Kultur

Klatremus, fylla og kongehuset

Etter en sommerstille periode for teatrene er det snart duket for en hektisk teaterhøst. Dagsavisen har plukket ut noen sentrale stykker.

Bilde 1 av 16

Høstens teaterpremierer kommer tett i tett fra slutten av august, selv om Nationaltheatret varmer opp sesongen med nok en runde «Verdiløse menn» fra 8. august. I september skal det godt gjøres å få med seg alt. Her er forestillinger for både liten og stor.

Det er tre store barneforestillinger som skal kjempe om familiene i høst: Nationaltheatret satser i trygg stil på Thorbjørn Egners «Dyrene i Hakkebakkeskogen» fra 17. oktober. Det er sjuende gang denne settes opp ved teatret, og denne gangen er det Mariann Hole som skal spille selveste Klatremus. Allerede en måned før har Folketeatret premiere på musikalen «Mary Poppins» med Heidi Ruud Ellingsen i hovedrollen. Ellingsen spiller dermed ikke hovedrollen når Det Norske Teatret setter opp musikalen «Tonje Glimmerdal», som trakk over 16.000 publikummere fra 2013–2014, på nytt.

Teaterhøsten inneholder også flere stykker som reflekterer rundt å eldes eller å rammes av sykdom. Thea Stabells gjestespill på Nationaltheatret, «Ingenting er ingenting» utforsker alderdommen. Stabell har hatt suksess med sin enmannsforestilling «Babettes gjestebud» tidligere.

Å bli rammet av demens, eller Alzheimer, har vært tema i flere filmer de siste årene, og nå ser vi to stykker på Oslo-scenene som tematiserer dette. Det Norske Teatret er først ute med «Eg heiter Bente», der Hildegunn Riise portretterer 55 år gamle Bente som gradvis mister hukommelsen. Dette stykket settes også opp på Rogaland Teater, men som en annen oppsetning i september. 24. september har Oslo Nye Trikkestallen premiere på stykket «Fravær», som også skildrer en voksen kvinne som rammes av demens. Stykket er amerikansk, og det er Marit Østbye som spiller hovedrollen og Oslo Nye-skuespiller Birgitte Victoria Svendsen som regisserer.

Mennesker som er sørpe fulle åpner seg lettere, reagerer sterkere og tar kontakt på en helt annen måte enn i edru tilstand. Den russiske dramatikeren Ivan Vyrypaev har skrevet et stykke om dette, og med regissør Sigrid Strøm Reibo (som utdannet seg i Russland) blir «Fulle folk» å se på Det Norske Teatret i oktober.

Menneskelige mekanismer forskes også på i «Klassen vår», et polsk drama om en skoleklasse med kristne og jødiske elever, som får utfordret sine vennskap opp mot religion og nasjonalisme. Nationaltheatret har dette stykket som en av sine hovedsatsinger i september.

Men hva skjer med mennesket i framtida? I år 2480 snakker vi hybridspråk og oljen har tatt slutt. Ane Dahl Torp dramatiserer Øyvind Rimbereids apokalyptiske diktverk «Solaris Korrigert» med musiker Sjur Miljeteig og Det Norske Teatrets husregissør, Peer Perez Øian.

For dem som ønsker den lettere underholdningen, varter teatrene også opp med musikalske forestillinger. Are Kalvø og Ingrid Bjørnov har laget musikalen «Halve kongeriket», om Norge og da Mette-Marit ble tatt inn i varmen hos det norske folk. I sentrale roller er Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité og Arbeiderpartiets Martin Kolberg.

Oslo Nye Teater holder seg fast i det musikalske som hovedsatsing med en konsertforestilling med Leonard Cohen-låter, mens Hilde Louise Asbjørnsen byr på kabaretmusikk i «The Lulu Show».