Kultur

Rekordoverskudd for Øyafestivalen

Over 10 millioner i driftsoverskudd og over 13 millioner i økte inntekter for Øyafestivalen i fjor.

Bilde 1 av 2

Årets festival er avlyst, men Øyafestivalen har aldri før gått så godt:

Årsregnskapet for 2019 innsendt til Norsk kulturråd viser et driftsresultat på 10.5 millioner kroner før skatt- og finanskostnader, mot 1.2 millioner i fjor. 

Det er billettinntektene som gjør et stort hopp og gjør at 2019-festivalen oppnådde rekordresultat.

Les også: Her er de 12 beste platene fra 2020 - så langt (+)

Festivalen budsjetterte med billettinntekter på 46 millioner kroner, ifølge rapporten til Norsk kulturråd. Resultatet ble billettinntekter på 52.771.868 kroner, ifølge regnskapet levert kulturrådet.

Samlede driftsinntekter er på 93.7 millioner kroner, mot 80 millioner for 2018.

«Vi er utrolig fornøyd med et rekordgodt resultat, som skyldes en kombinasjon av sterkt program og noe ekstra billettsalg, godt vær mesteparten av festivalen, og en god partnerrekke» kommenterer daglig leder Tonje Kaada på SMS til Dagsavisen.

Øyafestivalen 2019 hadde toppnavn som The Cure, Robyn, Sigrid og Karpe Diem.

The Cure

Robert Smith, frontfigur i The Cure, på scenen under Øyafestivalen 2019.  Foto: Lene S. Neverdal

Det ble solgt 7705 ukepass og 30713 dagspass til 2019-festivalen, ifølge rapporten til Kulturrådet. Øyafestivalen har vært utsolgt 18 år på rad.

Norges største

Øyafestivalen er Norges største musikkfestival, og finner sted i Tøyenparken i starten av august, med kapasitet på rundt 17.000 daglig.

Gjennom festivalens 20-årige historie har den vanligvis gått med årsoverskudd på mellom to til fire millioner kroner, men aldri i nærheten av så mye som i 2019.

Øyafestivalen 2020 er avlyst på grunn av koronapandemien.

Dermed er alle de 12 ansatte i festivalen helt eller delvis permittert, melder daglig leder Tonje Kaada, som selv er 50 prosent permittert.

«Det er godt å ha med seg et sterkt resultat inn i et år med full stopp på grunn av koronapandemien og nulling av støtten fra Kulturrådet. Det gjør at vi føler oss tryggere på å komme gjennom en tøff tid» kommenterer Kaada videre til rekordoverskuddet.

Foran Øyafestivalen 2019 varslet festivalledelsen at eskalerende artisthonorarer gjorde driften mer risikabel. Resultatregnskapet for 2019 viser at artistutgiftene fortsetter å øke, fra 25.6 millioner i 2018 til 28.7 millioner i 2019.

Kjøpt opp

Øyafestivalen ble i 2018 kjøpt av det internasjonale oppkjøpsfondet Providence Equity gjennom festivalselskapet Superstruct, som også eier store festivaler i andre europeiske land. Superstruct Norge eier nå 100 prosent av aksjene i Øyafestivalen.

Årlig betaler selskapet Øyafestivalen A/S drøyt to millioner kroner til søsterselskapet Norfest for leie av merkevarenavnet Øya.

For 2019 er overføringen til Norfest på 2.073.890, ifølge regnskapet innsendt til Kulturrådet.

For 2019 fikk Øya 1.2 millioner kroner fra Kulturrådets festivalstøtteordning. Festivalen får også 1.5 millioner årlig fra Oslo kommune.

Det vakte debatt da Kulturrådet i tildelingsrunden for 2020 stoppet den årlige festivalstøtten til Øyafestivalen.

– Vi er sjokkert, uttalte Tonje Kaada til Dagsavisen.

– Med den nye eierstrukturen ser vi ingen grunn til å bidra til festivalen videre. Vi ser ikke at de har et reelt støttebehov, uttalte leder for Kulturrådets festivalutvalg Jan Ole Otnæs til Dagsavisen.

«Det oppleves som at sunn økonomi er et argument for ikke å støtte festivaler, når utvalgsleder Jan Ole Otnæs uttaler at festivaler har blitt nullet fordi de har «gode økonomiske forutsetninger», eller med bakgrunn i vurdering av eierstruktur» svarte daglig leder Tonje Kaada.

DEBATT: «Om målet er å videreutvikle festivalfeltet har Kulturrådet bommet stygt»

«Kulturrådet har ingen mulighet til å kontrollere om festivalstøtten til Øya tas ut som utbytte av utenlandske eiere» kommenterte Kulturrådets Jan Ole Otnæs videre.

Øyafestivalen har søkt om å drive uteservering i Tøyenparken i sommer, men både bydelsutvalgene Grünerløkka og Gamle Oslo har sagt nei.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Mer fra Dagsavisen