartede kompanier, ifølge Kulturrådet for å sørge for dynamikk og utvikling i feltet, og utvikle nye talenter.
 – Den ordningen er jo i seg selv helt suveren, sier Øyen.
– Jeg vil bare gratulere de nye kompaniene som har fått den støtten. Jeg vet hvor viktig den er og hvor mye den betyr, sier Øyen, men legger til:
– For oss i de etablerte kompaniene er situasjonen høyst prekær. Basisstøtten finnes ikke lenger, det har skjedd en omstrukturering, og som sterkt etablerte kunstnere kvalifiserer vi ikke for den nye ordningen. Det har blitt et hull i finansieringsstrukturen, og ingen rekker lenger opp hånda og sier at de tar ansvar for oss, sier Øyen.

– Dårlig økonomi

Han er usikker på om kulturminister Abid Raja (V), Kulturdepartementet og Kulturrådet har forstått hvor alvorlig situasjonen nå er for kompanier som Winter Guest.
– Det er ikke et stort politisk problem at Winter Guest ikke fikk støtte. Men det er et stort politisk problem at det ikke lenger finnes midler til forvaltning av de enorme investeringene som er gjort over mange år, til hundrevis av millioner kroner. Det må da være dårlig økonomi. Verre er det at det kan føre til at vi mister viktige bastioner som representerer den frie, norske scenekunsten ute i verden, sier Øyen.
Hans Winter Guest produserer sitt nye prosjekt «Rivers» i samarbeid med nasjonalteatret i Taiwan og Kennedy-senteret i USA. De finansierer deler av prosjektet, men støtte fra Norge trengs likevel.
– Uten norsk subsidiering vil det heller ikke lenger være et norsk prosjekt. Den frie norske scenekunsten som er blitt høyt anerkjent internasjonalt, kan forsvinne ut av landet nå, advarer Øyen.

Les også: – Vi må redde kompaniene

– Viktig for Norge

Han presiserer at det ikke er noen fare for hans eget kunstnerskap. Han har nok av tilbud i utlandet. I år skulle han hatt urpremiere både ved operaen i Paris og i Berlins Komische Oper, men de ble begge utsatt på grunn av koronaen.
– For mitt vedkommende, så forsvinner ikke kunsten min. Men den kan forsvinne ut av Norge. Og jeg mener altså at det er viktig for Norge å ha kompanier som oss.

Fakta om Alan Lucien Øyen

Født: 4. april 1978.
Norsk regissør, koreograf, danser og dramatiker, som har markert seg i norsk og europeisk scenekunst.
Utdannet ved Balletthøgskolen og startet sin karriere som danser. Som koreograf er han kjent for å blande ulike virkemidler innen dans og teater.
Leder det frie, etablerte scenekunstkompaniet «Winter Guest», huskoreograf ved Den Norske Opera & Ballett i Bjørvika. Hadde nylig suksess med «The Hamlet Complex» i Operaen.
«Winter Guest» har mistet sin finansiering fra Kulturrådet.

Mer fra Dagsavisen