– «The Life to Come» er en sterk kjærlighetshistorie mellom to menn på tvers av kulturer, sier regissør Einar Bjørge.
5. oktober blir det premiere på den nyskrevede operaen, som er basert på en novelle av den britiske forfatteren E.M. Forster. Novellen handler om en misjonær som drar til Afrika for å bygge en kirke. Der forelsker han seg i en stammehøvding, og kommer i konflikt med egne følelser og kristen tro.
– Vi har valgt å legge handlingen til et sted utenfor Europa, ikke nødvendigvis Afrika. Vi ønsker å få fram det universelle i historien. Man skal ikke langt utenfor Europa før det er vanskelig å være homofil, sier Bjørge.
Aktuelt tema
Forsters novelle er fra 1922. Produsent Gjøril Songvoll synes det er flott at en tekst fra 1922 fungerer så godt i dag.
– Det er utrolig fint at en opera kan si noe om dette temaet, og ta opp noe som er så aktuelt. Stephen Fry har gjort en fantastisk jobb og trukket essensen ut av historien. Samarbeidet mellom ham og den unge komponisten Louis Mander er unikt, det hører du med en gang, sier Songvoll.
Den britiske operasangeren Rodney Clarke har rollen som stammehøvdingen, mens Ole Morten Velde har rollen som misjonæren Paul. Forestillingen er produsert av Oslo Operafestival i samarbeid med Operaen.
Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!
Melodiøs musikk
Selv om «The Life to Come» er en nyskrevet opera, har den et klassisk uttrykk, langt unna det man forbinder med samtidsmusikk.
– Musikken er vakker og melodiøs – Louis Mander følger Puccini mer enn Britten. Dette er helt i tråd med at dette er en vakker kjærlighetshistorie. Den gjør ekstra sterkt inntrykk når man vet at Forsters store kjærlighet døde seks måneder før Forster skrev novellen, sier Bjørge.
E.M. Forster er kjent for romanene «Et rom med utsikt» (filmet med Helena Bonham Carter i hovedrollen), «En reise til India» og «Howards End». At forfatteren var homofil, var ikke offentlig kjent. Romanen «Maurice», om et homofilt kjærlighetsforhold, kom ut etter Forsters død. Likevel kan man ane forfatterens bakgrunn også i resten av forfatterskapet. Romanene handler påfallende ofte om kjærlighet som er i konflikt med samfunnets konvensjoner.
Produsenten og regissøren synes det er spennende å jobbe med en helt ny opera.
– Å sette opp en nyskrevet opera er utrolig gøy. Det gir en stor frihet fordi man ikke har noen andre oppsetninger å sammenligne med, sier Bjørge og får støtte av Gjøril Songvoll.
– I tillegg kan man spørre komponisten og tekstforfatteren direkte hva de har ment. Man slipper å gjette seg til hva Mozart har ment, og kan faktisk spørre om man kan endre på teksten, sier Songvoll.
Bakgrunn fra teater
Einar Bjørge har bakgrunn fra teatret og har vært Liv Ullmanns faste regiassistent i mange år. Blant annet har han jobbet på oppsetningen av «En sporvogn til begjær» med Cate Blanchett. Både Bjørge og Songvoll mener at forskjellen på opera og teater er mindre enn man skulle tro. I operaens verden har det blitt mer og mer vanlig at skuespillet står i fokus. Den tida da sangerne sto rett opp og ned og sang, er over.
– Det begynte med Maria Callas, som erklærte at hun var en «singing actress». Hun var den første operasangeren som ble ordentlig kjent for tolkningene sine. Dagens operasangere er trent i drama, så skuespillet fungerer veldig bra, sier Songvoll.
Bjørge er enig i at skillet er i ferd med å viskes ut.
– Cate Blanchett snakker om «the range of the speaking voice» – skuespillere behandler stemmen som om den er musikk, og bruker hele registeret.
Les også: Pensjonsmillioner renner ut
Synger på engelsk
«The Life to Come» er noe så sjeldent som en opera hvor det synges på engelsk. Songvoll mener at det gjør operaen lettere tilgjengelig for publikum.
– Oslo Operafestival har som mål å nå et ungt publikum. Vi ønsker å få med dem som vanligvis ikke går i operaen. Derfor er vi opptatt av å ha musikk som er lett tilgjengelig. Siden all teksten er på engelsk og ikke italiensk, vil man faktisk kunne forstå mesteparten av teksten selv om det er opera.
«The Life to Come» settes opp under Oslo Operafestival og har premiere i Operaen 5. oktober.
Debatt: Ballett og pensjon