Kultur

Tror på nytt drømmeår

KOMMENTAR: Den norske reiselivsnæringen jubler etter et skikkelig drømmeår – og forventer at 2017 blir minst like bra. Og nå legges markedsføringen av Norge om.

Utlendingene elsker Norge! I tre år på rad har ferienasjonen Norge hatt en kraftig vekst, som ser ut til å fortsette. Denne uka hadde både Virke og Innovasjon Norge sine årlige seminarer for oppsummere stoda for norsk reiseliv – som aldri har sett så lovende ut som nå. Siste oversikt viste elleve prosents økning i antall utenlandske turistgjestedøgn, og utviklingen ser ut til å fortsette i 2017. Fram til oktober i fjor har turistene hatt nesten 30 millioner gjestedøgn på norske overnattingssteder. To tredjedeler av dem sto nordmenn for, 20,1 millioner, to prosent flere enn året før, ifølge SSB. Det bekrefter at det er viktig å satse videre også på det norske markedet. Antall utenlandske gjestedøgn økte imidlertid mest, med hele elleve prosent, og utgjør nå nesten hver tredje overnatting.

Det betyr at Norge tar større andeler av den globale turistveksten. Vi har nå også flest kinesiske gjestedøgn i Skandinavia. Fram til oktober i fjor kom det 380.000 kinesere til landet vårt, 36 prosent flere enn året før. De utgjør nå fire prosent av de utenlandske turistene. Men fortsatt er det tyskerne som er de beste norgesvennene, nesten hver femte turist kommer herfra. Svenskene (13 prosent), danskene (ni prosent, mest skikjørere i vintersesongen) og britene og nederlenderne (begge åtte prosent), er også lojale norgesfarere. Men besøket fra både Sør-Korea, Spania og Italia har også økt formidabelt, over 20 prosent hver. Amerikanerne står også for en solid vekst på 18 prosent, mye takket være dollar- og Kjos-effekten, som har gitt økt kjøpekraft og mange direkteruter. De utgjør nå en av de viktigste turistgruppene, med 469.000 besøkende i årets første ti måneder.

2017 ser også så langt veldig lovende ut. Innkommende reiseoperatører forventer en omsetningsvekst på nesten ti prosent for 2017, ifølge Virke. Også ifølge Norges turistbarometer, en undersøkelse som gjennomføres av Innovasjon Norge to ganger i året, tror deltakerne på en rekordvinter i 2017, særlig for nordlys – og skidestinasjoner. Det er god grunn til å tro at de har rett, ifølge bookingtallene fra ForwaydKeys, er det per i dag bestilt 28 prosent flere flybilletter til Norge første halvår 2017, sammenlignet med samme periode i fjor.

Nå har også Innovasjon Norge fått en ny reiselivsdirektør, Bente Bratland Holm, som skal være med på å endre markedsføringen av Norge. Nå skal også byopplevelser, mat, kreative næringer og kultur endelig i mye større grad markedsføres sammen episke naturlandskaper og klassiske attraksjoner. I en av Visit Norways nyeste reklamefilmer brukes musikk av Kygo for å vise fram norske opplevelser. Den har hittil hatt mer enn 8,4 millioner visninger.

– Dette er viktige faktorer for å skape reiselyst i framtiden, og vil bli løftet fram for å gi et bredere bilde av Norge, sier Bratland Holm, som har tatt google i bruk for å se hva utlendinger er opptatt av når det gjelder Norge – for å utnytte informasjonen i markedsføringsøyemed. De viser at Kygo og Jo Nesbø, ikke uventet, er våre superstjerner ute. Som også altså skal trekke turistene til landet vårt.