Kultur

På skinner i natta

Reiser du om natten, kjennes ikke togturen så lang. På veien kan du ha spart penger, miljø og flyplass-stress. Og kanskje får du en norsk moskus eller en afrikansk soloppgang med på kjøpet.

– Tenk å stige nydusjet og uthvilt ut av en tomannskupé i Köln og gå rett inn til gode seter, med utsikt til åpent landskap, god frokostkaffe og varme, sprø croissanter på et nytt tog til Paris!

Reiseminnet kommer fra togblogger Sigrid Elsrud og er fra den gang det fortsatt gikk nattog fra København. København-nattoget forsvant med Øresundbroen i 2001, men det finnes fortsatt mange muligheter til å reise på skinner om natten i Norge og Europa.

Her i landet er avgangene lagt opp slik at man kan krype til køys før midnatt og være fremme neste morgen. Norske nattog går på strekningene Stavanger-Kristiansand-Oslo, Bergen-Oslo, Trondheim-Oslo og Bodø-Trondheim.

– Tenk hvor eksotisk en slik reise er for langveisfarende turister som tar toget over fjellene en lys sommernatt, sier Elsrud.

Midnattsol i nord, moskus over Dovre eller snø og reinsdyr på Bergensbanen: Er du heldig, blir togreisen en ren safari.

– Liker du å være litt våken, kan du jo sitte litt i kafévognen, tipser Gina Scholz som er kommunikasjonssjef i NSB Persontog. Der får man også servering om natten.

Du trenger ikke ofre mye av søvnen for å se ting du aldri ville sett fra flyet. Du trenger ikke reise langt heller, men du kan om du vil.

Les også: En typisk cruisepassasjer i Bergen bruker bare 371 kroner

Hjulskift

– På den transmongolske jernbanen ble vi vekket midt på natten av at togvognene ble løftet til værs, forteller Renate Sandvik som står bak nettsiden Renates Reiser.

– Fordi sporvidden er annerledes i Kina enn i Russland og Mongolia, måtte vi få skiftet hjul. Mens de holdt på, ble vi ønsket velkommen til Kina av høy, seiersaktig musikk fra stasjonen.

Renate Sandvik tar tog like mye for opplevelsens skyld som for å komme seg av gårde. Hun anbefaler nattog både i Skandinavia, USA, Latin-Amerika, Iran, Kina, India og en rekke andre land i Asia og Europa. Noen av hennes beste nattogopplevelser:

* Å reise på første klasse i en tosengskupé for bare 200 kroner i Ukraina

* Å kunne kaste hijaben og dele mat og historier med lokale kvinner på et nattog i Iran

* Å miste nattesøvnen av nordlyset nord i Sverige

*Å våkne av at en flokk lokale står og stirrer på deg i kupeen i India.

– En av mine aller største nattogopplevelser hadde jeg på vei med Ugandabanen fra Mombasa til Nairobi i Kenya i 2011, forteller Sigrid Elsrud. Den gangen brukte man fortsatt toget fra kolonitiden, klassiske Lunatic Express.

– Vi var tre generasjoner på reise med minst 15 timer på tog foran oss. Jeg husker middagen i en skranglete restaurantvogn med hvite duker, måneskinnet da vi la oss, og aller mest en dyprød afrikansk soloppgang som vi fulgte fra åpne vinduer mens toget ruslet og gikk gjennom villmark og landsbyer.

– Om du bare reiser med fly fra by til by, får du aldri oppleve noe slikt. Aldri!

Saken fortsetter under bildet. 

Lange reiser inkluderer nattog. Her på historisk luksustog fra Budapest til Irans hovedstad Teheran. FOTO: BERNADETT SZABO/NTB SCANPIX

Lange reiser inkluderer nattog. Her på historisk luksustog fra Budapest til Irans hovedstad Teheran. Foto: Bernadett Szabo/NTB Scanpix

Les også: Dubais kule instagramstrand 

Gjennom Europa

Verdens første tog med soveseter ble tatt i bruk allerede på 1830-tallet, og nattog finnes i dag på alle kontinenter. Vil man ta tog så mye som mulig, er det Europa som gjelder.

– Hamburg er mest aktuelt som utgangspunkt for nattog videre, mener Sigrid Elsrud. Herfra anbefaler hun blant annet rutene til Innsbruck eller Wien i Østerrike eller til Zürich i Sveits.

Hvilket strekk du velger å ta på dagtid videre, og hvilket strekk du velger å ta om natten, avhenger gjerne av landskap og utsikt, hva som er mulig, og hvor du eventuelt har lyst til å stoppe og se deg om.

Nettsteder som seat61.com og showmethejourney.com er gode til å vise vei, mens blant annet trainline.eu formidler billetter. Flere facebook-grupper deler erfaringer, og nettverket Back on track, som jobber for bedre togforbindelser i Europa, har også god oversikt.

Kombiner med andre fremkomstmidler der det trengs, og regn med litt egeninnsats og planlegging for å få det beste ut av natten og dagen. (NTB tema)

Mer fra Dagsavisen