Kultur

Kunstlivets koronakrise

KOMMENTAR: Koronakrisen har rammet kulturlivet hardt. Nå er deler av kunstverdenen på vei tilbake til normalen. Samtidig er det et lite «opprør» på gang.

Dagsavisen anmelder

Sist torsdag hadde Galleri A offentlig åpning av maleren Benjamin Bergmans utstilling «Motvekt». Det ble en relativ suksess. Galleristen hadde lagt opp til å slippe inn publikum i puljer, slik at smittevernreglene kunne overholdes. Folk er forsiktige, så det ble ikke nødvendig med køordning på Majorstua. Gallerist Andreas Engelstad anslår at rundt 50 mennesker var innom galleriet i de timene åpningen varte, mot over 200 på en vanlig utstillingsåpning.

Åpningen var det første fysiske tegnet på at kunstverdenen begynner å våkne etter koronakrisen. Etter påske sendte noen kunstgallerier ut melding om at de gikk tilbake til normale åpningstider. Denne uken følger flere etter. Kunstnerne er blant dem som har best forutsetninger for å takle koronakrisens karanteneregler, i og med at deres normalsituasjon er å jobbe alene på atelieret. Men i den publikumsrettede delen av kunstlivet har vi sett en massiv nedstengning. Alle (kunst-)museer og de fleste gallerier har lukket dørene. Noen få privateide gallerier har holdt åpent hele tiden. Men besøk og salg har vært langt fra normalt.

Les også: Reddet kunsten fra tyskerne: Edvard Munchs krigsdrama (Dagsavisen+)

Mens museene har klare regler å forholde seg til, råder det stor usikkerhet blant galleriene og de kunstnerstyrte visningsstedene. 12. mars innførte Oslo kommune regler som forbyr arrangementer med mer enn 50 deltakere. Utstillingsåpningene er det som samler publikum i galleriverdenen. De fleste galleriene stengte på dagen.

Nå er det et lite «opprør» på gang. Denne uken er det ventet en felles henvendelse til Arrangementskontoret under kommunens kulturetat. Gallerier og kunstnerdrevne visningssteder vil ha klare retningslinjer å forholde seg til: Når frisører og barnehager skal kunne åpne igjen, hvorfor skal ikke kunstformidlerne kunne gjøre det samme?

Fredag forsøkte Dagsavisen å få klarhet i hvilke regler som gjaldt. Ingen i Oslo kommune kunne svare før helgen. Flere gallerier sier de har fått klar ordre fra kommuneadvokaten om å stenge. Men et skriftlig påbud har de ikke fått. Fra statens side har det ikke vært noe forbud mot vanlig forretningsdrift.

Saken fortsetter under bildet.

Fra skulpturparken ved Henie Onstad-senteret på Høvikodden. Foto: Trygve Indrelid/Henie Onstad Kunstsenter

Fra skulpturparken ved Henie Onstad-senteret på Høvikodden. Foto: Trygve Indrelid/Henie Onstad Kunstsenter

En håndfull private gallerier har vært åpne hele tiden. I Oslo har galleriene QB, Riis og Semmingsen holdt dørene åpne, mens Shoot Gallery har holdt åpent for én-til-én-visninger etter avtale. Disse gallerienes erfaring er at besøket har variert fra ingen til 10-20 pr dag – godt innenfor de strenge reglene som er innført. Alle har valgt å forlenge utstillingsperiodene frem til begynnelsen av mai.

Galleristene har måttet snu seg rundt og jobbe på andre måter for å få solgt kunsten. Galleri Semmingsen hadde åpning av sin utstilling med Christine Istad torsdag 12. mars, samme dag som de strenge tiltakene ble innført. De avlyste ikke, men for å være forsiktige valgte de å utvide åpningstiden fra to til fem timer. De cirka 30 som kom på åpningen fordelte seg jevnt over åpningstiden. Galleri Briskeby holdt åpent påskeaften. De hadde seks besøkende.

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

Kreativiteten blomstrer under krisen. Mange gallerier har fått fart på nettbutikkene sine. Digitale visninger er blitt vanlig. Nasjonalmuseet fremskyndet sin nettbaserte presentasjon av samlingen. Henie Onstad Kunstsenter var blant de første som kastet seg rundt og presenterte digitale løsninger. Et sted mellom 27.000 og 60.000 har sett filmen med omvisning i Picasso-utstillingen. På Stavanger Kunstmuseum holdt de digital åpning av utstillingen «I skyene». Dagen etter la de ut strømming av skyene som passerte over Stavanger. Fotogalleriet har lansert et digitalt utstillingsprogram.

Hvordan skal kunstlivet forholde seg? Museumsforbundet skriver at museene kan åpne igjen tidligst 15. juni. Og de peker på at de fleste museer faller utenfor regjeringens kompensasjonsordninger fordi «(…) de som skal omfattes må være skattepliktige og registrert i Foretaksregisteret.» De fleste museer er stiftelser. At situasjonen er vanskelig, er det liten tvil om. Direktør Tone Hansen forteller at Henie Onstad Kunstsenter har 60 prosent egeninntjening. De taper 1,2 millioner kroner hver måned. Hansen sier kunstsenteret er klart til å åpne når som helst.

Les også: Y-blokka rives: Slik blir «Operasjon Picasso» (Dagsavisen+)

For kunstgalleriene forholder det seg annerledes. Bortsett fra utstillingsåpningene og organisert omvisninger, er det sjelden mer enn ti mennesker til stede i et kunstgalleri. På museene er det vanskeligere å føre kontroll. Kommuneadvokaten og arrangementskontoret har kommunisert muntlig med galleriene. Begrunnelsen for nedstengningen har vært forbudet mot unødvendig reising. Men er stengte gallerier nødvendig når hytteforbudet nå blir opphevet?

Saken fortsetter unde bildet.

Fra utstilling med Arne Malmedal, Galleri Riis. Foto: Adrian Bugge/Galleri Riis

Fra utstilling med Arne Malmedal, Galleri Riis. Foto: Adrian Bugge/Galleri Riis

Flere gallerier og kunstnerstyrte visningssteder forbereder en henvendelse til kulturetatens arrangementskontor. Den er ventet i dag eller innen kort tid. Der vil de antagelig be om klare retningslinjer. Mange av disse visningsstedene er finansiert med offentlige tilskudd. Og man er ikke ulydig mot dem som betaler driften. Samtidig er de fleste avhengig av salg for å få driften til å gå rundt. Flere ønsker å komme tilbake til vanlig drift. Andre er bekymret for sine ansatte. De fleste Dagsavisen har snakket med sier at galleriene faller utenfor de støtteordningene som er lansert.

Når galleriene er avhengige av en viss egeninntjening er langvarig stengning et stort problem. Dessuten skal vi ikke se bort fra at åpne kunstgallerier har en allmennyttig effekt ved at kulturopplevelser bidrar til den mentale motstandskraften. Det viser suksessen til de mange strømmekonsertene. Men hørselen er bare ett av kroppens sanseorganer. Nå er det på tide å slippe galleriene løs slik at øynene også kan få andre inntrykk. Forutsetningen er selvfølgelig at smittevernreglene overholdes. Det har ikke vært noe problem i de utstillingene jeg har besøkt under koronatiden.