Kultur

Ubehaget i det nakne

NRK fossror bort fra Toojis beskyldninger om at han «fikk sparken» som programleder i MGP jr. på grunn av musikkvideoen der han simulerer sex med en annen mann foran kirke­alteret.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Artisten og program­lederen Touraj «Tooji» Keshtkar sto denne uka offentlig fram som homofil gjennom nettstedet Gaysir og musikkvideoen «Father». At han setter ord på sin legning er ikke kontroversielt, tvert imot. Det er riktig, det er velkomment og det er viktig i lys av hans rolle som forbilde for unge mennesker. Det er også modig, all den tid framgangsmåten vil vekke harme hos både en tidligere arbeidsgiver og hos mennesker med et personlig forhold til kirken som et hellig rom. For sistnevnte ble Toojis bokstavelig talt blottstilte erklæring i voldsomste laget.

Det er ikke vanskelig å se det prinsipielle i biskop Ole Christian Kvarmes fordømmelse, all den tid Tooji bevisst benytter seg av den symbolske rammen alterringen i Frogner kirke gir som kulisse for en musikkvideo som viser sex mellom to menn. «En tilsvarende scene mellom mann og kvinne ville vært like uakseptabel», insisterer biskop Kvarme, og for en gangs skyld tror vi ham. Kvarmes reaksjon er forutsigbar. «Father» kobler homoseksualitet til kirkens ofte fordømmende kraft. Resultatet er forventet forsideoppmerksomhet ikke bare rundt Tooji selv, men også rundt kampen for «likeverdig kjærlighet med kirkens velsignelse», slik sogneprest i Frogner, Margunn Sandal, beskriver. Så får det bli opp til partene å bestemme hvorvidt Tooji misbrukte tilliten Frogner-menigheten ga ham.

Så tar saken en ny vending idet Tooji blir intervjuet av Dagsrevyen mandag kveld, hvor han påstår at han har fått sparken fra den samme kanalen som intervjuet finner sted på. Ifølge underholdningsredaktør i NRK, Charlo Halvorsen, fikk ikke Tooji sparken. Det er et definisjonsspørsmål. På bakgrunn av manuset til nettopp «Father» måtte frilanseren Tooji velge mellom musikken, eller å fortsette i jobben som programleder i MGP jr. Håndteringen er mildt sagt ikke NRK-ledelsens flotteste øyeblikk, særlig ikke når man vet at NRK tidligere med hell har bidratt til å flytte grensene for åpenhet rundt seksualitet og kjønnsidentitet. Vi skjønner at et underholdningsprogram for barn ikke kan være NRKs førstevalg for den slags kvantesprang, men her lar de feilslått moral veie tyngre enn den rene fornuften. Det pur unge kjernepublikummet i programmet NRK vil beskytte, forholder seg daglig til artister som Rihanna, Nicky Minaj, Major Lazer og Miley Cyrus, og dermed uttrykk som i langt større grad er seksuelt ladet enn det meningsmettede budskapet Tooji benytter seg av. I sammenhengen er Toojis «Father» å regne som en langt sunnere målestokk på seksuell og følelsesmessig orientering enn brorparten av de kommersielle musikkvideoene og tekstene som NRK omfavner gjennom sin musikkformatering. Dessuten var det vel aldri meningen at «Father» skulle vises som en del av MGP jr.

NRK kunne brukt det samme argumentet som Kvarme, og sagt at en tilsvarende film med sexscener mellom mann og kvinne ville «vært like uakseptabel» for NRK som Toojis sexscener mellom to menn. Eller de kunne sagt tydelig fra om at NRKs uavhengige rolle ikke tillater dem å lansere en artistkarriere gjennom en programlederjobb. Men nei, ifølge NRK er musikkvideoen «av slik karakter at det ikke er forenelig med å være programleder for et barneprogram». Med andre ord åpner de spekulasjoner rundt NRKs holdning til homoseksualitet, og skaper usikkerhet hos unge jenter og gutter som går rundt og kjenner på de vanskelige følelsene rundt egen seksualitet og omgivelsenes holdninger til de som ikke føler seg hjemme i et heteroseksuelt forventningssamfunn. Toojis «Father» er uavhengig av filmatiske kvaliteter først og fremst et klart og tydelig budskap om, og forsvar for, likeverdighet. NRKs budskap rundt holdningen til likeverdighet og homofili er i beste fall ullent.

Mer fra: Kultur