Kultur

Sats på innhold i Oslobarnehagen

For ordens skyld, så vil jeg først minne utdanningsbyråd Tone Tellevik Dahl på at det avtrådte Byrådet Røsland besto av Høyre, Venstre og KrF. Ikke Høyre og Frp slik byråden skriver i sitt innlegg av 05.01.16.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Byrådet Røsland iverksatte satsningen på kvalitet og innhold i Oslobarnehagen. Målet vårt er å redusere de store forskjellene på kvaliteten i barnehagene i Oslo, og sikre barn over hele byen et mer likeverdig barnehagetilbud. Derfor er Høyres løsning en mer systematisk tilnærming til kvalitet og ledelse, tydelige mål, åpenhet om resultatene og tidlig læring gjennom lek.

Vi vet at god ledelse er viktig for utviklingen av Oslobarnehagene. Derfor satte Byrådet Røsland av 15 mill. kroner til en stipendordning for å heve lederkompetansen i barnehagene. Vi vil at våre 5.500 assistenter skal lære mer. Derfor ønsker vi å legge til rette for at assistenter skal få ta fagbrev gjennom praksiskandidatordningen. Vi innførte også arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning. Ordningen har gjort det mulig for erfarne assistenter å utdanne seg videre. I vårt budsjettforslag satte vi av 225 millioner kroner til å øke kvaliteten i barnehagene. Dette for å sikre kompetanseutvikling av ansatte, fra assistent til styrer. For å styrke språkmiljøet i barnehagen for barn som starter sent, så innførte vi et nytt språkprogram for norskopplæring av barn det siste året i barnehagen – «lynkurs i norsk». Skal vi løfte kvaliteten i Oslobarnehagen fremover, så må det satses mer på innhold.

Det gjøres mye godt arbeid i barnehagene i dag, og det er mange flinke barnehageansatte som bidrar til å stimulere og utvikle barns språk. Samtidig så ser vi ett av fire barn starter på skolen uten å kunne norsk skikkelig. Mange av disse barna har gått flere år i barnehagen uten å bli fanget opp. Barn som har gått i barnehage bør kunne norsk godt nok til å følge vanlig undervisning når de begynner på skolen. Derfor innførte vi systematisk språkkartlegging av alle barn i barnehagen for å sikre at disse barna blir fanget opp i tide, og får nødvendig språkopplæring før skolestart.

Utdanningsbyrådens løsning for Oslobarnehagen har så langt dessverre vært å innskrenke det pågående arbeidet med styrkingen av språkopplæringen i Oslobarnehagen. Vi i Høyre håper at hun fremover vil prioritere annerledes, og sikre et mer likeverdig språktilbud til alle barn uavhengig av hvilken barnehage de går i.

Mer fra: Kultur