Kultur

Oscar-vinner skuffet etter politivold i USA

- Jeg er skuffet og lei meg, men ikke overrasket, sier «12 Years A Slave»-regissør Steve McQueen om Ferguson-drapet som har ført til protester mot rasisme og politivold i USA.

Oscar-vinner Steve McQueen mener det ikke er annet enn trist når politi i USA slipper tiltale etter drap som det vi så i Ferguson. Her mottar han European Film Award for sin filminnsats. FOTO: EFA

RIGA (Dagsavisen): - Jeg skulle så inderlig ønske jeg kunne si at dette kom som en overraskelse, men det gjør det selvsagt ikke. Det ser ut til å fortsette i det uendelige, og det er trist, sier Steve McQueen til Dagsavisen.

Han vant Oscar for filmen «12 Years A Slave», og Time Magazine innlemmet han på listen over de 100 mest innflytelsesrike personene i verden. Snaut et år etter hans rystende filmportrett av rasisme og slavetidens Amerika, har amerikanere tatt til gatene for å vise avsky mot at politimannen som skjøt den ubevæpnede 18-åringen Michael Brown i Ferguson slapp tiltale. Dette fulgte i kjølvannet av den videodokumenterte volden mot 43-årige Eric Garner i sommer, som førte til at han døde.

- Det viser bare at de må fortsette kampen og forsøke å finne en vei ut av dette.

 

Dagsavisens anmeldelse av filmen: Rått oppgjør med slavetida

 

Robeson og Belafonte

Dagsavisen møter McQueen i Riga, der han i helgen mottok hedersprisen under European Film Awards, det europeiske svaret på Oscar. Og rasisme som tematikk vil forfølge Steve McQueen inn i hans neste spillefilm, om borgerrettighetsforkjemperen Paul Robeson. Initiativet har en annen borgerrettighetsgigant tatt, Harry Belafonte.

- Harry holder meg i et jerngrep og passer på at prosessen er på skinner. Vi snakker med manusforfattere og selvsagt skuespillere. Slikt tar tid, men Harry er engasjert, sier McQueen, som forteller at ting ikke nødvendigvis blir lettere etter at man har vunnet Oscar.

- Det er fantastisk å tenke på at en film som «12 Years A Slave» spilte inn 188 millioner dollar, og DVD-salget nådde årsestimatet i løpet av kun en uke. Det forteller deg to ting. Det ene er at folk er interessert i seriøse filmer, det andre er at folk er interessert i hva akkurat du har å si. Så får vi se om det gjør ting lettere hos investorene, sier McQueen.

Paul Robeson (1898-1976) var sønn av en frigitt slave og en av USAs fremste sangere og skuespillere. I tillegg var han stjerne innen amerikansk fotball. Som radikal kunstner og aktivist under McCarthy-epoken ble han svartelistet for såkalt «uamerikansk» oppførsel.

- Kunstnere og artister har et ansvar, og det å være aktivist ligger nedarvet i en kunstners DNA, i det minste kan ikke jeg skille de to fra hverandre. Paul Robeson var rett og slett enestående. Som sportsmann var han utrolig, han var en stor advokat, skuespiller, sanger. Han kjempet til og med ved fronten under den spanske borgerkrigen. Jeg vet ikke om noen andre enkeltstående amerikanere som i så stor grad forteller det 20. århundres historie. Men det er også en svært trist historie.

 

Prisbehengt kunstner

Steve McQueen har kun laget tre filmer inkludert debuten «Hunger» som han lagde som 38-åring, og som ble etterfulgt av «Shame». Men da var han allerede hyllet i det internasjonale kunstmiljøet, blant annet med Storbritannias største kunstpris Turner Prize.

- Jeg begynte sent fordi jeg var travelt opptatt som kunstner. Jeg hadde utstillinger på Tate Modern, Documenta, MoMA, men hadde også filmskolen ved siden av kunstskolen. På et tidspunkt føltes det riktig å lage spillefilm, sier McQueen, som har brukt Michael Fassbender i alle sine filmer.

- Jeg finner nok en rolle til han i Paul Robeson-filmen også om han ønsker det. Jeg har et veldig nært forhold til han. Vi møttes på et veldig viktig tidspunkt for oss begge, i forbindelse med «Hunger». Det var en utrolig begynnelse, sier 45-åringen som er født og oppvokst i London, men som måtte til Hollywood for å realisere de siste filmprosjektene.

- USA er ikke nødvendigvis det beste stedet å lage film, men jeg kunne ikke finansiert «12 Years A Slave» med europeiske penger. Det som gjorde «12 Years A Slave» mulig var Brad Pitt, «star power» som tiltrakk seg investorer. Det er ikke dermed sagt at vi ikke har store stjerner her i Europa, men det er definitivt vanskeligere, sier Steve McQueen.

Har har et realistisk forhold til det å motta priser. Så har han da også mottatt Oscar, britiske BAFTA og Golden Globe i tillegg til å bli utnevnt til kommandør av Den britiske imperieordenen av dronning Elizabeth II.

- Det fine med priser er at de er veldig offentlige. Det handler ikke nødvendigvis om hva man får pris for, men at det å få priser inspirerer andre. Jeg ble inspirert av Jim Jarmusch, Beckett, Tony Morrisson, Miles Davis, mange andre også, men poenget med folk som hedres er at de går foran som et eksempel på at suksess er mulig uavhengig av klassebakgrunn eller hudfarge.

 

HBO-serie

Hans neste prosjekt ved siden av Robeson-filmen er piloten og første sesong av TV-serien «Codes Of Conducts», en serie om en ung mann som trer inn i New Yorks overklasse, produsert av og for HBO.

- Jeg håper den vil gå over flere sesonger, men det er helt og holdent opp til HBO å bestemme. Jeg er nettopp ferdig med å klippe piloten. Grunnen til at jeg gikk inn i det hadde med tematikken å gjøre, i tillegg til at jeg ønsket å utvikle en historie og et persongalleri over tid, noe som gjorde TV-formatet godt egnet. HBO lot oss lete i ti måneder etter en hovedrolle som er et helt ukjent navn. Jeg er veldig takknemlig, sier McQueen, som fant skuespilleren Devon Terrell i Australia. Rollelisten som også inneholder langt mer kjente navn, som Helena Bonham-Carter.

- Hvilke TV-serier har inspirert deg?

- Jeg syns «The Wire» var fenomenal. «Breaking Bad» var god, og selvsagt «The Sopranos» som var en av de første. Disse tre er nok de som har hatt mest å si for mitt syn på hva en TV-serie kan være når det gjelder dimensjon og plott.