Kultur

Må vente på norsk TV-suksess

De norske TV-seriene som er solgt for remake i utlandet har ikke fått en enkel vei til nye TV-skjermer. Nå venter enda en amerikansk TV-sesong helt uten norske innslag.

Den store interessen for nordisk drama ute i verden har ennå ikke resultert i remake-utgaver av de norske suksessene «Mammon». FOTO: NRK

Norske «Dag», «Koselig med peis», «Hellfjord» og «Mammon» er de siste årene kjøpt opp av amerikanske og andre utenlandske TV-produsenter som vil lage egenspråklige versjoner av seriene. Men i motsetning til danske og svenske eksportsuksesser som «Forbrytelsen», «Den som dreper», «Wallander» og «Broen», har en norsk dramaserie enda til gode å bli nyinnspilt i utlandet.

Ting tar tid

Derimot er det mange australske og spanske TV-suksesser som kommer i ny amerikansk versjon det neste året, enda nye sesonger av «The Killing» («Forbrytelsen») og «The Bridge» («Broen»), samt «Backstrom», ny krim basert på svenske Leif G.W. Perssons bøker. Til høsten er det tre år siden «Dag» ble kjøpt opp av amerikanske 20th Century Fox, den første norske dramaeksporten til USA. Komedieprosjektet lever fortsatt i beste vel­gående, forteller TV-eksportør og direktør Espen Huseby i Nordic World. Han kan ramse opp ti forskjellige marked hvor lokale «Dag»-serier er under utvikling.

- Ting tar tid i TV-bransjen. En engelsk versjon er fortsatt svært aktuell, en ny aktør er på banen i USA, og en tysk, fransk, nederlandsk og flere østeuropeiske selskaper er i gang. Vi har også fått forespørsler fra Latin-Amerika. Jeg kan ikke gå ut med ­konkret informasjon, sier Huseby.

Han kan forklare hvorfor ny­versjonen av «Dag» har en atskillig trangere fødsel enn danskenes krim­serier.

- Krim får bein å gå på fordi de er enklest å lage remake av. Humor er forskjellig fra land til land og vanskeligere å adaptere, særlig i «Dag»s mørke sjanger, sier Huseby.

At mange remake-opsjoner er solgt i mange land, betyr ikke at serieskaperne Øystein Karlsen og Kristopher Schau er blitt søkkrike.

- Opsjonssummen dekker knapt representasjonsutgiftene til første forhandlingsmøte. Først når en serie er i produksjon, får serieskaperne en sum per episode. Blir remaken solgt videre til andre markeder, får man også betalt, sier Huseby.

Han tror en remake av en norsk serie ikke er langt unna, enten den kommer i USA eller via HBO Europe som lager serier for et stort østeuropeisk TV-marked.

- Det blir nok ikke i år, men noe kan materialisere seg neste år. Enten det blir «Dag» eller «Mammon», sier Huseby.

Vente og se

«Mammon» ble innkjøpt av Chernin Entertainment i fjor høst, før NRK-serien hadde hatt TV-premiere. I dag er NRK-produsent Vegard S. Eriksen forberedt på at det kan gå mye tid før USA-versjonen kommer.

- Jeg var i kontakt med dem her om dagen for å finne ut hvordan det går. Det eneste jeg kan si er at de pitcher serien inn mot kabelselskapet AMC, sier Eriksen.

Verken han eller serieskaper og bror Gjermund Eriksen har mye med amerikanske «Mammon» å gjøre.

- Vi vet ikke hvor mye de bruker av vår serie. De lager egne manusutkast, og vil ha minst mulig med serieskaperne å gjøre for å stå fritt til å gjøre hva de vil, sier Eriksen.

Selskapet bak amerikanske «Mammon» er en stor aktør, som blant annet produserer de nye «Planet of the Apes»-filmene og TV-komedien «New Girl».

Enda større er remake-selskapet bak norske «Hellfjord». I januar i fjor ble Zahid Ali og Tommy Wirkolas crazy­komedie kjøpt av produksjonsselskapet til komikerstjernen Will Ferrell. Målet er å få amerikanske «Hellfjord» på Showtime, kanalen bak serier som «Homeland». Manus til remaken skrives av Ali og Wirkola selv, forteller «Hellfjord»-produsent Kjetil Omberg. Han sitter nå og venter på telefon fra USA.

- Etter noen runder manus­utvikling ligger dette hos Showtime. Målet er å utvikle manuset som man ønsker å skyte pilot av. Det er der vi er nå, mer kan jeg ikke si, sier Omberg.

Nyest av de norske remakeprosjektene er «Taxi», Ulrik Imtiaz Rolfsens thriller fra 2011. I februar annonserte Rolfsen et nytt samarbeid med amerikanske Gary Pearl i Pearl Pictures om en amerikansk versjon av TV-serien.

Lite peiskos

For «Koselig med peis» er den amerikanske TV-drømmen derimot over, året etter at selskapet Film­Engine kjøpte remake-opsjonen til det prisbelønte dramaet. Serieskaper Thomas Seeberg Torjussen regner prosjektet for dødt.

- Vi har vært realistiske hele veien, og jeg forventer meg ikke mer fra dette. Vi fikk en strålende adapsjon av seriens univers, skrevet av «Mad Men»-forfatterne André og Maria Jacquemetton i fjor høst. Så ga Warner Studios dem beskjed om å satse på noe annet. Det var en nedtur, men dette gikk lenger enn vi våget å håpe, sier Torjussen.

«Koselig med peis» har likevel betydd mye for ham og kollega Daniel Voldheim. Sistnevnte er nå i Canada som fotograf på filmen «The driftless Area», som blant annet har Zoey Deschanel og Frank Langella på rolle­lista.

- Jeg har hatt jobbtilbud fra Fox. Daniel er i gang med en stor spillefilm i Canada med store stjerner. Dette har gitt oss mye gøy. Men å få en amerikansk «Koselig med peis» hadde også vært så kult, sier Torjussen.

Vinterens TV 2-krimsuksess «Det tredje øyet» er en ny norsk serie som har vakt remake-interesse på det utenlandske markedet.

reidar.spigseth@dagsavisen.no