Det går mot et av de beste kinoårene i nyere tid, viser tall fra bransjeorganisasjonen Film & Kino. 11.1 millioner har så langt i år løst billett på kino, som utgjør en foreløpig økning på 5,6 prosent sammenlignet med fjoråret. Og ennå er ikke året over. «Star Wars: The Force Awakens» hadde onsdag tidenes premieretall. Sammen med julefilmene vil den bidra til at året ender på om lag samme tall som toppåret 2012 med over 12.1 millioner besøkende. Samtidig faller norskandelen. I 2014 var norskandelen på kino 25,3 prosent. I år 19,2 prosent, men vil trolig øke noe på grunn av den kommende Flåklypa-filmen. Likevel blir den lavere fordi mellomfilmene og de små filmene ikke har svart til forventningene.
Det norske filmåret 2015 har vært preget av bølger og «Bølgen», den siste en suksess norsk film vil surfe lenge på. Norges første katastrofefilm er blitt sett av over 832.000 på kino her hjemme og gitt regissør Roar Uthaug sitt første Hollywood-oppdrag i den kommersielle enden. Men bølger som den vi ser i Uthaugs film legger det meste øde når den trekker seg tilbake. Ikke dermed sagt at konkurransen fra «Bølgen» alene er skyld i at andre norske filmer har skuffet publikumsmessig.
Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!
De mange barne- og familiefilmene redder som vanlig brorparten av norskandelen på kino, med «Karsten og Petra på safari», «Doktor Proktors tidsbadekar», «Knutsen & Ludvigsen og den fæle Rasputin» og «Julekongen – Full rustning» med alle over 200.000 besøkende. Jeg regner med at også «Solan og Ludvig: Herfra til Flåklypa» i rekordfart vil nå det nivået før nyttår, selv om premieren er 1. juledag. Men bak denne allerede bekreftede suksesskvartetten markedsvurderte filmer, er det et vakuum, et rungende tomrom der de såkalte mellomfilmene skulle vært, ned til sjette beste film på 82.000 («Staying Alive»).
Under den igjen et sørgelig bunnmål publikumsmessig sett for mange av de kunstneriske filmene som har fått offentlig støtte gjennom konsulentordningen. Dette er filmer det var knyttet store forventninger til på grunn av prosjektenes natur, internasjonale premierer og festivaldeltakelse, til og med i hovedkonkurransen i Cannes. Sistnevnte gjelder Joachim Triers «Louder Than Bombs», som her hjemme krøp så vidt over 20.000 billetter. Mange ganger prisbelønte Anne Sewitskys «De nærmeste» nådde skuffende nok ikke 10.000 engang, mens ulike filmer som «Dryads – Girls don't cry», «Høst», «Dirk Ohm» og «Å vende tilbake» strandet på pluss minus halvparten av minstemålet på 10.000 som utløser etterhåndsstøtte for norske filmproduksjoner ifølge dagens regelverk. Noen av disse filmene ville for få år siden naturlig lagt seg på et mellomnivå på publikumsstatistikken.
Tendensen har vi sett lenge, ikke bare for norske filmer, men også internasjonale titler som tidligere ville hatt god publikumsappell her hjemme. Et eksempel kan være årets Gullpalme-vinner fra Cannes, den tematisk brennaktuelle «Dheepan», som ikke når 5.000 på kino. For mange norske filmprodusenter og distributører vil 2015 stå igjen som et skrekkår, og dermed også bli utslagsgivende for hvordan filmstøtten skal disponeres i tida som kommer og hvordan markedet i enda større grad vil bli polarisert som følge av et totalt fravær av mellomstore filmer.
Dagsavisens anmeldelse av «Bølgen»: Rasende og god katastrofefilm
I 2015 har Kulturdepartementet lagt fram en ny filmmelding som har et uttalt mål om at norske filmer skal bli sett av flest mulig, og utredningen i et dystert og uoversiktlig marked er godt i gang. I dette markedet har bunnen falt ut for den kunstneriske filmen, dels for dokumentarfilmen og ikke minst for de mellomstore filmene. Årsaken er blant annet endrede seervaner og aggressiv konkurranse fra strømmetjenester som Netflix og HBO og andre plattformer – lovlige som ulovlige. Publikum forkaster den typen film som norsk filmbransje, kritikere og festivaler støtter best opp om. Det gjør terskelen stadig høyere for filmskapere som vil lage det man gjerne kaller «seriøs» film. Det er de, eller snarere filmene de ønsker å lage, som sviktes av det norske publikummet.
Dette skjer paradoksalt i en tid da filmen som kultur- og underholdningstilbud generelt ikke sviktes av publikum. Blockbustere som «Børning» og «Bølgen» har de to siste årene vist at publikum ikke lider av kinovegring. De skyr ikke akkurat barnefilm heller, eller de historiske storfilmene, noe «Birkebeinerne» og «Kongens nei» etter alle solemerker vil vise neste år. Men nordmenn har omfavnet andre plattformer for film og ikke minst TV-serier, og det gir bransjen hodebry. Hvordan lage og markedsføre spillefilm slik at den treffer et publikum bredt og på flere plattformer ved siden av tradisjonell kinodistribusjon, uten at den kunstneriske filmen blir kastet av lasset som dødvekt av kommersielle hensyn.
LES OGSÅ: Skal redde katastrofeår
Norsk filmkultur handler også om fortellinger på et mellommenneskelig, kunstnerisk plan, hvor det er rom for mangfold. Mange av filmhistoriens største klassikere var vågale, innovative filmer som gikk nye veier da de kom. I Norge er vi i ferd med å miste den innovative og modige filmen også i filmstøtteøyemed, til fordel for de filmene som garanterer investorenes bunnlinjer. Det er et tankekors for alle at en regissør som Joachim Trier, internasjonalt anerkjent som det største talentet i nordisk film for øyeblikket, kun blir sett av 20.000 på kino i hjemlandet.
Publikumstall norske filmer 2015*
- Bølgen 832.216
- Karsten og Petra på safari 250.484
- Doktor Proktors tidsbadekar 237.984
- Knutsen & Ludvigsen og den fæle Rasputin 211.321
- Julekongen – Full rustning 203.981
- Staying Alive 82.201
- Villmark 264.908
- Søsken til evig tid: Amerikareisa 30.006
- Kvinner i for store herreskjorter 22.442
- Louder Than Bombs 20.867
- Pøbler 20.337
- Hevn 13.973
- Wendyeffekten 12.473
- Brødre 11.815
- Drone 9.952
- De nærmeste 8.911
- Dryads - Girls don't cry 6.606
- Den tilfeldige rockestjernen 4 990
- Høst 4.525
- The Dextape 3.279
- Dirk Ohm – Illusjonisten som forsvant 3.257
- Å vende tilbake 2.767
- Høvdinger 1.699
- Ballettguttene 840
- Offer eller spion? 782
- Ninas barn 688
- Idas dagbok 434
* Viser til tall oppdatert 16. desember.
«Solan og Ludvig – Herfra til Flålypa» har premiere i dag.
KILDE: FILM & KINO