Kultur

Trikken er ingen t-bane

Jeg ønsker meg en trikk som kjører sakte og som tar hensyn til fotgjengere i gangfelt.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Erik Edvardsen, museumsleder ved Ibsenmuseet, stiller et betimelig spørsmål om byens trikker i Dagsavisen den 13.8. Hvem er trikkene til for? Er de til for byens befolkning eller for å holde sine egne rutetider? Byens trikker dundrer nemlig i stadig større fart gjennom byens gater, og stoppestedene blir færre.

Nå graves Prinsens gate opp for å etablere toveis trikk. Her ville Ruter kun ha ett stoppested i hver retning mellom Jernbanetorget og Nationaltheatret, fordi de har et mål om at det bare skal være stoppested hver 600 meter. Nå har bystyret vedtatt at det blir to stoppesteder hver vei, og dette er en indikasjon på at Ruter bør lytte mer til kundene enn å ha som mål å skulle kjøre hurtigst mulig gjennom sentrum.

I Thereses gate er det meste av parkeringsplassene fjernet nettopp for at trikken skal frem uten å bli forsinket. I dag blir ikke trikken lenger forsinket, men lokalmiljøet er rasert. Vi får stadig klager fra fortvilte beboere og næringsdrivende som forteller at det som før var en trivelig handlegate, nå er blitt en utrivelig transportetappe for trikken. FrP var det eneste partiet som gikk mot å fjerne parkeringsplassene da saken var til behandling i bystyrets møte før jul i fjor, og vi har ikke gitt opp. Vi vil bruke en hver anledning til å arbeide for at forholdene i gaten blir bedre.

Trikken i Oslo går gjennom gater hvor det ferdes både voksne, barn, syklister, privatbiler og næringstrafikk. Dette må trikken forholde seg til. Trikken kan aldri bli en t-bane hvor målet er raskest mulig å komme seg fra A til B. Jeg ønsker meg en trikk som kjører sakte og som tar hensyn til fotgjengere i gangfelt. Trikken bør også ha hyppige stoppesteder til glede for sine kunder. Da vil trikken bli det aktivum den en gang var.

Mer fra: Kultur