Kampen mot uadressert reklame har pågått siden 1972.
Uadressert reklame (inkl. gratisaviser og reklameinnstikk) utgjør nå 200.000 tonn årlig. Undersøkelse har vist at hvis man endrer reservasjon til krav om forhåndssamtykke, vil tallet bli halvert.
Forhåndssamtykke er bra for verden ...
- for klimaet blir besparelsen 200.000 tonn CO2
- for skogen utgjør det 1 million trær
- for trafikken blir det reduksjon av transport av 100.000 tonn 5 ganger
- for folket gir det respekt å slippe å måtte reservere seg mot søppel
Alt dette er jo noe som mange politikere sier de ønsker.
Det er ingen tvil: endring til forhåndssamtykke er et GODT tiltak.
... men det er ikke bra for AP og deres venner
Noen tjener nemlig masse penger på å designe, produsere og distribuere søppelet. Både LO grafikk og NHO vil ha mest mulig uadressert reklame ut til sluttbrukerne. Det er slik med misbruk av ressurser og forurensning: Det er alltid noen som tjener penger på det.
Nye koster, gammel destruktiv politikk
I forbindelse med AP's nye oppslutning og nye ledelse, har vi spurt om Ap ønsker å endre politikken. Det vil de ikke. Det er ingen planer om å endre en dårlig reservasjonsordning til krav om forhåndssamtykke. AP vil ikke skuffe sine gode venner i LO og NHO. Arbeidsplasser, omsetning og profitt teller mest. Dermed står arbeiderpartiet på en politikk som er fullstendig forkastelig og gammeldags, de bidrar til dårligere miljø, unødig felling av trær, unødvendig trafikkdød og dårlig etikk. Nei, dette er ikke godt nok frem mot valget i 2017.
Over et tonn reklame (dn.no 08.01.2015)
Mvh. Reidar Kaarbø, redaktør www.hvamenerpartiene.com