Kultur

For nostalgisk om Band-Aid

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Reidar Spigseth skriver med et slør av nostalgi i kommentaren «Dagen vi tenkte at det nyttet» i Dagsavisen 13. juli om Live Aid 1985 og Bob Geldof. Geldof måtte gjøre noe, da han så de første TV-sendingene fra hungersnøden i Etiopia, og resultatet ble datidens kanskje største TV-begivenhet.

I kommentaren retter Spigseth et spark mot det han omtaler som «venstresida og en akademisk elite» som «dømte denne formen for engasjement nord og ned» i forbindelse med 30års-jubileet til Band Aid i fjor høst. SAIH - Studentenes og Akademikernes Internasjonale Hjelpefond var i høst kritiske. Vi representerer hverken venstresiden eller noen akademisk elite, men har lenge gått i bresjen for mer nyansert bistandskommunikasjon. Det er ingen tvil om at Live Aid var en suksess målt i innsamlede midler, og Geldof kan gjerne berømmes for de menneskeliv som ble reddet som følge av nødhjelpsoperasjonen. SAIH rettet derfor heller ikke sin kritikk mot Band Aid fra 1984. Vi var oppgitte over nyinnspillingen i 2014 og at Geldof og hans artistfelleskap ikke maktet å gå vekk fra de samme stereotypiene og svartmalingen med bred pensel, som kjennetegnet 1984-versjonen.

Ifølge Spigseth hang kritikerne seg opp i detaljer og språklige virkemidler, og han er kritisk til bokstavelige tolkninger av sangtekster. Men linjer som «There's a world outside your window and it's a world of dread and fear» og «Bring peace and joy to West Africa», frembringer bilder av et helt sub-kontinent i krise. I virkeligheten var bare Guinea, Liberia og Sierra Leone rammet av ebola-epidemien. Et Sør-Koreansk flyselskap avlyste sin rute til Kenya grunnet risiko for ebolasmitte. Det gir ikke mer mening enn om flyruter til Spania hadde blitt avlyst. Uten å forsøke å kneble Geldofs kunstneriske frihet, må det være mulig å kritisere enkeltstrofer i en sangtekst. Slik blant annet artisten Fuse ODG gjorde da han takket nei til å delta i fjorårets Band Aid-satsning mot ebola.

Verden har endret seg de siste 30 årene og det er på tide å følge etter. Tilgangen til informasjon og bilder fra alle verdens hjørner er lettere tilgjengelig enn noen gang. Informasjonsteknologien og sosiale medier har åpnet opp for en dialog med mennesker i afrikanske land som reagerer på hvordan medier og bistandsorganisasjoner er med på å formidle et ensidig negativt bilde av virkeligheten.

SAIH støtter Fuse ODG og «Queendom» Monica Ifejilika når de uttrykker bekymring for de negative konsekvensene av ensidige fremstillinger av Afrika. Vi mener ikke å underkjenne minnene, felleskaps- og musikkopplevelsen til alle de nordmenn som tenker med nostalgi tilbake på Live Aid anno 1985. Men SAIH er ikke lenger alene når vi mener Band Aid 30 er et godt eksempel på hvor galt det kan gå i bistandskommunikasjonen. SAIH vil heller bruke andre målestokker enn nostalgi når dagens innsamlingsvideoer- og aksjoner vurderes.

Mer fra: Kultur