Kultur

Ferieface

«007 dager til vi skal til Australia». «Take off: Thailand!». «25 grader i vannet, 27 under parasollen. Hasta la vista, beibi!» Ferien begynner - og ender - på Facebook.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Jo jøss, jeg innrømmer det gjerne: Det er utrolig deilig å legge ut noen skikkelig fete feriebilder fra vidunderlige steder. Og jo, det hender at jeg går litt fotobananas før det egentlig helt går opp for meg hvor jeg egentlig er. At motivet faktisk først blir synlig for meg på mobilskjermen, før jeg får løftet blikket og sett ordentlig på det. Vært i det. Og jeg er ikke alene.

Ifølge en undersøkelse gjengitt i reisemagasinet Vagabond, deler sju av ti nordmenn feriebildene sine på sosiale medier. Det samsvarer med en fersk undersøkelse blant Star Tours sommergjester, der 76 prosent svarte at de var innom sosiale medier, og 88 prosent brukte facebook i løpet av ferien. Cirka 67 prosent delte bilder som en feriehilsen til folk hjemme. Og det er kvinner som er klart ivrigst. Sju av ti sosiale mediebrukere var nemlig hunkjønn, og de yngste er de mest aktive.

For vi er med dere fra alle verdens kroker - online og i nuet. Mer enn 300 millioner bilder postes på Facebook hver dag. Flere internasjonale undersøkelser viser at feriebilder både er en av de bildetypene som deles mest - og som genererer flest «likes». Og ikke så rent lite misunnelse, så klart! Det er jo det som er litt av poenget. Nesten halvparten av de spurte mellom 16 og 25 år i Star Tours undersøkelse innrømmer da også at de la ut oppdateringer fra ferien for å snikskryte.

For det er ikke bare kosen som skal deles. Feriebildene er også statusmarkører. Reise- og fritidsaktiviteter blir nemlig bare viktigere og viktigere som statussymboler. Opplevelser skårer ofte høyere enn materielle goder på den moderne verdibørsen. Og ikke hvilke som helst opplevelser. Et «se, jeg er blitt så brun og fin»-bilde fra Kanariøyene gir neppe like mye kred som en bildepost fra et indisk bryllup, utkledd i sari og med de herligste hennamalinger på hendene. Eller foran en hvithaikjeft i Sør-Afrika.

Fine feriebilder er også, sett fra et markedsføringsperspektiv, en gullgruve for steder og destinasjoner. Ifølge en undersøkelse utført av reisesøkemotoren Trip Advisor, bruker så mange som to av fem av de reisende sosiale medier som inspirasjon til hvor neste ferd skal gå, og for aktivt å planlegge turen. I en undersøkelse blant 3000 facebookbrukere i Storbritannia, Tyskland og Skandinavia oppga hele 84 prosent at familie og venners ferie inspirerte dem, og at de likte denne type poster - mer enn både publiseringer av kjæledegger, bryllup, mat, babyer og turer på byen. Nesten én av seks oppga at venners ferieposter hadde inspirert dem til å dra et sted de ikke hadde tenkt på før.

Så det er ikke så rart at enhver liten krok og kåk med digital respekt for seg selv har minst én instagramkonkurranse gående. Skal du ut å reise, er nå #(stedsnavnet) et av de mest naturlige stedene å begynne. For et bilde sier som kjent mer enn tusen ord. Og venneanbefalinger er en av de viktigste påvirkningsmekanismene i den nye, smarte verden. Ifølge en EU-studie, oppgir 13 prosent av nordmennene at sosiale medier er avgjørende i beslutningsprosessen for hvor neste reise skal gå. Blant unge sier over halvparten at venneanbefalinger er viktigst.

Men det er ikke alle feriebilder som er like egnet til å vekket misunnelse. De kan også være like irriterende som de endeløse rekkene av «se så fin middag jeg har laget i dag»-bildene. Det er ikke få som plutselig mister både filter og gangsyn - og som man lurer bittelittegrann på om rekker å være tilstede på paradisøya i det hele tatt - siden de er så travelt opptatt med å dokumentere og fortelle vennene sine at de er der. Bader. Og ikke minst drikker vin! Uten å ha noen som helst form for offisiell statistikk på dette, tror jeg nordmenn er uoffisielle verdensmestre i skålebilder på face. Det er liksom det ultimate vi kan ta oss til når vi først kobler av. Ute av hamsterhjulet. Litt rampete. Vin før lunsj! Fnis! På ferieface er det ikke bare lov til å ta seg en liten iskald, hvit en. Det er helt obligatorisk.

Feriebildebonanzaen kan også plutselig komme ut av kontroll. Flere har opplevd at lettkledde bilder som de bare deler med noen få, plutselig blir spredd og delt videre. Bikinibilder og mer eller mindre nakne småbarnsbilder delt på Facebook kan se veldig annerledes ut hvis de plutselig dukker opp på pornografiske sider. Og husk! Det er fortsatt faktisk ikke alle som liker å få verken kroppen eller ansiktet fjesbooket. Så vær alltid grei og spør først...

Mer fra: Kultur