Kultur

Tøff i badehette

Det går både vilt og vått for seg når barneboksuksess blir dukketeater.

TEATER

«Bukkene Bruse på badeland»

Av Bjørn F. Rørvik og Gry Moursund

Regi: Anne Marit Sæther og Espen Dekko

Scenografi, dukkedesign og kostymer: Gilles Berger

Oslo Nye Trikkestallen

Det var en gang tre bukker som dro til badeland, og ikke til seters for å gjøre seg fete. Omtrent slik starter Gry Moursund og Bjørn F. Rørviks barneboksuksess «Bukkene Bruse på badeland». I både denne og duoens andre bok, «Bukkene Bruse vender tilbake», forsøker de tre bukkene Bruse å komme seg ut av sin opprinnelige fortelling og vekk fra trollet, men de innhentes alltid av at tingene gjentar seg og at alt er som det pleier. I Oslo Nyes dukketeateroppsetning av badelandfortellingen er det hele mer fristilt fra eventyret, og man har boltret seg mer i alt hva et badeland kan ha å tilby av små sidehistorier.

Men først av alt: Gjengen på Oslo Nyes dukketeater har denne gangen inngått et samarbeid med dukkemakere, regissør og scenograf fra Cirka Teater i Trondheim. Og dukkene laget av Gilles Berger og Ina Sæther Berger er ikke mindre enn imponerende, både fordi likheten med Gry Moursunds bilder er perfekt helt ned i detaljene, og fordi de er laget av resirkulert materiale. Også scenografisk stiller forestillingen i toppklasse, helt fra det første, abstrakte landskapsbildet i blått og grønt, vakkert lyssatt, til det hele nesten umerkelig gjøres om til et spennende badeland, ikke ulikt Tøyenbadet.

Fortellingen som utspiller seg, er lett å kjenne igjen for en som har lest eller hørt boken. Og ja, vi er mange som lar oss rive med, for det vi får se har definitivt en snev av teatermagi over seg. Men kanskje har teamet fått litt for mange ideer underveis, hatt det litt for gøy med stoffet? For her skjer det en del som jeg synes drar ut handlingen unødig. Boken er mer effektiv i sin fortellerstil og har et bedre driv. I forestillingen synges sanger som er for generelle til at de huskes etterpå, og sidehistorier som at den eldste bukken Bruse forelsker seg, sakker framdriften. De ulike karakterene (dukkene) synes jeg er for like i bevegelser og stemmeleie, og samspillet mellom dukkene kunne ha godt av mer friksjon.

LES OGSÅ: Bukkene Bruse er blitt en barnebokklassiker

Jeg opplever forestillingen generelt som litt flat i dramaturgien fram til trollet kommer. Men dette er bare detaljer. For det er definitivt både våtere og morsommere å dra på badeland enn å dra til seters om sommeren, det skjønner vi som ser denne forestillingen. For de aller minste kan det bli i skumleste laget når trollet dukker opp, det kunne merkes under premieren. Men for fem–seksåringer er det supert å få sitte på første rad og bare stupe inn i eventyret som utspiller seg på scenen.

Spilles på Trikkestallen i Oslo, turnerer med Riksteatret etter jul.