Kultur

Operaen fra rødt til svart

Med ny direktør og billigere pensjonsordning har Operaen stoppet gigantunderskuddene. Men økonomien er fortsatt krevende.

Bilde 1 av 0

– Resultatet for 2017 er litt bedre enn forventet, fastslår Geir Bergkastet, administrerende direktør for Den Norske Opera & Ballett i Bjørvika.

I sitt første år i sjefsstolen kan han legge fram et overskudd på 8,4 millioner kroner, en forbedring på over 50 millioner fra 2016.

– Resultatforbedringen fra 2016 til 2017 skyldes effekten av den nye, midlertidige pensjonsordningen for en god del av våre ansatte og dessuten stram økonomistyring, kommenterer Bergkastet i e-post til Dagsavisen.

Operaen har nettopp feiret sitt tiårsjubileum, og har nå lagt fram sin årsrapport for 2017, samtidig som generalforsamling ble avholdt 20. juni.

Etter flere år med store underskudd er pensjonskostnadene nede på et nivå der driftsresultatet ender i pluss, går det fram av regnskapet for 2017. Overgang til innskuddspensjon for teknisk personale, musikere og administrasjon berget årsresultatet. Pensjonskostnadene for 2017 utgjorde 116 millioner kroner, mot 190 millioner i 2016.

Før pensjonskostnader var driftsresultatet på 124,9 millioner i fjor.

Styret for Operaen understreker likevel at «den økonomiske situasjonen er krevende». Styret understreker også behovet for en bærekraftig pensjonsløsning for operaens øvrige kunstneriske personale. Tidligpensjon til dansere og sangere utgjør fortsatt den største pensjonskostnaden i Operaen. 68 prosent av pensjonsutgiftene går til disse gruppene.

Les også: Ny operadirektør arver storm

Store underskudd

2014: - 16.978.883

2015: - 67.183.829

2016: - 42.629.429

Dette er underskuddene i Operaen de siste årene. Det har gjort at Operaen nå har en negativ egenkapital på over 100 millioner kroner, etter brått eskalerende pensjonsutgifter fra 2011. Dermed venter det fortsatt store utfordringer for operadirektøren:

– Situasjonen er krevende fordi vi har negativ egenkapital, vi står overfor store oppgraderingsbehov av teknisk utstyr og vi trenger pensjonsordninger som er bærekraftige på sikt, kommenterer Bergkastet.

Dansere pensjoneres ved 41 år, sangsolister ved 52 år og korsangere ved 53 år. Den korte opptjeningstiden og den lange utbetalingstiden gjør at pensjonsutgiftene blir svært høye. Disse pensjonene er regulert i en egen lov, og helt siden kulturminister Thorhild Widvey i 2012 satte i gang arbeid med ny operapensjonslov, har aktørene ventet på en avklaring.

– Det er viktig å få på plass en ny ordning, understreker Bergkastet.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Færre forestillinger

Operaen hadde høyere egeninntekter enn budsjettert i 2017, påpeker Bergkastet, selv om de samlede billettinntektene gikk noe ned: Fra 102.619.986 til like under 100 millioner i 2017. Det skyldes redusert antall forestillinger på scene 2, og færre kommersielle konsertarrangementer, ifølge årsrapporten. De siste årene har operaen flere ganger varslet at man må gå ned i antall forestillinger på grunn av de høye pensjonsutgiftene og de utilstrekkelige økningene i bevilgningene fra Kulturdepartementet.

De mest populære forestillingene var operaen «Carmen», med 16 forestillinger og 21.506 besøkende, og balletten «Nøtteknekkeren», med 20 utsolgte hus og 26.221 besøkende. Begge med et belegg på 100 prosent. Belegget på hovedscenen var i snitt 93 prosent for opera og 89 prosent for ballett.

Operahusets administrerende direktør Geir Bergkastet tiltrådte 1. august, etter en turbulent periode i Operaens ledelse. Den nye operasjefen Annilese Miskimmon vakte storm med sitt ønske om å erstatte faste ansatte med ensembler. Musikksjef Karl-Heinz Steffen trakk seg fra sin stilling sommeren 2017, som følge av samarbeidsproblemer med operasjef Miskimmon. Musikksjefen er ennå ikke erstattet, og det er nedsatt en komité som arbeider med finne ny musikksjef. «Man ønsker å skynde seg langsomt», heter det i årsberetningen om arbeidet med å finne ny musikksjef.

Operaen er den nasjonale kulturinstitusjonen som mottar mest midler fra Kulturdepartementet. For 2017 var driftstilskuddet på 611.400.000 kroner. Operaen mottok også 620.733 kroner gjennom gaveforsterkningsordningen i fjor.

Les også: – Ingen kommer til å huske meg etter min død (Dagsavisen+)

Opera-regnskapet

* Den Norske Opera og Ballett la fram sitt årsregnskap for 2017 på generalforsamling 20. juni.

* Driftsresultat 2017: 8.426.593 i overskudd.

* Driftsinntekter 2017: 784.380.311.

* Av dette er 612.320.753 offentlige tilskudd.

* Driftsutgifter 2017: 775.522.324.

* Av dette er lønnsutgifter inkl. pensjon 566.194.213.

* Pensjonskostnader for 2017 utgjorde 116.017.093.

* Administrerende direktør fra 1.august 2017 er Geir Bergkastet.

Mer fra Dagsavisen