Kultur

En ny stjerne i emning

Ukens utvalgte er en stjerneutgivelse.

Marita Sølberg, sopran

Den Norske Opera og balletts orkester

Dir. John Helmer Fiore

SIMAX PSC1336 (CD)

Hun utvikler seg hele tida. Rart hun ikke bekler de store scenene allerede. Hun har riktignok gjort stor suksess på prestisjefylte festivaler som «Glyndebourne» og det er fortsatt et viktig springbrett, så får vi se hvordan det ender. Hun er i alle fall et talent av de sjeldne.

Det begynte med en sensasjonell seier i Dronning Sonjas internasjonale sangkonkurranse for noen å siden. Senere har hun mottatt kritikerprisen for sin tolkning av Mimi i den omstridte forestillingen av «La Bohème» på operaen. Hun har gjestet Staatsoper i Wien, San Francisco operaen, og Teatro La Fenice i Venezia, og gjort stor lykke som Grevinnen i «Figaros Bryllup» og Nedda i «I Pagliaccci», Giulietta i Bellinis «Capuleti» og Pamina i «Tryllefløyten».

Jeg snakker om den norske sopranen Marita Sølberg som i disse dager har gitt ut en CD med sine favorittarier, og det er blitt en stjerneutgivelse der hun gir sitt hengivne publikum alle sin favorittarier, og det på en måte som får oss til å måpe av beundring. Ingen ting låter likt. Alle rollene er personlig utformet. Grevinnen i «Figaros bryllup» er helt forskjellig fra Mimi i «La Bohème», og den berømte «Sangen til månen» fra Dvoraks «Rusalka» er rett og slett bare himmelsk. Så slipper vi heldigvis den forterpede «O mio babbino caro». Til gjengjeld gir hun to sterkt følte arier fra Puccinis «Turandot». Og takk for det. Dessuten har hun inkludert et nydelig «Ave Maria» fra Verdis «Otello», en for meg helt ukjent arie fra Rakhmaninovs «Francesca di Rimini» og en flott scene fra Richard Strauss’ sene opera «Die Liebe der Danae». Har vi en kommende «Arabella» eller «Marschallin» på gang?

Sølvbergs stemme har en sølvspunnen klang. Hun konsentrer seg fullstendig om sitt nåværende repertoar. Forserer ikke klangen og synger med en naturlighet som gjør opplevelsen total. La oss håpe hun holder seg innen dette repertoaret en god stund framover. Det er mange gode roller å utvikle seg i. Hun får for øvrig utmerket støtte fra vårt lokale operaorkester under ledelse av avtroppende sjefdirigent John Helmer Fiore. La meg til slutt også nevne den vakre arien fra Catalanis «La Wally», bedre kjent fra filmen «La Diva», og den sjarmerende «Fuglearien» fra Leoncavallos «I Pagliacci». Arier midt i blinken for Marita Sølbergs stemmetype og temperament.