– I dagens medieøkonomi må man ta noen radikale valg. Det har vært en kul ting at de har brukt så mye ressurser på kultur, men jeg skjønner jo at det ligger et godt stykke unna deres kjerneområde, sier Sørheim. Hun har tidligere jobbet som leder for «Etter børs» i nettopp Dagens Næringsliv.
Les også: Dagens Næringsliv sier opp anmelderne
Sørheim forteller at Aftenposten har valgt motsatt strategi, nå bruker avisen mer ressurser på kultur enn tidligere. Kultur blir sjelden mest lest, men i Aftenposten er det, ifølge Sørheim, blant stoffet som konverterer flest lesere til betalende abonnenter. Derfor er hun også overrasket over konkurrentens strategi.
– Jeg leste akkurat saken og må innrømme at jeg ble overrasket, først og fremst fordi kulturanmeldelsene i DN har holdt et veldig høyt nivå. Kulturfeltet i Norge mister nå en viktig stemme. Det blir en dårligere offentlig samtale, selv om markedsposisjonen til Aftenposten selvfølgelig vil styrkes av dette.
– I 2017 sa du til Klassekampen at kulturjournalistikken var nødt til å fornye seg. Betyr nedskjæringer som dette at kulturjournalistikken ikke klarer å gjøre nettopp det?
– Godt spørsmål. Jeg tror bare man er nødt til å prøve litt hardere, svarer Sørheim.
Det har ikke lyktes Dagsavisen å komme i kontakt med sjefredaktør i Dagens Næringsliv, Amund Djuve.