Kultur

Matmennesket Pablo Picasso

En ny utstilling på Picasso-museet viser hvordan mat og drikke gikk som en rød tråd gjennom den spanske kunstnerens livsverk.

Bilde 1 av 3

BARCELONA (Dagsavisen): Ikke alle kunstnere finrenser en fisk med tennene, suger i seg hver minste bit av kjøtt fra de tynne beina, for deretter å støpe det nakne skjelettet og gjøre det til en sentral del i et kunstverk, i dette tilfellet et keramisk fat som i kontrastenes navn også viser tyrefekter- og oksemotiver.

«Picasso hadde akkurat filetert en flyndre med kirurgisk presisjon og plukket opp beina for å spise de siste små restene av skjelettet. Det så ut som om han spilte på et munnspill, og jeg fikk denne ene eksponeringen uten at jeg var oppmerksom på det fraværende blikket hans … Picasso la så fra seg skjelettet, forsvant ut i hallen, og vendte tilbake med en form full av fuktig leire. Han hadde spist flyndren, og nå skulle skjelettet bli udødeliggjort.»

Fascinasjon for mat

Fotografen David Douglas Duncan (som døde i juni, 102 år gammel) tok bildet av Pablo Picasso i 1957, og en serie fotografier som viser veien fram til ferdig keramisk resultat er blant innholdet i spesialutstillingen «Picasso’s Kitchen» som kan oppleves på Museo Picasso i Barcelona til og med 30. september. Ni rom er viet forskjellige aspekter av Picassos fascinasjon for mat og hvordan den preget kunsten hans. Et tiende rom er viet en egen utstilling med den verdensberømte kokkestjernen Ferran Adrià (elBulli) som kanskje i større grad enn noen andre av sine kolleger har hatt et kunstnerisk perspektiv på matlaging. På denne måten viser utstillingen hvordan skapende mennesker med ulike perspektiver og tilnærmingsmetoder oppnår noe av det samme.

Saken fortsetter under bildet.

Dagens rett på Quatre Gats ble proklamert på dette skiltet som Picasso malte for restauranten i 1899.

Dagens rett på Quatre Gats ble proklamert på dette skiltet som Picasso malte for restauranten i 1899. Foto: David Douglas Duncan/Museo Picasso

Stamstedet Quatre Gats

Mang en besøkende til Barcelona har besøkt den sagnomsuste restauranten Quatre Gats (som betyr «fire katter»), et serveringssted som er uløselig knyttet til Picassos kunst. Han kom hit første gang i 1899 som 18-åring, og ble spurt av daglig leder Pere Romeu om blant annet å designe menyen og tavlen som proklamerte dagens rett. Det ene førte til det andre, og i dag er en kopi av det store bildet som viser Romeu og Ramon Casas, kunstner og medeier av Quatre Gats, på tandemsykkel, noe av det første du ser når du kommer inn i restauranten.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Kubismen

Det er også her historien om Picasso og mat starter, og utstillingen viser forskjellige aspekter ved og epoker i kunstnerens liv som alle berører mat. Veien går fra Quatre Gats til Paris i 1900, der hans fascinasjon for kubisme ble født, en bevegelse som var oppstått nettopp i restauranter og barer. Her handlet det for Picassos del om en demystifisering av kunsten som fremhevet det hverdagslige og rotfestet ham i det han omtalte som «smaken av det virkelige liv».

I tur og orden førte denne tankegangen til at råvarer av alle slag, kjøkkenredskaper, beholdere og alt annet som kunne relateres til mat, også var kunst for Picasso. Utstillingen viser dette gjennom malerier, keramikk og skulptur, men også gjennom fotografier, filmer og tekst.

I sin introduksjon til utstillingen skriver museumsdirektøren Emmanuel Guigon at «selve handlingen det er å spise og fortære er en metafor for en kreativ kunstner. I det spiselige – og til og med i det uspiselige – finnes den frydefulle muligheten til å svelge verden.» Guigon hevder at Picasso hadde en smak for verden og alt som er håndgripelig i den som førte til at han ville ha en bit av alt: «Jeg klarer ikke lenger å leve med underet det er å ikke kjenne noen ting i denne verden og ikke ha lært noe som helst annet enn å elske ting og spise dem levende», sa Picasso som tilsynelatende var umettelig.

Saken fortsetter under bildet.

Alt var kunst sett med Picassos øyne. Dette stillebenet ble malt i Paris i 1901.

Alt var kunst sett med Picassos øyne. Dette stillebenet ble malt i Paris i 1901. Foto: David Douglas Duncan/Museo Picasso

Stjernekokkens matretter

Utstillingen avsluttes i det nybygde Mauri-rommet i museets førsteetasje der stjernekokken Ferran Adrià stiller det filosofiske spørsmålet «Hva er matlaging?», i den tro at svaret vil kunne si noe om det å være menneske og å være skapende. Derfor er et sitat fra Picasso om hvorfor han alltid tidfestet kunsten sin – for å legge til rette for fremveksten av en vitenskap basert på kreativitet – sentralt i denne delen av utstillingen. Gjennom utviklingen av stadig nye retter har Adrià og hans team gjort noe av det samme, og du kan se miniatyrbilder av alle de 1846 rettene de skapte på elBulli fram til den legendariske restauranten stengte dørene i 2011.

I tillegg til spesialutstillingen er selvsagt også resten av museet fylt opp av permanentutstillingen som gjør Barcelonas Picassomuseum til det best besøkte av totalt fire. De andre tre museene finnes i Picassos fødeby Malaga, Antibes og Paris. Besøkende anbefales for øvrig å kjøpe billetter online fra www.museupicasso.bcn.

Pablo Picasso

* Født 25. oktober 1881 i Málaga, Spania

* Død 8. april 1973 i Mougins, Frankrike

* Spesialutstillingen Picasso’s Kitchen på Museu Picasso i Barcelona som varer frem til og med 30. september. Utstillingen inneholder ni rom med tematisk inndeling som viser hvordan mat og kunst hang uløselig sammen for Picasso. Et tiende rom er viet den verdensberømte kokken Ferran Adrià som i likhet med Picasso skaper kunst av mat, men fra en annen innfallsvinkel.

Mer fra Dagsavisen