Kultur

Statsbudsjettet: Nullvisjonen eller politisk vilje?

Tirsdag den 28. oktober møtte foreningen Nei til Frontkollisjoner nok en gang på høring i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Vi har siden stiftelsen i 2007 møtt flere transportkomitéer. Og vi har hørt hvor viktig trafikksikkerhet og nullvisjonen er. Men vårt spørsmål etter mange år i maktens korridorer og møter med ledere i fagetatene med ansvar for trafikksikkerheten; Hvor helhjertet er deres visjon bak nullvisjonen?

Veitrafikkulykker utgjør et betydelig samfunnsproblem. Nullvisjonen er utgangspunktet for alt trafikksikkerhetsarbeid, og innebærer at det skal arbeides for å utvikle et transportsystem der det ikke forekommer ulykker med drepte eller hardt skadde. Nullvisjonen er meget ambisiøs.

Veinormalen
Etter forespørsel fra daværende samferdselsminister Magnhild Kleppa svarte Veidirektoratet den 1. juni 2011 med en faglig anbefaling om å senke grensen for etablering av livreddende midtrekkverk fra 8000 til 6000 ÅDT (gj.snt. trafikk i løpet av et år). "Vi har derfor landet på 6000 som en rimelig avveining mellom alle hensyn." Nullvisjonen? Vi i foreningen Nei til Frontkollisjoner ønsker grensen justert ned til 4000 ÅDT. I tillegg til at trafikkfarlige veier sikres.

Veidirektoratet sier at ved å sikre veiene med en trafikk på over 6000 ÅDT så kan vi redusere antall drepte og hardt skadd med 100 personer HVERT år. Og gjorde vi som våre naboer, svenskene, gikk ned til 4000 ÅDT, kunne vi redusere antall drepte og hardt skadde med ytterligere 35 personer hvert år, m.a.o. totalt redusere antallet med hele 135 personer fra å bli drept og hardt skadd fra nivået på 8000 ÅDT.

- Bedre sikring langs veien er et viktig grep for å hindre møteulykker, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen til NRK den 1. januar 2013. – Å bygge nye trafikksikre veger, midtrekkverk, siderekkverk og mer oversiktlig sideterreng, forsterka vegoppmerking og reduserte fartsgrenser, blir viktige virkemidler for Statens vegvesen framover.

De rød/grønne nedgraderte trafikksikringen
Men hvis Veidirektør, Moe Gustavsen skulle fått sine ønsker oppfylt burde han tatt en nærmere prat med daværende statsminister Jens Stoltenberg og samferdselsminister Marit Arnstad. For Stoltenberg og Arnstad fikk i sin anbefaling fra Statens vegvesen, til ny Nasjonal transportplan 2014-2023 et forslag om at de kunne sikre 910 km av våre trafikkfarlige veier ved å øke den økonomiske NTP-rammen med 45%. De rød/grønne økte NTP-rammen med 50%, og kuttet satsingen til møtefrie og trafikksikre veier ned til 780 km. Nullvisjoen?

Redde kun 40 av 100
Behovene for å sikre våre riksveier med en trafikk på over 6000 kjøretøy i døgnet var da på rundt 1850 km. Ved å sikre disse kunne vi redusert antall drepte og hardt skadde med hele 100 personer hvert år. Regjeringen Stoltenberg valgte å ikke å prioritere dette i Nasjonal transportplan. Istedenfor ble det kun 780 km. Dette utgjør rundt 42% av behovene. Omregnet i sparte liv, utgjør dette en prioritering med en ønsket reduksjon på kun 42 av 100 personer. Nullvisjonen?

Trafikantene og myndighetene har et stort felles ansvar. Og dette ansvaret må alle ta. Er det noe vi vet med sikkerhet - ja, så er det at mennesker vil fortsette å gjøre feil. Også i fremtiden. For hver kilometer sikret vei vi får, vil antall tapte menneskeliv og hardt skadde reduseres!

Vi har nå store forventninger til den nye regjeringen Solberg. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har vært klokkeklar på at trafikksikkerhet blir noe av det viktigste de skal jobbe med. Dette krever mer en store ord, også handling. Desverre ser vi at tidligere lagte planer, gir oss kun 33 km møtefri og trafikksikret vei som blir åpnet i 2015. Derfor må det nå tas grep!

Behov for totalt 1 783 km møtefri
Planene om eget veiselskap og bruk av prosjektfinansiering, gir oss forventninger om forsering av både planlegging og utbygging av møtefrie og trafikksikre veier. Etter dagens krav i veinormalen vil det ved utgangen av 2014 være behov for totalt 1 783 km møtefri vei med fysisk adskilte kjøreretninger.

Tenk deg en stortingshøring der "Jernbaneforum" sier vi må sikre banene slik at vi kommer ned på kun 10 "Åsta-ulykker" i året. For ved utgangen av september hadde 130 omkommet og 427 blitt hardt skadd på norske veier. "Målet" i NTP er å komme ned på 500 drepte/hardt skadde pr. år ved utgangen av 2023.

Mener vi noe med nullvisjonen, ja da krever det mer handling enn pene ord. Tiden er nå overmoden for å sikre våre innbyggere!

Mer fra: Kultur