Kultur

Ringen er sluttet

Det kan godt hende det er bare en ring i denne historien, likevel er alle gode ting tre. «Femhærerslaget» er et verdig punktum og det klart beste kapittelet i «Hobbiten»-trilogien.

Dagsavisen anmelder

DRAMA

«Femhærerslaget»

5

Det er unektelig vemodig når det siste bildet av «Hobbiten: Femhærerslaget» går i hvitt. Det er ikke bare slutten på en usedvanlig ambisiøs trilogi utgangspunktet tatt i betraktning, det er også slutten på et stykke filmhistorie der Peter Jackson gjennom seks filmer og 1.032 ordinære kinominutter har levendegjort J.R.R. Tolkiens univers på en måte ingen trodde var mulig. Broen han skaper mellom dette siste «Hobbiten»-kapittelet og «Ringenes Herre: Ringens brorskap» (2001) er et kløktig grep, men før han kommer så langt har han mant fram det største krigsslaget vi har sett på et lerret. Halve filmen er viet Femhærerslaget, opptakten til og kampen mellom dverger, alver, mennesker, orker (tusser) og dyr - pluss en hobbit, tidenes mest eventyrlige hverdagshelt Bilbo Lommelun - som utspiller seg foran inngangen til Ensomfjellet der Kongen under fjellet, Thorin Eikenskjold, har forskanset seg etter å ha drevet ut dragen Smaug.

«Femhærerslaget» fortsetter uten nåde der hvor forgjengeren sluttet, i et ildbad av død, lemlestelse og undergang for befolkningen i Esgaroth idet dragen lar sin vrede gå utover menneskene. Volden og brutaliteten er tilpasset filmens åpenbare målgruppe, viktigere er det at her skilles mot fra feighet, og smugleren Bard (Luke Evans) reiser seg som en av hovedpersonene i historien ved siden av Bilbo (Martin Freeman), Gandalf (Ian McKellen), Thorin (Richard Armitage), Tauriel (Evangeline Lilly), Legolas (Orlando Bloom), Thranduil (Lee Pace) og de av dvergene som gis rom i mengden, som Kili (Aidan Turner). Regissør Jackson lar det ikke være tvil: Har du ikke sett «Et uventet eventyr» og «Smaugs ødemark», eller lest boken, er du en nokså hjelpeløs blindpassasjer inn i et slag og en serie klimaks hvor flere skjebner besegles. Er du fan vet du alt, og spørsmålet er hva som er utelatt og hva som er lagt til. Svaret på begge spørsmålene er: Ikke mer enn nødvendig. Samtidig blir mange av personene, til og med noen av de aller mest sentrale, ikke annet enn flyktige, todimensjonale skikkelser uten relevant gjøren og laden i handlingen. Dette er et ankepunkt mot denne absolutt beste filmen i trilogien, et annet er dens mange og lange sluttsatser, en serie av lange farvel og dvelende død. Det er spektakulært, men overraskelsene har Jackson gitt oss tidligere.

Det er lov å hevde at det å trekke tre filmer ut av en liten bok som «Hobbiten» er stormannsgalskap. Samtidig blir denne tredje filmen et bevis på at eventyret i historien er større enn sidetallet antyder, og kjøper man Tolkiens fantasiunivers og Jacksons visjon, er filmen en fest for sansene. Den gjør trilogien som helhet bedre enn de enkelte filmene, og gir plass til de store spørsmålene som Tolkien stiller ved siden av å gi menneskelige svakheter ny ham: Grådighet, hat, svik og feighet. Thorin blir derfor filmens bærebjelke, knuget og blindet av egen dumskap. Men her er også kjærlighet, som Tolkien holdt unna den opprinnelige historien i like stor grad som han gjorde den til mennenes domene. I Jacksons versjon rettes litt av dette opp gjennom Galadriel (Cate Blanchett) og krigeralven Tauriel. Med henne i filmen blir kjærligheten en like sann og større følelse enn hevnlyst og ondskap.

På samme måte er eventyret som ligger i Bilbo Lommelun en manifestasjon av alle menneskers innerste ønsker, en lyst og en søken etter noe annet, noe mer og større. I et eventyr som er mektig og krydret med de helt store følelsene på overflaten, blir Bilbos underliggende reise nettopp den substansen som behøves i møtet med den overveldende tekniske bravuren som ligger i filmens visuelle, dirrende voldsomhet. Jacksons små innslag av humor, og evnen til å stanse et roterende actionmaskineri til fordel for den individuelle reaksjonen og tanken, gir helheten balanse. Men «Femhærerslaget» imponerer mest når den er minst.