«For kronprinsparet er det viktig at prinsesse Ingrid Alexandra får et grunnleggende nivå for å tenke, snakke og skrive på engelsk», uttalte Slottets kommunikasjonssjef Marianne Hagen til VG tirsdag da det ble klart at kronprinsparet tar prinsesse Ingrid Alexandra ut av offentlige Jansløkka skole i Asker. Til høsten begynner hun som elev ved eksklusive Oslo Internasjonale Skole. Broren, prins Sverre Magnus, starter samtidig på Montessoriskolen.
Dagsavisen har mange lesere som ønsker at deres barn får et grunnleggende nivå for å tenke, snakke og skrive på engelsk i løpet av det obligatoriske skoleløpet. Mange vil trolig også betrakte slike egenskaper som viktige å ha for den oppvoksende slekt. Men det er de færreste forunt å kunne betale 100.000 kroner i året for at barna skal lære seg engelsk bedre enn gjennomsnittet av norsk skoleungdom.
Men denne saken handler om noen prinsipper som er viktigere enn skattebetalernes penger og kongehusets elitisme. Når for eksempel Jens Stoltenberg og Jonas Gahr Støre tidligere har snakket om viktigheten av å hegne om den offentlige fellesskolen, har ordene alltid føltes hule. Stoltenberg er Steinerskolebarn, Støre har hatt barn på Steinerskolen. Troverdighet oppstår når det er en sammenheng mellom liv og lære. Til deres forsvar skal det sies at de ikke kunne forutse framtida da beslutningene ble fattet av eller for dem.
Kronprinsparet vet hva slags signal de sender til foreldre, barn og ungdom i Norge. At kronprins Haakon selv gikk på private Kristelig Gymnasium, er ikke formildende. Problemstillingen er basal: Jo flere øvrighetspersoner og symbolfigurer som velger vekk den offentlige skolen, desto mer blir fellesskapsløsningene undergravd. Norge trenger en framtidig dronning som kan engelsk, men vi trenger også en dronning som kjenner sitt folk.