Kultur

Hjemme best i Darling West

Darling West har laget et av høstens fineste album. Men trioen er så opptatt på andre kanter at de må passe ekstra godt på å være litt hjemme i sitt eget band også.

1 av 3

Darling Wests andre album, «Vinyl And A Heartache», ble møtt med en rekke gode anmeldelser da den om ut for en måned siden. «Hele dette albumet så flott og strøken jordnær country som det går an. De gjør også en versjon av Fleetwood Macs «The Chain», uten at det setter deres egne sanger i skyggen», sto det her i avisen. Nå begynner de snart å spille sangene på konserter også. Men ikke så mange som de gjerne ville, i første omgang.

Travel høst

Mari og Tor Egil Kreken spiller nemlig på Marit Larsens «Joni Was Right», og skal på turné med henne, og med Sigvart Dagsland, senere i høst. Tor Egil har i tillegg også noen konserter med Odd Nordstoga på programmet. Kjetil Steensnæs spiller på Det Norske Teatret flere kvelder i uka, som gitarist i bandet til Bjørn Eidsvåg, i den kritikerroste forestillingen «Etterlyst: Jesus». Vi har dessuten nettopp lovprist Kreken og Steensnæs’ spill på Tom Roger Aadlands Dylan-oversettelse «Blondt i blondt».

– Trikset er å planlegge konsertene til Darling West i veldig god tid i forveien, forteller Tor Egil Kreken. Nå er de planlagt i så god tid at de ikke kunne vite at plata skulle bli så godt mottatt. Derfor vil de gjerne holde kalenderen mer åpen for å prioritere Darling West neste år.

– Vi syntes albumet var bra selv, men vi var ikke forberedt på sånn respons på et lite sideprosjekt, sier de. Og så endrer de «sideprosjekt» til «hjertebarn».

Julegaver

Historien om Darling West går tilbake fem år, da det også helt bokstavelig talt oppsto søt musikk mellom ekteparet Mari og Tor Egil Kreken.

– Først tenkte vi at det kanskje ikke var så smart å spille sammen, forteller Tor Egil. Men han hadde kjøpt en banjo, så kjøpte hun en mandolin, og så begynte de så smått å øve på gammel tradisjonell musikk sammen. Etter en fjelltur hadde de plutselig skrevet en sang sammen også.

– Vi hadde ikke regnet med at vi skulle skrive sammen, men så oppsto kjemien her også, sier Mari.

– De sendte sangene sine som julepresanger til venner og kjente. Jeg falt pladask, og drømte om å få spille sammen med dem. Så ble jeg spurt om jeg ville, sier Kjetil Steensnæs. Gruppas første album, «Winter Passing», kom i 2014, og ble nominert til Spellemannprisen.

– Det forrige albumet var mer dogmeaktig i forhold til hva som var lov og ikke lov. Nå har vi tøyet sjangeren. Noen av sangene er mer elektriske og mørke, der det forrige var mest mandolin og mykt, sier Kjetil Steensnæs.

Gamle cowboyfilmer

Da Darling West startet var Tor Egil Kreken også bassist i gruppa Shining. Det var et stykke fra deres blackjazz til Darling Wests følsomme countrymusikk.

– Men grunnideen er lik, uavhengig av sjanger: Å spille musikk man blir berørt av selv, og som også formidler noe til andre, forklarer han.

Mari Kreken forteller at hun hadde et ambivalent forhold til countrymusikken fra hun var liten, med litt for mye country på familiens bilturer. Tor Egil kom inn i dette samme universet med å se cowboyfilmer på TV. Siden oppdaget de nytt land med sangere som Alison Krauss, Gillian Welch, Jason Isbell og Kacey Musgraves.

Engelsk og norsk

I anmeldelsen av Darling Wests album her i avisa gjorde vi et poeng av at gruppa kanskje kunne nådd et større publikum med norske tekster. Vi hadde knapt nok fått sagt det, før «Vinyl And A Heartache» dukket opp på Billboard og Spotifys hitliste Viral 50, over sangene med mest sosial aktivitet i USA.

– Vi har jo en slags drøm om å spille i utlandet også. Vi vinner og taper noe uansett hvilket språk vi bruker. sier Tor Egil Kreken, som kommer fra Ål i Hallingdal, samme sted som Hellbillies og Stein Torleif Bjella, med Daniel Kvammen fra Geilo like bortenfor.

– De legger jo lista enda høyere for at jeg skal skrive sanger på norsk. Det føles riktigere for meg å gjøre det på engelsk.

– Han er jo fascinert av det amerikanske uttrykket. Han er så langt inne i den folkloren, forklarer Steensnæs.

Hjerte og smerte

Tittelsangen på «Vinyl And A Heartache» er en beretning om å søke trøst hos Willie Nelson når det ikke er så lett ellers.

– Den handler om å bruke musikk som trøst i vanskelige situasjoner. I dette tilfellet et samlivsbrudd. Og så la jeg inn en tipp på hatten til Willie Nelson i refrenget. En av de virkelig store i countrytradisjonen, sier Tor Egil.

– En artist som mange sikkert har brukt som terapi, tilføyer Mari. Darling West oppfyller i høyeste grad forventningene om at countrymusikk skal handle om hjerte og smarte.

– I alle fall til en viss grad. Countrymusikkens mandat har vært historiefortelling, om forskjellige skjebner. Så kan de som kjenner seg igjen i tekstene få lov til det. Sånn er det i litteraturen også. Det er få liv som går på skinner. Selv for dem som ikke lever et traumatisk liv kan det være godt å kjenne seg igjen i andres utfordringer, sier Mari.

– Så der sitter altså ekteparet Kreken på fjellturene sine og skriver sanger om knuste hjerter?

– Ha, ha, ja, ler Mari.

– Vi skjønte tidlig at vi ikke kunne skrive selvbiografiske tekster. Vi bruker inspirasjon fra andres liv, fra samtaler og bøker. Og tidligere egne erfaringer. Og vi rakk å kjenne på kjærlighetssorg før vi ble lykkelig gift, sier Tor Egil.

Darling West spiller bl.a. på Martinique i Stavanger 1. oktober, Union i Drammen 12. oktober og Postkontoret i Oslo 13. oktober.

Geir Rakvaag

Journalist i Dagsavisen