Kultur

Kutt til oslofestivaler

I dag legger Kulturrådet fram festivalstøtten for 2019. Øya og Melafestivalen får tilskuddene sine kuttet med 1,3 millioner kroner til sammen.

Bilde 1 av 2

Kulturrådet deler ut 152 millioner kroner til 158 norske festivaler i 2019. Det ble søkt om 210 millioner. Det er ikke mange store endringer i forhold til tidligere tildelinger, men tre sentrale festivaler i Oslo har fått kutt i bevilgningene.

Det største kuttet i årets tildelinger rammer Melafestivalen. Kulturrådet forklarer dette med at de har vurdert totaløkonomien i foretakene Melafestivalen og Melahuset samlet.

Etter at knutepunktordningen for festivaler ble avviklet har Melahuset fått et eget tilskudd over statsbudsjettet – 8 millioner kroner for 2019. Sammen med de 6,3 millionene som fortsatt går til går festivalen gir dette en samlet offentlig støtte på over 14 millioner kroner.

– Kjemper for livet

– Dette er et stort kutt for en festival som kjemper for livet, synes Melas leder Khalid Salimi.

– Da Melahuset ble etablert insisterte Kulturdepartementet på at dette skulle være en selvstendig juridisk enhet. Nå går Kulturrådet i motsatt retning. Huset og festivalen kan ikke vurderes samlet, mener Salimi.

«Vesentlige reduksjoner»

Øyafestivalen hadde søkt om 2.5 millioner kroner, men ender på 1,2 millioner for 2019. Dette er også 560.000 kroner mindre enn de fikk for 2018. Jan Ole Otnæs er leder for Kulturrådets utvalg for festivalstøtte. Han forklarer kuttet med at Øya har søkt støtte til aktiviteter utenom hoveddelen av festivalen. Festivalen i seg selv vurderes ikke å ha et reelt tilskuddsbehov, og har blitt oppfordret til å søke arrangørstøtteordningen for de andre aktivitetene. Øya har i tillegg til dette fått et varsel om «vesentlige reduksjoner» for framtidige søknader om festivalstøtte.

– Denne støtten brukes på deler av festivalen som ikke nødvendigvis har den samme kommersielle levedyktigheten som hovedprogrammet i Tøyenparken, sier Jonas Prangerød i Øyafestivalen. Han legger til at dette kan ramme arrangementer som Camp Indie, Klubbdagen og Øya Ung, sistnevnte et arrangement for ungdom under 18.

– Med redusert støtte må vi revurdere om vi kan fortsette med disse arrangementene, sier Prangerød.

Kulturrådet har også merknader til utbetaling av utbytte, og overføring av midler mellom selskapene i Øya-konsernet fram til Øya ble kjøpt opp av den multinasjonale festivalgiganten Superstruct i somm.er Dette vil ikke Prangerød kommentere før Øyafestivalen har sett nærmere på årets tildelinger.

Økende konkurranse

I tillegg til disse store kuttene til Øya og Mela mister Bylarm en mindre sum, 50.000 kroner, og ender med 900.000 kroner fra Kulturrådet i 2019. Jan Ole Otnæs forklarer dette med den økende konkurransen om midlene, og at Bylarm er en «showcase»-festival som ikke betaler alminnelige honorarer til artistene om opptrer.

Da knutepunktordningen over statsbudsjettet forsvant ble Kulturrådet bedt om å utjevne forskjellene mellom festivaler som hadde vært begunstiget av denne, og sammenlignbare festivaler som hadde fått langt mindre fra festivalstøtteordningen. Kongsberg Jazzfestival får i 2019 200.000 kroner mer enn i 2018, 2,6 millioner til sammen, men dette er fortsatt godt under halvparten av hva som blir Molde Jazzfestival til del. Jan Ole Otnæs beklager at festivalstøtteordningen ikke har fått større økonomiske midler til å fortsette denne utjevningen.

– Vi burde vi hatt 15 millioner kroner mer i år for å oppfylle det Stortinget ber oss om, sier han. Otnæs viser også til at utfordringene rundt fordelingen av festivalstøtten er betydelig, siden økningen i antallet festivaler som søker har vært stor de senere årene, fra rundt 175 i 2012, til rundt 275 i år

Mer fra Dagsavisen