Kultur

Kårer Kagge til sakprosa-vinner

Kagge Forlag utfordrer forlagsgigantene på sakprosa. Med årets Seierstad-suksess kan Kagge bli størst.

Bilde 1 av 2

– Veksten Kagge Forlag har hatt de siste årene er imponerende. Det er interessant at et mellomstort forlag utfordrer landets aller største og er jevnstore på sakprosa.

Dette sier Vebjørn Rogne, redaktør i bransjebladet Bok & samfunn.

Tidligere i høst utropte Bok & samfunn Kagge Forlag til vinneren i den norske sakprosa-delen av bokmarkedet.

For 2015 var Kagge og CappelenDamm de to forlagene som omsatte mest norsk sakprosa. Kagge inkludert datterforlaget JM Stenersen omsatte norsk sakprosa for 52 millioner, av en total omsetning for forlagene på 83,4 millioner kroner. Norges største forlag CappelenDamm, med en totalomsetning på 842 millioner i 2015, omsatte norsk sakprosa for 60 millioner. Dermed er Kagge like bak, med en tidel av omsetningen. Innen norsk sakprosa har Kagge en markedsandel på drøyt 16 prosent, med CappelenDamm har 17.5 prosent. Tallene er basert på Forleggerforeningens bransjestatistikk for 2015.

Les også: Åsne Seierstad: «Oj. På topp enda en uke? Dette er uvirkelig»

Sakprosa-vinneren

Tilsammen ble det omsatt norske sakprosabøker for 345 millioner ifjor, utenom billigbokmarkedet. Det er over dobbelt så mye som omsetningen av norsk skjønnlitteratur.

Bok & samfunn kåret Kagge til sakprosa-vinner allerede før det ble klart at forlaget har årets store bestselger med Åsne Seierstads dokumentarbok «To søstre». Den er sendt ut til bokhandlerne i et opplag på 100.000, som er langt over de nærmest konkurrentene både på sakprosa og skjønnlitteratur. Jens Stoltenbergs selvbiografi er til sammenligning gått ut i et opplag på 60.000.

Om Kagge omsetter 100.000 Seierstad-bøker til en utsalgspris på 400 kroner, og omlag halvparten går til bokhandlerleddet, kan Seierstad-boken alene gi en omsetning på opptil 20 millioner for 2016.

– Når det er såpass jevnt i toppen, kan en storselger være nok til å gjøre Kagge størst, sier Vebjørn Rogne.

Kagge forlag har også blant bransjens beste driftsmarginer, med et overskudd før skatt på hele 29.1 millioner i 2015, som gir en resultatmargin på 29.4 prosent.

– Det har vært opplest og vedtatt i forlagsbransjen at det er vanskelig å gjøre butikk på sakprosa-forleggeri. Men Kagge viser at det er mulig, sier Vebjørn Rogne.

Les også: Åsne under flest juletrær

Optimistiske

– Jeg vil ikke tippe nå om vi overgår fjorårets salg. Det er for tidlig å si, både fordi vi har en viktig uke igjen, og returbøkene skal telles opp i februar/mars. Men slik det ser ut så langt har vi gode grunner til å være optimistiske, kommenterer forlagssjef Anne Gaathaug i Kagge Forlag.

Utenom Åsne Seierstad, har Kagge også to andre titler inne blant de bestselgende sakprosatitlene i desember: Kaja Nordengens populærvitenskapelige «Hjernen er stjernen» og Eirik Veums krigshistorie «Det svenske sviket: 1940-1945». På lista finner vi også suksesserien med strikkebøker, «Klompelompe», fra Kagges datterforlag JM Stenersen.

– Per Egil Hegge, Erling Kagge, Frank Aarebrot, Ingvild Tennfjord og Ingebrigt Steen Jensen har også gode salgstall for sine bøker i høst, understreker Anne Gaathaug.

– Men det er mange andre titler som også er med på å gjøre dette til en solid sakprosahøst for Kagge. Ikke minst har mange titler gjort det godt hos norske anmeldere: «Fremmedkrigerne» av Erlend Ofte Arntsen, «Kongens flukt» av Lars West Johnsen og Jens Marius Sæther, «Angela Merkel» av Ingrid Brekke og Øystein Bogens «Putin og jeg», fremholder forlagssjefen. Hun understreker også betydningen av at Kagge utgir bøkene til fjorårets Nobelpris-vinner Svetlana Aleksijevitsj.

Teft

Bok&samfunn-redaktør Rogne forklarer Kagges sakprosa-suksess med langsiktig satsing og gode medarbeidere:

– På sakprosa er et forlag ikke bedre enn medarbeiderne det har. Her kan man ikke basere seg på manusene forfatterne sender inn. Det meste av gode sakprosaprosjekter genereres av forlagene, og da er det viktig med teft for ideer og kontaktnett blant forfattere. Kagge har hatt god vekst fordi forlaget har tiltrukket seg de riktige folkene. Og det er ikke slik at Kagges suksess er basert på på lettbente kjendisbøker. Kagges portefølje var lettere før, den er blitt mer skikkelig og bedre gjennomarbeidet de siste årene.