Kultur

Vinylalbumet var ikke dødt

Det totale platesalget stuper, mens vinylslaget øker.

Jack Whites "Lazaretto" var den mest solghte vinylplaten i 2014. FOTO: NTB SCANPIX

Tall fra USA viser at salget av den gamle platen vi alle husker, har gått opp med 52 prosent med et totalt salg på 9,2 millioner enheter mot 6,1 millioner i 2013, skriver Billboard.com. Også i Norge er vinyl populært.

– Vi ser at vinyl har begynt å bli bredere og for oss er bredde ikke sånne arenaartister, men flest mulig nisjer, forklarer butikksjef ved platebutikken Tiger i Oslo, Kristian Kallevik.

For det kommer stadig flere utgivelser og det selges stadig mer vinyl. Tall fra USA viser at salget av den gamle platen vi alle husker, har gått opp med 52 prosent med et totalt salg på 9,2 millioner enheter mot 6,1 millioner i 2013. Og dette skjer mens det generelle platesalget stadig faller. Dermed øker vinylsalget nok en gang og det har det gjort jevnt og trutt de siste årene. Her hjemme er det ikke noen offisielle tall tilgjengelig, men også her merkes den økte interessen.

– Det er en kul utvikling det at vinyl ikke må være pop og rock-utgivelser, men at det også komme mye spennende musikk fra andre sjangrer, sier Kallevik

USA

I USA var 3,6 prosent av alle solgte plater på vinyl i 2014. Om vi sammenligner med 2014, var andelen da kun 0,2 prosent, eller 1,2 millioner av totalt 681,4 millioner solgte enheter.

Tidligere var det gjerne reutgivelser av klassikere som ble sluppet på vinyl – ofte med en nostalgifaktor. Altså stadig re-utgivelser med Led Zeppelin, Bruce Sprinsgsteen og Rolling Stones, for eksempel. Fjorårets mest solgte vinylpalte i USA var Jack Whites “Lazaretto” med 87.000 – hele 40.000 av dem den første uken, altså en ny plate. Den mest solgte i 2013 var Daft Punks “Random Access Memories” med 49.000 solgte enheter. Også i Storbritannia økte vinylsalget i 2014. Der tippet de 1,3 millioner, det høyeste tallet siden 1995. Der er det Pink Floyd som solgte mest, melder Uncut.

– De boksene med reutgivelser kommer det ikke så mange av hit. Fremdeles er det det musikalske innholdet som teller mest for våre kunder. De synes det er stas med førsteutgivelser og sånn, sier Kallevik.

Nisje

Tiger er en nisjebutikk som har sin ekspertise på metal, støy og rock. De ser ingen snarlig død for formatet som har blitt kalt nostalgisk og døende av eksperter i årevis nå. Tvert imot. Dessuten viser tallene fra USA at hele 57 prosent av vinylsalget skjer i uavhengige platebutikker.

– Ja, vi har vært litt nervøse, men vi ser heldigvis ikke det samme som en del medier har meldt. Flere har vært ganske harde i sine påstander om en prematur avlivning av formatet. Jeg synes det er litt skuffende, for ofte er det flinke folk som skriver dette og hvis de sier det ofte nok kan det bli en sannhet til slutt. Vi er opptatt av at det skal bli en rikere kultur og det blir det når vi tar vare på bredden i nisjemarkedene, sier Kallevik.

– Våre kunder er ute etter de mindre utgivelsene, legger han til.

Disse solgte mest i Storbritannia i 2014:
1. Pink Floyd – «The Endless River»
2. Arctid Monkeys – «AM»
3. Royal Blood – «Royal Blood
4. Oasis – «Definetely Maybe»
5. Pink Floyd – «The Dark Side of the Moon»

Disse solgte mest i USA i 2014:
1. Jack White - "Lazaretto"
2. Arctic Monkeys - "AM"
3. Beck - "Morning Phase"
4. The Black Keys - "Turn Blue"
5. Lana Del Rey - "Born to Die"

Disse solgte mest hos Tiger i 2014:
1. Årabrot – «I Modi»
2. Haraball – «Half Tux»
3. Spectral Haze -  «I.E.V.: Transmutated Nebula Remains»
4. Okkultokrati – «Night Jerks»
5. Highasakite – «Silent Treatment»

Espen Hågensen Rusdal

Espen Hågensen Rusdal

Frontsjef i Dagsavisen.