Kultur

– Hva skal videre skje med oss?

De frie scenekompaniene Goksøyr & Martens og Ingun Bjørnsgaard Prosjekt har begge fått en liten pott med prosjektstøtte fra 1. januar 2020. Likevel ser framtida mørk og usikker ut.

– Vi har nylig fått prosjektstøtte som skal vare i ett år, halvparten av det vi pleier å få, men det løser ikke vår situasjon på lang sikt. Dette føles kritisk fordi vi står i fare for å måtte avvikle det vi har bygget opp over flere år, et velfungerende arbeidskollektiv som er i stand til å tenke langsiktig. Hva skal videre skje med oss i de etablerte kompaniene? sier Camilla Martens, en av de to som står bak det kjente, frie teaterkompaniet Goksøyr & Martens.

«Livet»

Goksøyr & Martens og dansekompaniet Ingun Bjørnsgaard Prosjekt er to av de mest kjente, frie scenekompaniene. De har begge nylig mottatt henholdsvis 1,4 og 1,6 millioner i prosjektstøtte fra Kulturrådet. Goksøyr & Martens har fått støtte for 1 år, Bjørnsgaard for to år framover. Ingen av dem vet hvordan de greie å drive videre med disse midlene de nå får fra Kulturrådet. Martens mener de står i fare for å måtte legge ned.

– Vi har fått halvparten av det som behøves om vi skal drive forsvarlig både kunstnerisk og praktisk, og det bare for ett år, sier Martens til Dagsavisen.

– Forholdet til våre nære samarbeidspartnere står i fare, og vi kan måtte flytte ut av lokalene våre, sier hun.

Teateret er midt i produksjonen av pentalogien «Livet» som spilles på Det Norske Teatret. De har levert de to første forestillingene, som er blitt rost av kritikerne. Men vil de bli i stand til å lage de tre siste? er spørsmålet Martens stiller seg. Hun forteller om en lang skriveperiode og mye tid på intervjuer og research før de kommer til et sceneklart stykke.

– Å lage en forestilling kan ta 1–2 år. Det å både skrive og iscenesette et stykke tar tid, sier Martens.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Bekymret

Denne uka vedtar Stortinget kulturbudsjettet for 2020, uten at det der kommer noe nye løsninger for de etablerte kompaniene. For kompaniene handler det om forutsigbarhet og langsiktighet. Det har de ikke lenger. Både Goksøyr & Martens og dansekompaniet «Ingun Bjørnsgaard Prosjekt» hørte tidligere inn under den såkalte basisordningen, der man kunne få støtte inntil 12 år. Nå er ordningen lagt om og heter «Fri scenekunst – kunstnerskap». Her ser det ut at de etablerte kompaniene ikke passer inn. Kulturrådets leder Tone Hansen har tidligere sagt til Dagsavisen at de forstår de etablerte scenekompanienes økonomiske frustrasjon, men sier at pengene ikke strekker til. De vil også lippe nye talenter til.

– Det denne basisordningen betød for oss, var at vi hadde støtte til både produksjon og drift; det er veldig viktig for et kompani hvis man skal kunne arbeide både langsiktig og nyskapende, sier Martens.

Saken fortsetter under bildet.

Fra Goksøyr & Martens forestilling «Dottera» på Det Norske Teatret.

Fra Goksøyr & Martens forestilling «Dottera» på Det Norske Teatret. Foto: Kim Hiortøy

– Provoserende

Tilbake står begge kompaniene med en liten prosjektstøttepott som varer kort tid. Også Ingun Bjørnsgaard er fortvilet over situasjonen. Kompaniet går nå fra stor aktivitet til veldig liten.

– Prosjektstøtten gjør at vi ikke legger ned, men dette bryter ned det vi har bygd opp, sier Bjørnsgaard.

– Vi har krympet voldsomt for å komme inn under denne prosjektstøtten. Den fikk vi, men dette beløpet dekker ikke selve driften, eller vår virksomhet generelt. Vi jobber jo i storformat, sier Bjørnsgaard.

– Tidspunktet er også provoserende. Først nå, rett før jul, får vi vite hvordan det blir fra 1.1 2020. Det er ikke lett å drive videre på denne måten. Det blir veldig vanskelig å planlegge framtida, sier Bjørnsgaard.

Les også: Kulturrådet om frie kompanier: – Vi må prioritere hardt

Løser ikke problemene

– Denne prosjektstøtten til disse to kompaniene løser selvsagt ikke de generelle problemene til de frie, etablerte kompaniene, sier Tove Bratten, daglig leder i Danse- og teatersentrum. Hun har lenge etterlyst en ny tilskuddsordning som tar vare på de etablerte kompaniene. Kulturdepartementet arbeider for tida både med en kunstnermelding og en scenekunststrategi. Begge er relevantte for de etablerte kompaniene.

– Nå som vi vet at det ikke kom noen løsninger i budsjettbehandlingen, skaper det enda større forventninger til regjeringen, både til den varslede kunstnermeldingen og til meldingen om en ny scenekunststrategi, sier Bratten.

Les også: Bo Kaspers: – Snart drukner vi alle i en eneste stor tsunami (Dagsavisen+)

Mer fra Dagsavisen