Kultur

Konsertkamp om Voldsløkka

Tre internasjonale konsertgiganter vil ha Norges største konsertarena samtidig neste sommer.

Oslo kommune har fått inn tre søknader om reservasjon på Voldsløkka i tidsrommet 14. juni til 6. juli 2021.

Det er de tre internasjonale festival- og konsertkjempene Live Nation, All Things Live og FGP Scorpio som kjemper om de attraktive datoene i overgangen juni-juli.

I sommer skulle festivalen Oslo Sommertid funnet sted på Voldsløkka 26- 27 juni, med Taylor Swift og Kendrick Lamarr som toppnavn. I midten av april besluttet festivalen å avlyse på grunn av koronapandemien, og arrangørene All Things Live har bedt bymiljøetaten om å få holdt av datoer for Oslo Sommertid neste år.

Les også: Storkonsertene drar opp markedet (+)

Også Live Nation har meldt ønske om å reservere Voldsløkka i overgangen juni-juli, men Bymiljøetaten har gitt Live Nation beskjed om at to andre har reservert de aktuelle datoene.

Voldsløkka er potensielt Norges største arena for betalkonserter. Oslo Sommertid med Eminem som hovednavn sommeren 2018 samlet over 55.000 betalende og er fortsatt Norges største betalkonsert.

I 2019 var det ingen konserter på Voldsløkka.

FKP Scorpio er den nystartede norske avdelingen av den tyske livegiganten FKP Scorpio som bl.a har 14 store festivaler i Tyskland og de siste årene har ekspandert mot det skandinaviske markedet. De har også gjort arenakonserter med navn som Robbie Williams, Red Hot Chili Peppers og Rammstein i det europeiske markedet.

All Things Live er en nordisk arrangørkonsern eid av et nederlandsk oppkjøpsfond, opprettet i 2019 gjennom oppkjøp fusjon av den norske konsertarrangøren Atomic Soul, startet av Peer Osmundsvaag.

Statsminister Erna Solberg (H) var til stede på Voldsløkka 4. juli i fjor under gigantkonserten med Eminem. I sommer blir det ingen konserter på Voldsløkka. FOTO: NTB SCANPIX

Statsminister Erna Solberg på Oslo Sommertid med Eminem 2018. Foto: NTB Scanpix

Multinasjonale Live Nation regnes som verdens største konsertarrangør-selskap, og Live Nation Norge har de siste årene kjøpt seg opp i bl.a festivalene Tons of Rock og Bergen Live. 

Det var Peer Osmundsvaag og All Things Live som åpnet Voldsløkka for konsertvirksomhet sommeren 2017 med Marcus & Martinus, som samlet 30.000.

Allerede i 2018 søkte de om å få leie Voldsløkka for fire år framover, på datoer i overgangen juni- juli.

– Det var vi som utviklet Voldsløkka som konsertområde, og kjørte prosessen med kommunen for å bruke det til konserter. Vi ønsker å videreføre Oslo Sommertid, og trenger langsiktig planleggingshorisont, i likhet med Øyafestivalen som har femårskontrakt i Tøyenparken. Vi jobber allerede mot 2022, sier Peer Osmundsvaag i All Things Live.

Les også: Skal de kommersielle gigakonsertarrangørene overta Voldsløkka i skoleferiene i årene fremover?

Bymiljøetaten i Oslo kommune fastslår overfor Dagsavisen at bare en arrangør får bruke Voldsløkka for den aktuelle perioden i 2021.  Dermed er det All Things Live som får førsteretten.

«Dersom det er flere aktører som ønsker å reservere arealet for samme år vil Bymiljøetaten registrere reserveringene kronologisk etter dato reservasjonen ble mottatt. Aktørene settes på hold 1, hold 2 etc.
Reservasjonene tidfestes og det er første registrerte reservasjon som har førsterett på arealet.
Per dags dato tilrettelegges det kun for inntil to konsertdatoer, og det er kun mulig for en aktør å gjennomføre arrangementet» svarer arrangøravdelingen i Bymiljøetaten gjennom etatens presseansvarlige.

– Trenger bedre retningslinjer

I overgangen juni-juli 2021, hvor alle tre konsertkjempene har søkt om å bruke Voldsløkka, er det både Roskilde i Danmark og Live Nations festival Lollapalooza i Stockholm. Det bringer store artister til nordlige nord-Europa og gjør dem aktuelle for Oslo.

– Her kan det være at det her er flere aktører som jobber opp mot samme artist. Den som får artisten, bør få datoene. Det kan ikke være bymiljøetaten som bestemmer hvem som skal være arrangør, sier Martin Nielsen, head promotor i Live Nation Norge. Han mener kommunens retningslinjer for fordeling av konsertområder må endres.

– Vi trenger bedre retningslinjer for fordeling av både Voldsløkka og andre store konsertarenaer i Oslo, og vi er i dialog med kommunen om dette sammen med andre konsertarrangører. Andre storbyer legger til rette for et jevnt konserttilbud. Oslo har for liten kapasitet og idretten tar det meste av plassen, kommenterer Nielsen.

– Bymiljøetaten og arrangementskontoret forsøker å løse dette innenfor retningslinjene de har, men problemet er kapasiteten. Artistene har stadion-tilpassede produksjoner som ofte blir for store for Oslo. Det gjør det vanskeligere å få store artister til Oslo. Ullevaal er for dyr og for lite fleksibel, det er svært få datoer tilgjengelige som ikke er opptatt av fotballen mellom juni og september. På Valle Hovin vet vi ikke om det er ledig, på grunn av usikkerhet om hvorvidt det skal bygges tak, sier Live Nation-promotøren.

– Vår søknad om å få reservere Voldsløkka var sendt inn før korona-epidemien brøt ut. Vi ville ha området i bakhånd hvis den rette artisten dukket opp. Men jeg er skeptisk til om det vil la seg gjøre å arrangere konserter av denne størrelsen neste sommer på grunn av koronaepidemien, sier Stian Pride, ansvarlig for internasjonal booking hos FKP Scorpio Norge.

###

Svein Bjørge, under Tons of Rock i Halden. Foto: Hilde Kristin Gustavsen

Daværende Tons of Rock-sjef Svein Bjørge gikk i 2019 hardt ut mot Oslo kommunes håndtering av arealfordeling for konserter og festivaler, og Høyres ordførerkandidat Saida Begum kritiserte byrådet for kaos rundt fordelingen av konsertarenaer. Bjørge fikk klarsignal fra Oslo kommune for bruk av Ekebergsletta til Tons of Rock tidlig i 2018. Flere måneder gikk uten at Bjørge fikk skriftlig bekreftelse, og etter at Bjørge hadde lagt inn bud på  artister i millionklassen, fikk Bjørge beskjed fra Bymiljøetaten om at Ekebergsletta allerede var reservert for perioden. Få dager før festivalen skulle kunngjøre flytting til Oslo, sto Bjørge uten skriftlig kontrakt med Oslo kommune, fortalte han til Dagsavisen i fjor.

«Jeg er dypt skuffet over å bli behandlet på en slik måte av Oslo kommune. Jeg kan og vil ikke akseptere at så store prosesser, også av betydning for Oslo, blir behandlet på en slik måte» skrev Bjørge til Oslo kommune, og kalte prosessen «sjokkerende». 

Les også: Tons of Rock-sjefen: Vi hadde kniven på strupen

Oslo-byrådet la i 2019 fram en arrangementsstrategi for å trekke flere store konserter, festivaler og andre arrangementer til Oslo, og opprettet eget arrangementskontor under kulturetaten i Oslo.

Mer fra Dagsavisen