Kultur

P3-musikksjef satser på nye flater

P3-musikksjef Daniel Ramberg avviser at bredden i musikken forsvinner når kanalen legger ned tre rene musikkprogram. Han vil heller nå unge lyttere der de er: På nett og sosiale medier.

– Jeg skulle gjerne sagt noe spennende, som at jeg har en visjon om at «vi aldri mer skal spille Bjørn Eidsvåg», eller at «nå er det bare tropisk house fram til 2020», men jeg tror dessverre ikke det, sier Daniel Ramberg.

Han har vær NRK P3s nye musikkredaktør i knapt fire måneder, og i løpet av de siste to har tre rene musikkprogram forsvunnet fra kanalen: «Ruben», «Jørn» og «Tete». Sistnevnte skal jobbe med andre programkonsepter, blant annet «Heia Fotball», mens Arianrhod Engebø tar over «Jørn» sitt tidsrom med et nytt program med delformatert musikk.

Hva er nå den nye musikkstrategien til P3 med den tidligere Natt og Dag-redaktøren bak spakene? Får kanalen færre spissede musikkprogram?

– Jeg har en tanke om at den debatten aldri forsvinner. Det blir ikke dårligere musikktilbud, jeg mener det handler mer om å omstrukturere og å finne nye måter å nå ut med musikken bedre. P3 er mer enn radio. Det er nett og sosiale medier, TV-serier og alt mulig. Jeg tror det viktigste nå er å se på hvordan man kan nå ut til folk, både med den musikken de vil ha, og den de ikke visste de ville ha. Det tror jeg blir det viktigste, sier Ramberg.

Les også: Highasakite-Ingrid: – Bandet fungerte ikke. Derfor måtte vi gå videre. (+)

Miks av tung og lett

Ramberg presiserer at han ikke har noen som helst planer om å ikke satse på en bredere musikkdekning. Tvert imot:

– Jeg jobber bevisst for mangfold og en god blanding. Jeg vil løfte opp både store og smale artister. «Ruben» var et program som tok over arven etter «Lydverket», der du som lytter skulle få både det du har hørt før og det du ikke har hørt før, og kanskje noe du synes er helt ok. Derfor har den redaksjonen nå jobbet med å ta den typen musikkjournalistikk over i andre flater, som nett og sosiale medier, forteller han.

– Det er jo litt som en nettavis eller avis generelt; man skal ha en miks av tung og lett, kjent og ukjent, og det jeg tror funker på radio for P3 akkurat nå er det vi gjør med større spillelister og lavere takhøyde, heller enn rene nisjeprogrammer. Så kan det være landskapet ser annerledes ut om ett eller to år.

Men å satse på andre flater enn radio innebærer også mye omlegging.

– Radiolandskapet har forandra seg ganske mye. Det viktigste P3 kan gjøre med musikkdekningen sin nå, er å fortsette å opprettholde et godt radiotilbud, og samtidig bli sterke på journalistikk på andre flater. Det er min strategi.

Saken fortsetter under bildet. 

###

Musikksjef Daniel Ramberg i NRK P3 vil at kanalen skal ha lavere takhøyde. Foto: Ida Madsen Hestman 

Les også: Året da popmusikken stoppet opp (+)

Ny D-liste

For å dekke opp for spesialprogrammene om musikk som nå har forsvunnet – som «Jørn» og «Ruben», har Ramberg og co. samtidig utvidet spillelistene sine med en D-liste. Den ble introdusert for omtrent en måned siden, og skal spilles på kveldstid.

– D-lista har blitt relativt stor etter hvert. Der tar vi opp en del låter som kanskje ikke tidligere ville kommet inn på listene, og som vi tenker er gode nok til å få rotasjon til å komme på P3, nemlig låter som vi gjerne vil løfte opp. Man kan ikke ha samme lista 24 timer i døgnet, man må kunne tilrettelegge musikktilbudet til de som hører på og programmene som går til gitte tider.

– Det er for eksempel mange gode Urørt-artister som ikke alltid passer inn i dagtid-listene, så D-lista er en fin mulighet til å løfte slike artister andre steder og til andre tider, forteller Ramberg.

– Fortrinnet til P3 fremfor mange andre kanaler som bruker mye maskinell utvelging av musikk, er at vi har de beste folka som jobber aktivt med å kuratere listene. Og så har P3, i motsetning til andre kanaler, et mandat til å løfte opp nye og gode saker, og nye artister. Det er det jeg liker med P3, at man kan vise fram mye bra musikk fra Norge, avslutter han.

Mer fra Dagsavisen