På høstens norske filmer er det en liten overvekt kvinnelige regissører, kunne konferansier Mona B. Riise fastslå, da hun tirsdag ledet Norsk filminstitutts presentasjon av den norske filmhøsten.
Debatten har gått høyt de siste årene om kvinneandelen i norsk film, og om tiltak for å få flere kvinner i nøkkelfunksjonene produsent, manus og regi.
Les også: Flere filmkvinner i 2018
I vår var det bare seks norske kinopremierer, med bare en kvinnelig regissør.
For høsten 2019 er det 16 norske kinopremierer, med kvinnelige regissører på ni filmer:
Jannicke Systad Jacobsen (bildet): «Hjelperytteren»
Marit Moum Aune og Rasmus Sivertsen: «Kaptein Sabeltann og den magiske diamant»
Jorunn Myklebust Syversen: «Disco»
Saken fortsetter under bildet
Regissør Jorunn Myklebust Syversen, aktuell i høst med spillefilmen "Disco"
Live Glesne Kjølstad: «Brillebjørn på ferie»
Grethe Bøe: «Operasjon Mumie»
Nini Bull Robsahm: «De dødes tjern»
Andrea Eckerbom: «Snekker Andersen og Julenissen: Den vesle bygda som glømte at det var jul».
Tonje Hessen Schei: «iHuman»
Maria Sødahl (bildet): «Håp»
Siden Pål Øie har regissert to filmer i høst: «Tunnelen» og «Astrup - Flammen over Jølster», blir andelen regissører 50/50 kvinner og menn i filmhøsten, litt ettersom man regner det.
– Dette er svært positivt, kommenterer produsent Maria Ekerhovd i MER Film. Hun har produsert den nye spillefilmen til Jorunn Myklebust Syversen, «Disco», som er tatt ut til både filmfestivalene i San Sebastian og Toronto, før den norske kinopremieren i oktober. MER Film og Ekerhovd var også produsent for Iram Haqs suksessfilm «Hva vil folk si» i 2017.
Produsent Maria Ekerhovd. Foto: NTB Scanpix
– Bevisstgjøring rundt kvinneandelen i norsk film har vært viktig. På kort tid har vi sett resultater av likestillingsarbeidet i norsk film. Det kan være litt tilfeldig at det er så høy andel kvinnelige regissører i høst, men det er også en bevisst satsing bak fra Norsk Filminstitutt, sier Ekerhovd.
Les også: «Håp» og «Disco» tatt ut til Toronto
– Det er spesielt gledelig å se at det er flere sterke egeninitierte prosjekter med kvinnelige regissører som er valgt ut til internasjonale filmfestivaler, med både «Håp» og «Disco», sier Ekerhovd.
– Det viser hva mange har sagt, at det er en stor underskog av kvinnelige filmskapere der ute som ikke har fått muligheten til å realisere sine filmfortellinger, fordi de ikke er blitt prioritert, mener Ekerhovd.
Les også: Stemte ned forslag om film-likestilling
Til sammen for det norske filmåret 2019 gir det ti filmer med kvinnelige regissører og 13 med mannlige.
– Dette vil vare bare hvis man bestemmer seg for det skal det. Likestilling må man ha et bevisst forhold til over tid, understreker Ekerhovd.
Les også: Filmhøsten - norske storfilmer i kø