Kultur

Da TV-jula kom brått

Du har kanskje ikke fått det med deg, men TV-jula har begynt alt.

1 av 2

KOMMENTAR: REIDAR SPIGSETH

Den tradisjonelle Dickens-serien vi pleier å få servert i beste sendetid til romjul, begynte allerede mandag før jul. Premieren på «Dickens’ jul» kom ikke bare en uke for tidlig – ifølge det som halvparten av norske TV-seere strengt tatt er blitt vant til. Serien er i tillegg gjemt bort på NRK2 også.

«Dickens' jul» er på ti episoder, og det kan jo være at den er for lang til at NRK har hatt plass til den blant alle årskavalkadene, julenøttene og andre tradisjonsrike programposter vi forbinder med julefjernsyn. Det er uansett årsak veldig overraskende at «Dickens' jul» har fått den sendetiden og -plass den har. NRK har jo ikke så mange store TV-serier å friste med lenger, nå som Netflix kjøper rubbel og bit.

Les også: TV-året 2017: De beste av de beste

Og TV-julas tradisjoner forandrer man ikke på sånn uten videre. Det har NRK erfart på den harde måten før. Som da de konstaterte at «Jul i Skomakergata» var blitt for gammeldags (den er det), ikke viste Donald-kavalkaden på julaften, fordi de ikke hadde rettighetene (først vist i 1979), eller tok av «Tre nøtter til Askepott» (etter bråket vist fast siden 1996).

I år må seerne fordøye at «Love Actually» ikke dukker opp på NRK1, etter at NRK selv har etablert julefilmen som fast post.

NRKs TV-tilbud er del av juletradisjonene våre. Over 50 prosent av norske TV-seerne har flatskjermen på en NRK-kanal helt til over nyttår, og sånn har det nesten alltid vært. Men denne jula blir ikke som før.

De siste årene har NRK satset hardt på å etablere nyttår som den store norske dramatida – og bydd på «Mammon» og «Mammon 2», «Kampen om tungtvannet» og «Valkyrien». Strategien har gitt store norske publikumssuksesser, skaffet NRK1 opp til en million seere på det meste, og sikret ett viktig forsprang i seerkampen på TV 2, TV3 og TVNorge som starter TV-sesongen seinere på nyåret.

Men det er visst nye tider på Marienlyst.

Første uka i januar 2018 skulle NRK by på den nye norske familiedramaserien «Heimebane». NRK Dramas neste storsatsing om fotballivet i ei vestlandsbygd. Trodde vi. Hva som har skjedd, vet vi ikke. Verken NRKs TV-ledelse, strategidivisjon eller presseavdeling har sagt noe helst om hvorfor «Heimebane» glimrer med sitt fravær på sendeskjemaet for neste måned. I stedet for nytt norsk drama, byr NRK på sesong fire av «Broen» – den svenskdanske krimmen som mista piffen etter sesong 1. Det er lov å føle seg lurt. Heldigvis er Netflix der i januar også.

Les også: En spire til videre suksess

Når «Heimebane» egentlig kommer er en godt skjult NRK-hemmelighet. På Marienlyst har de det i veggene at informasjonsflyten er best når den går i deres retning. Og selv om NRK snakker mye om sin digitale virksomhet, har lisenskanalen fortsatt minst ett skritt igjen til begge beina står godt i en digital virkelighet. Det er som om flere NRK-avdelinger later som om publikummet deres ikke finnes på sosiale medier.

Du kan søke forgjeves etter NRK-informasjon om «Dickens' jul» på Google, Facebook og Twitter. Serien ligger der bare på NRK.no ett sted. Jeg fant den i NRKs bildetjeneste for presse, ved en tilfeldighet.

Det er overraskende, med tanke på at NRK i TV-tiår etter TV-tiår har etablert BBCs dramatiseringer av Charles Dickens' romaner som en juletradisjon. Helt siden «Pickwick-klubben» ble sendt i romjula i 1967. NRK vet ikke at de har dickensk 50-årsjubileum en gang. De har i hvert fall ikke sagt noe.

Nå er det ikke første gang NRK slipper nye TV-serier uten å gjøre nummer av det. Det har blitt tradisjon det også. Det er ikke lenge siden tyske «NSU» og engelske «Three Girls» plutselig lå der på nett, for skarpøyde å se.

Les også: Trener på hjemmebane

I høst fortalte NTB (!) at NRK skal by på den franske storserien «Le Bureau», et moderne, kritikerrost drama om en fransk Syria-agent som må vende hjem. Endelig. Svenske SVT har vist den for lengst. NRK legger alle tre sesongene ut på NRK.no. på den 20. desember. Da alle er opptatt med noe annet.

Dette er så lite promotert fra NRKs side at man skulle tro det var en fransk statshemmelighet.

Denne mangelen på informasjon om seriene NRK faktisk har, tyder på at NRK-sjefer tror kjernepublikummet fortsatt sitter der og får med seg promoinnslag for NRK-program på lineær-TV. De gjør ikke det.

NRKs smålåtne promotering av «Dickens' jul» gjør også at mange vil gå glipp av den. Dette er BBCs nydiktning og mashup-drama, en serie fra 2015 som vever sammen 30 kjente Dickens-figurer til en felles historie, fra Ebenezer Scrooge i «En julefortelling» til Matthew Pocket i «Store forventninger» – med en episode daglig fram til 28. desember. Da serien gikk på BBC1 i jula 2015 fikk den fem av fem stjerner i Telegraph, ble omtalt som «briljant» av Independents anmelder, som i likhet med kollegaen i Guardian bønnfalt BBC om å lage mer.

Les også: Korter ned ventetida

En stor BBC-serie som dette skulle man tro at NRK ville promotere høyt og tydelig, og lage et visst oppstyr rundt. Spesielt i et jubileumsår. I stedet er «Dickens’ jul» henvist til NRK2 midt i den travleste julestria. Som om folk har tid til å få sett særlig mye på TV denne uka.

At disse nye innkjøpte seriene havner på NRK.no, er kanskje et tegn på at NRK vil gjøre sin nett-TV til sin egen lille Netflix-plattform. NRK.no vil utvilsomt ha godt av å få flere utenlandske serier i arkivet.

Så får man håpe at disse seriene ikke blir borte fra NRK.no for fort, som de har pleid å gjøre.

NRK bør faktisk ha langvarige nett-rettigheter på alle disse TV-timene. De er for mange til å fråtse i løpet av én jul.